Zwerm onderaan de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Zwerm onderaan de kast

Bericht door G.B. » di 25 mei 2010, 13:23

Beste collega's,

Op dinsdag 18-05 heb ik 's avonds doppen gebroken. Nu ging ik de zaterdag erna de kasten inspecteren op honing, en tevens hoe de kunstzwermen ontwikkeld waren. Wat schetst mijn verbazing? Hangt er onderaan de kasten een grote zwerm bijen aan de gaasbodem.

Ik heb de bijen teruggelepeld in de kast waar ze onder hingen. Aan het eind van de middag op een tiental bijen alles in de kast. Bij nader inspectie zag ik tussen dat handjevol bijen nog een bijna dode, kleine, jonge moer liggen.

De zondag erna kwam er alsnog 's morgens om half 12 een (hele grote) zwerm vanaf. Die heb ik geschept, korf op de grond gezet, zodat alle bijen erin gingen, opgedoekt en 's avonds in een andere 10-ramer met kunstraat gedaan, vliegt nu als een trein. Maar ook op de plek waar ik de korf tijdelijk had staan om de laatste bijen erin te laten vliegen, trof ik de volgende morgen weer een handjevol bijen aan, met ook hier een dode jonge moer.

Iemand enig idee wat hier allemaal gebeurd? Ik ben benieuwd...

Overigens, de kunstzwerm die ik van dit volk gemaakt heb, zit ook in een 10-ramer met kunstraat, wat al allemaal uitgebouwd is, 7 ramen broed en maakten al speeldopjes. Die moet groot genoeg geweest zijn zou ik zeggen...

Vriendelijke groet,
G.B.

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Zwerm onderaan de kast

Bericht door G.B. » wo 26 mei 2010, 16:32

Afbeelding

Bij deze nog een foto van het verhaal

Groet,
G.B.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zwerm onderaan de kast

Bericht door Bart de Coo » wo 26 mei 2010, 16:55

Met die kunstzwerm die nu al op 7 ramen zit, zou ik maar oppassen: die kan zomaar weer gaan zwermen.

Het verhaal dat je vertelt klinkt in mijn oren gewoon als een nazwerm, waar verschillende jonge moertjes in zitten. Dat is echt het enige wat al die dode moertjes kan verklaren. Als de zwerm van jouw kast afkomstig is, dan heb je dus fouten gemaakt bij het doppen breken, meerdere. Heb je bij het doppen breken de ramen goed afgeslagen? Zodat je echt heel zeker wist dat je geen doppen over het hoofd zag?


Groet,

Bart

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Zwerm onderaan de kast

Bericht door G.B. » vr 28 mei 2010, 20:13

Best mogelijk dat ik doppen over het hoofd gezien heb, was al laat in de avond, dus niet echt wenselijk alles 100% af te slaan.

Maar waarom gaat de zwerm dan onderaan de kast hangen?

En de zwerm op zondag was 18 dagen na het doppen breken. Hoe moet ik dat zien dan?

Overigens, de kunstzwerm heb ik er meteen een bak bijgegeven, ga daar bij een beetje dracht weer een kustzwerm van maken, anders ben ik bang dat hij op de heide nog gaat.

Groet,

G.B.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Zwerm onderaan de kast

Bericht door martin b » vr 28 mei 2010, 22:10

Je weet het nooit,

woensdag avond doppen breken bij een kast, pas om 11 uur van werk. Dus donderdag morgen om half 7 doppen breken, volop teuten en kwaken. Snel klaar op 2 gemerkte ramen zaten de overgebleven zwermcellen, de andere al voor die tijd weg gehaald. Geen ramen afgeslagen kon ze mooi zien. Donderdag avond nog volop teuten en kwaken, kast nagekeken en alle ramen afgeslagen. Geen dop meer te vinden, van ochtend, nog volop teuten en kwaken, bekijk het maar, en ga naar het kantoor.

Om 11 uur bericht een zwerm, bij thuiskomst 3 stuks in verschillende bomen. Een grote en twee kleine, hangen wel 10 meter uitlekaar, dus 3x koningin. Geschept en ingekwartierd in nieuwe behuizing, worden later wel weer vereeneng.

Vraag me toch af hoe ze me voor de gek hebben kunnen houden[:(]

martin

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm onderaan de kast

Bericht door petro » za 29 mei 2010, 20:34

Niet om het een of ander maar zwermcellen zitten niet altijd op de ramen,ik heb er wel aan de zijwand(hoek)gevonden.Eénmaal na het breken een dop met rijpe moer in het vlieggat gevonden!En dat was bij toeval omdat ik achterom keek toen ik wegging en iets in het vlieggat zag zitten.
Petro

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zwerm onderaan de kast

Bericht door joselito » zo 30 mei 2010, 03:35

martin b schreef:
Donderdag avond nog volop teuten en kwaken, kast nagekeken en alle ramen afgeslagen. Geen dop meer te vinden, van ochtend, nog volop teuten en kwaken


Als je tuten en kwaken hoort moet er nog ergens een dop zijn. Het kwaken komt namelijk van de koningin in die dop. Als je de kast opent en dan rustig luistert kun je de plaats zo ongeveer lokaliseren.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Zwerm onderaan de kast

Bericht door martin b » zo 30 mei 2010, 12:56

Mijn manier van imkeren brengt altijd een extra kans van zwermen met zich mee. Daar ik liever koningen kweek van natuurlijke cellen dan redcellen.

Als ik zwermcellen zie maak ik een kunstzwerm, en laat dan op 1 of 2 of 3 ramen een stuk of 6 mooie doppen zitten, de rest haal ik weg. Merk gelijk de ramen, zodat bij het doppen breken alleen die ramen na hoef te kijken, zo min mogelijke storing.

Bij dit alles sla ik nooit de ramen schoon, na 35 jaar imkeren genoeg eigendunk [:I] dat ik ze allemaal gezien heb. Wel blijft ik nadertijd mijn oor aan de kasten leggen of het wel zo is. Weten is beter dan menen [^].

Bij deze kast zijn wel, bij de tweede keer alle ramen afgeslagen , ook broedramen waar schijnbaar alleen honing is zat, niets gevonden.

Dus ga ervan uit dat wat Petro zegt, hier van toepassing is, zwermcel niet op de raat maar op aan de wand of zo. Daar had ik niet gekeken, ook nog nooit meegemaakt, zo leer je elke keer weer wat nieuws.



martin

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zwerm onderaan de kast

Bericht door joselito » zo 30 mei 2010, 13:18

[i] Daar had ik niet gekeken, ook nog nooit meegemaakt, zo leer je elke keer weer wat nieuws.



zelfs na 35 jaar :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: engel en 65 gasten