Feromoontechniek in de fruitteelt

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Feromoontechniek in de fruitteelt

Bericht door marc » ma 01 mar 2010, 09:14

http://www.vilt.be/Feromoontechniek_in_ ... ubsidieerd
Hopelijk is de invloed hiervan op de bijen voldoende onderzocht, ook wanneer ze met dit geurtje thuiskomen !!!

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Feromoontechniek in de fruitteelt

Bericht door kreydt » ma 01 mar 2010, 15:18

Het geurtje, zoals je het noemt, wordt niet verneveld maar zit in kleine tubes die in een val geplaatst worden. Het feromoon verspreidt zich in de plantage en worden door de antennes van de mannetjes gedetecteerd. Ze denken dat er een wijfje is en worden met 1)een lijmband gevangen 2) in een pot gevangen gehouden of 3) ze kunnen de wijfjes niet meer juist localiseren en dus ook niet paren.

Ik heb nog geen schadelijke gevolgen opgemerkt bij de bijen ( gebruik deze techniek al zo'n 10 jaar.) ondanks dat de feromoonvallen op een 10 meter van mijn bijenstal hangen.

De receptoren van de mannelijke fruitmotten zijn van een andere orde van grootte tov die van de darren.


kg

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Feromoontechniek in de fruitteelt

Bericht door Bart de Coo » ma 01 mar 2010, 23:16

Kg,

Mag ik vragen of je gebruik maakt van de producten van het Belgische bedrijf Biobest? Ik heb verschillende keren verbijsterd hun site zitten bekijken. Die lui verkopen echt alles op het gebied van de biologische bestrijding. Zeer indrukwekkend.

Bart

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Feromoontechniek in de fruitteelt

Bericht door kreydt » di 02 mar 2010, 20:28

Neen, ik gebruik geen producten van biobest omdat deze producten hoofdzakelijk in de kas-teelt gebruikt worden. In de open-teelt (zoals mijn bedrijf gestructrueerd is ) worden de "goede"-insecten overgeënt van de ene plantage naar een andere. ( takken snoeien, met de aanwezige insecten, en ze in de target boomgaard uitleggen ) Veel werk maar zeer efficient als de weersomstandigheden optimaal zijn.

kijk ook eens bij
http://www.koppert.nl/



kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten