Reizen naar het fruit

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door Jaap v.Popering » zo 07 mar 2010, 21:53

AndreasH schreef:
Vliegen bijen ook over rivieren heen?? Het volk zou namelijk op het smalste stuk tussen de maas en de waal komen te staan. Nog geen kilometer land ligt er tussen de twee stukken water.....


Ik heb een Imker gekend die op de kustvisserij werkzaam was , die verklaarde dat het regelmatig is gebeurd dat hij 10 kilometer uit de kust honingbijen op hun schip heeft gesignaleerd .

Jaap v P

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door AndreasH » ma 08 mar 2010, 09:59

Wat voor schip hadden die honingbijen dan?? :D:D:D

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door Oude Essink » ma 08 mar 2010, 18:10

Wat voor schip hadden die honingbijen dan??:D:D

.
Afbeelding
hennie oes

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door maartenkleijne » ma 08 mar 2010, 19:08

Dit doet mij denken aan die zwerm die vanuit zee neerstreek op de Vliehors.



gr,
m

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door kreydt » ma 08 mar 2010, 19:23

Beste jeroenvt en marcv,

Blijkbaar leest je zeer selectief.
Lees mijn schrijfsel toch eens goed aub.

Wat ik bedoel is dat er zowel bij de traditionele als bij de bio- fruit teelt kwakkelaars rond lopen. En dat dus niet alles wat onder het label bio verkocht wordt ook gezond is.

Als de bio-boeren een "rendabel" bedrijf willen hebben moeten ze even goed de belagers bestrijden. En gezien de opgelegde eisen voor het label van bio producten, zijn de middelen minder efficient en moet er dus meer bestreden worden. dwz meer gespoten worden

Dat de schil van onbehandelde vruchten kiemen dragen die ongezond zijn wisten onze voorvaderen al. "Was of schil steeds uw fruit" is geen uitvindsel van deze eeuw maar werd reeds in de XIX eeuw voorgeschreven als goede huishoud praktijk. ( Er zijn verschillende teksten te vinden op het i-net als raadgeving aan huisvrouwen en meiden ) Waarom zou dat zijn?

Was je repliek niet te scherp of te kwetsend????

kg

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door martin b » ma 08 mar 2010, 19:48

Jaap, wat ik bedoel is dat waneer men de bijen in een dorp/stad heeft staan, er altijd wel die iemand zijn/haar tuintje, even 'HELPT' met een scheutje gif. Waar dan de bijen en andere vliegers de dupe van zijn.

Denkt zelf dat men in een fruitgebied minder kans loopt om zo'n scheutje gif, de teelers weten ook wel dat dode bijen niet bestuiven. En bij grote sterfte, schadevergoeding betaalt moet worden. De dader is makkelijk te vinden als er 5 ha. bespoten is dan 20 m2.

martin

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door marcv » ma 08 mar 2010, 21:03

Kreydt, ik geef toe dat ik emotioneel reageer op aanvallen op de biolandbouw, net als jij in geval van de traditionele landbouw. We reageren op wat ons nauw aan het hart ligt zeker...

Voor de rest hoeft de discussie hier niet gevoerd te worden.

jeroen: ik denk niet dat er tussen Nederland en België veel verschil zit tussen de kwaliteit van bioprodukten. De schaal verschilt natuurlijk wel: vooral in Vlaanderen veel kleinere bedrijven

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door Jeroenvt » di 09 mar 2010, 03:37

