nosema

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Ria van den Berg » di 16 dec 2003, 01:54

Wij wonen in een "ruig" deel van Canada. Als ik zeg gecultiveerd, bedoel ik dat er relatief veel ontgonnen land is (akkerbouw), van oorsprong is het noordelijk bos hier. We hebben in het algemeen een overvloed aan stuifmeel. Er zijn vier soorten wilgen die achter elkaar bloeien en als we geen late (strenge) vorst hebben, is dat geen probleem. Veel van onze collega's voeren wel "pollenpatties", wij doen het niet(o.a. omdat het een manier is om akelige broedziektes binnen te krijgen). Toch vind ik af en toe nosema (fijngestampte bijenachterlijven in watersuspensie en dan onder de microscoop), de eerste keer was ik ook heel verbaasd en we zien soms volken die maar niet op willen bouwen, terwijl er geen hoge tracheemijt infectie daar is. Bedenk dat onze winters "hel" zijn voor de bijen. We winteren erg grote volken in en ze komen er klein uit. Toen ik ooit bijencursus in Nederland deed, leerde ik, dat bijen niet konden overleven bij temperaturen benenden -35°C. Vorig jaar haalden we een record van -46 bij ons thuis. Ik denk dat dat een grote stress factor is. Daar is niks tegen te doen, behalve ze verhuizen naar het zuiden van British Columbia voor de winter, dat doen ook veel collega's. Binnen inwinteren is ook een mogelijkheid, maar dan kunnen ze nooit van een "chinook" profiteren om zich te reinigen. Dit jaar waren de verliezen in Alberta bij binnen inwinteren hoger dan die buiten.
Tot nu toe gaat onze voorkeur uit naar het gebruik van 60% azijnzuur, dat kan bij een iets lagere temperatuur en is minder agressief. We maken ons geen zorgen om de wasmot, die kan de kou hier niet overleven. We hebben wel een andere mot die spinsels op de ramen maakt, maar ze niet vernielt als de wasmot.
Afbeelding
Dennis, een plastic zak is een goed idee, wij dachten aan "duct tape", breed plastic plakkband, reuze handig voor van alles en nog wat, om de bakken af te plakken. In de winter heeft het geen zin, dan is het te koud, daarom denk ik aan het voorjaar. De temperatuur kan hier rap oplopen op een zonnige dag. Voor roest van de afstandsrepen zijn we niet bang, we vinden dat toch ondingen en geleidelijk vervangen we onze houten ramen door plastic. Wij hebben "mite wipes" die 30 ml mierezuur kunnen absorberen, ik denk dat ze ook 30 ml azijnzuur aankunnen, dus voor 90 ml gebruiken we 3 van die dingen. We doen ze in een goed afsluitbare emmer en voegen de hoeveelheid zuur toe. Na een nacht hebben ze het wel opgenomen. Met een barbecue tang kunnen we ze hanteren.

Albert, we leven hier in de natuur,ik ben niet van plan die te vervalsen door om onze 21 winterstanden bollen te gaan planten. Sommige mensen hebben wel bollen, vnl. tulpen, maar dat is van geen belang voor onze bijen. De prairiecrocus (Anemone patens) is wel een bron van stuifmeel, maar komt erg pleksgewijs voor. We moeten het in het voorjaar van de wilgen hebben (vanaf eind april), soms zien we stuifmeel van de de Aspen populier (Populus tremuloides), maar die bloeit erg kort en een stand staat bij een boerderij met esdoorns waar ze graag op vliegen. Daarna is er meestal een massale paardenbloemendracht, dit jaar hadden we daar meer honing van dan ons lief was.
Wat chemicalien betreft, het is misschien gevoelsmatig, maar ik behandel liever de ramen met azijnzuur dan dat ik twee keer per jaar fumagiline, een antibioticum voer. Het is meer werk, als het niet te doen is, is het experiment mislukt.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 16 dec 2003, 11:53

Met wat voor kasten imkeren jullie Ria??

Hout of kunststof?? In dat opzicht, met die koude temperaturen is kunsstof ideaal. Het schilt denk ik veel bijen en wintervoer.

J.P.

P.S. misschien imkeren jullie al tijden met kunsstofkasten.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Ria van den Berg » di 16 dec 2003, 20:01

Jelte Pieter, we imkeren met houten kasten, formaat "Western".Bedenk dat we hier eindeloze bossen hebben. Ze lijken op spaarkasten, maar iets groter. Vraag Hans van der Post, die heeft een kast om ons formaat ramen heen gebouwd. Maar we pakken de bijen in voor de winter. Ze staan met vier kasten op een pallet, daaromheen gaat R12 isolatie in zwart landbouwplastic, bovenop R20 met een plaat spaanplaat. De dekplanken hebben een opening van,die gaan erop, zodat er ook een invliegopening boven is. We hebben wel een foto beschikbaar, maar die heb ik al eens eerder op het forum gezet. Er is nog weinig ervaring hier met kunststof. Ze zijn duur in aanschaf en ik heb gehoord dat ze graag door muizen gegeten worden.
Het "chinookt" vandaag, het is al +4 om 12 uur 's middags. Net niet warm genoeg om de bijen te laten vliegen in de beschutte standen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door kole.amj » di 16 dec 2003, 22:30

