Mijn bijen staan in de zomer op een half uur (auto)rijden afstand van mijn huis. Ik kom er gemiddeld 1 maal per week. Soms iets meer. De huidige warmte baarde mij zorgen toen ik vanmiddag lui op het strand lag in de koelte van het water. Ik kreeg wat onrustgevoelens of het wel goed ging met de bijen. Ze staan op een zeer groot perceel luzerne en die bloeit nu volop. Het is wel erg droog. De scheuren zitten in de klei, maar aan de planten is nog niet te zien dat ze wel een slokje water kunnen gebruiken.
Even na zessen ben ik gaan kijken of er niet sprake was van flinke baardvorming of iets dergelijks. Het was bloedheet, geen zuchtje wind. De kasten staan geheel onbeschut de gehele dag in de zon. De opening is gericht op het Zuiden. De luzerne is op de foto niet te zien, want die ligt voor de bijenstand. Het zijn op één na alle grote volken die de gehele kast bezetten.
Tot mijn opluchting en verrassing was er volop activiteit, geen paniek en ik zag relatief veel bijen in het gewas. Achter de kasten is een sloot met redelijk zoet water. Dat is dus geen punt. De kasten hebben een open gaasbodem en een opening aan de voorzijde van 2 cm hoogte. Zoals op de foto, die ik vandaag maakte, is te zien, zijn de vliegplanken niet dicht bezet met bijen. Zo zie ik het graag. Door de hoogte van sommige kasten was ik wat bezorgd of ook in die hoogste kastdelen voldoende ventilatie door de bijen kon worden verzorgd. Dat leek geen enkel probleem. Dat slaapt toch wat geruster. Vrijdagmorgen vroeg ga ik ze nazien, want in de hitte van de dag is dat geen doen.
Klik op de foto voor een vergroting.
Groetend, Albert
Bijgewerkt door - wilde op 06/08/2003 23:31:13