Guido,

Uiteraard plaatste ik om een reactie te ontlokken (niet om te kwetsen). Je eerdere bericht ging over rotte appels in de mand en deed voorkomen alsof die exemplarisch zijn voor een hele sector. Dat is een onherkenbaar beeld (ook rondom mijn dorpje stikt het van de fruittelers). In je latere bericht breng je zelf die nuance aan. Blijft de vraag wat beter is en wat je diep in je hart zou wensen. Lijkt mij dat het menselijk lichaam na honderdduizend jaar enige ervaring heeft met door jou genoemde schimmels en andere "natuurlijke" stoffen. En dat heeft ze niet met in laboratoria gecreëerde stoffen (vergelijk de DDT uit de Joni Mitchel song als afschrikwekkend voorbeeld). Plus dat door herhaald gebruik van gifstoffen deze in je lichaam zullen ophopen terwijl de "natuurlijke" stoffen meer het karakter van een toevalstreffer hebben (steeds andere schimmels en stoffen ) en ophoping niet aan de orde. En de bij bestaat al veel langer dan de mens...

Marcv

Ik neem dat graag aan, maar ik ken alleen de NL-se praktijk en die wijkt nogal af van wat Guido in zijn eerdere bericht stelt en later corrigeert.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door kreydt » di 09 mar 2010, 16:04

Jeroenv,

Tussen haakjes, ik heb niets gecorrigeerd maar jij hebt slecht gelezen of gelezen wat zelf wilde.

Zoals je juist stelt, is 99% van de telers zijn ok. Maar het zijn die 1% die onze bijen om zeep helpen of ook heel de sector in een slecht daglicht stellen.
Zeg nu niet; "Dat bestaat niet in Nederland". Het is gewoon menselijk om de gemakkemijkste weg te kiezen en dus worden er regeltjes omzeild, in zover het nog mogelijk is.
Kijk maar eens naar de imkers. Hoeveel gebruiken niet-toegelaten middelen? ( of zaken waar geen toelating voor bestaat en toch in de handel te krijgen zijn ) Je zal weer stellen dat ik in cowboy-kringen vertoef, maar ik ken er véél.
Ik heb natuurlijk overdreven met het aanhalen van giftige stoffen op de schil van fruit, dat geef ik grif toe. Maar als je stelt dat natuurlijk toxines ongevaarlijk zijn is dit ook schromelijk overdreven. 'Was' dus je onbespoten fruit toch maar!!!

Terloops haal je DDT aan. Ondanks het wereld moratorium, van rond de jaren '70 geloof ik, wordt deze stof nog dagelijks gebruikt. Kijk eens op het i-net bij de officiele productie cijfers van China. Miljoenen kilogram worden er jaarlijks geproduceerd en dus denk ik toch, ook gebruikt. Gewoon een schande en maar ik heb nog geen enkele actiegroep daar iets over horen kraaien. Wel over minimale belasting die de boer en tuinder veroorzaakt. Moest het zo erg zijn was de mensheid al lang uitgestoven. De actieve stoffen die ik 30 jaar geleden gebruikte en nu met reden verboden zijn, waren echt vergif. s'avonds spuiten en s'morgens lagen de konijnen dood in de plantages.
Als je dus wat leeftijd hebt, heb je ook van dat bespoten fruit geeten en het overleefd.

kg

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door Jeroenvt » di 09 mar 2010, 16:24

Guido, je hebt de beeldvorming gecorrigeerd door de nuance aan te brengen. Anyweg, er worden geregeld steeksproefsgewijs controles uitgevoerd op wat er in de supermarkt ligt. Daaruit blijkt dat binnenlands geteeld over het algemeen oké is en wat uit verwegistan komt nogal eens mee gerommeld wordt. Bijv. supermarktaardbeien zou ik niet aan jonge kinderen geven ivm de hoeveelheid gifstoffen die nogal eens (tientallen procenten) worden aangetroffen. Druiven idem dito. Bij inlandse appels is dat niet het geval. Eco-appels worden strenger gecontroleerd ([url="http://www.skal.nl/"]Skal[/url] kijk ook eens naar de boetes, die liegen er niet om).

Appeltjes eerst wassen heb ik van mijn moeder geleerd, sterker, toen de konijnen nog doodgingen mocht ik de schil niet eens opeten, appeltjes altijd schillen dus.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: w merkus en 74 gasten