Ria,
Als jullie de kasten zo moeten isoleren is dan vochtophoping geen probleem? Of wordt dat ondervangen door ventilatie bovenover? Aan
de andere kant zal het vocht misschien wel vastvriezen aan de binnenkant van de kasten.En als de overwinter resultaten van buitenvolken beter is dan van volken die binnen hebben gestaan is misschien het kunnen ontlasten (CHINOOK) belangrijker dat het vocht.
We praten nu over winterisolatie maar doen jullie ook iets aan ventilatie of beschutting in de zomer?
Uit de verhalen begrijp ik dat jullie grootschalig imkeren wat is dan de bezetting per acre voor wat betreft de volken en hoever halen die bijen dan?
En heeft peace valley iets met perziken te maken?

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door wilde » wo 17 dec 2003, 08:36

Als JIJ je volken behandeld voor ,tegen Varroa,neem je dan de NOSEMA niet tegelijkertijd mee met je organische zuren?
Adri, dat weet ik niet, het wordt niet beschreven in de werking van oxaalzuur of mierenzuur voor zover ik weet. Ik heb overigens nog pas 1 jaar (1 keer) oxaalzuurbehandeling toegepast. Ik sprak in het bericht over een aanzienlijk langere periode.

Groetend, Albert

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door kole.amj » wo 17 dec 2003, 22:05

ALBERT,

Als je oxaalzuur een beetje verhit ontstaat toch mierenzuur plus restgroep?En juist dat mierezuur heeft toch een zuiverend effect?
Of wat is dan de reden om Oxaalzuur te gebruiken ipv Mierezuur?
Is dat het gemakkelijker/veiliger gebruik.?

Groet,
A-3

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Ria van den Berg » do 18 dec 2003, 07:01

We wonen in een droog klimaat, ventilatie is, met de invliegopening bovenin, geen probleem, voor zover we hebben gemerkt.
Onze bijen staan in de zomer in standen van 28-40 volken, soms open. De zomers zijn hier meestal aangenaam. Het land is hier verdeeld in secties (1 mijl bij 1 mijl) . Er wordt geboerd op "quarters" , 160 acres (64 ha).Maar die zijn bijna nooit volledig ontgonnen. We worden gevraagd op klaver voor zaad, maar krijgen geen vergoeding, dus zeker geen kast per acre. Aangrenzend is vaak koolzaad of hooiland met klavers en luzerne. In de bermen groeien ook klavers. Door de overvloedige dracht kunnen we hier grote oogsten hebben, zeker als er voldoende vocht is.
Peach = perzik Peace = vrede. Het gebied is genoemd naar de Peace River, een van de grote rivieren in Noord Amerika. Deze ontspringt in de Rocky Mountains en mondt uit in de "Arctic Ocean" (Noordelijke IJszee ???). Het gebied is ongeveer zo groot als Nederland met 150 000 inwoners.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Oude Essink » do 18 dec 2003, 19:59

Hallo Ria,
Dit zeer aansprekende artikel van jou verdwijnt ergens in de nosema en komt niet tot zijn recht; wil je het niet verplaatsen naar Dracht of Imkers en bijen...
met waarderende groet,
hennie oes


Afbeelding

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door kole.amj » do 18 dec 2003, 21:17

Ria,
Ik weet dat in Californie er iedere maand de Alfalfa van hetzelfde
perceel gemaaid kon worden.In Oregon of Kansas was dat minder,mogelijk door water gebrek.
Je noemde nog geen kast per acre(=2-2,5 kast per ha.),is dan de Produktie laag of groeiseizoen kort,Of is er ook sprake van relatief
water tekort.
Is klaver dan ook meerdere maanden beschikbaar en levert dat ook voldoende stuifmeel tbv weerstand van het volk tegen NOSEMA.(want daar begon het mee).Persoonlijk vind ik het boeiend hoe een onderwerp
zoveel raakvlakken blijkt te hebben.

Groet,
A-3

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Ria van den Berg » za 20 dec 2003, 20:42

Hennie, ik was net aan het bedenken hoe we afdwalen van nosema. Maar nu komen we toch weer terug met de vraag over de hoeveelheid stuifmeel van klaver.
Goed, wij leven in een van de noordelijkste landbouwgebieden in de wereld, de Peace River Vallei. Dat betekent lange dagen in de zomer als er te halen is voor de bijen.Het groeiseizoen is wel kort, voor hooi is er bijna altijd maar een snede. De dracht eindigt door droogte of de eerste echte nachtvorst. De grondsoort in ons deel van de Peace is zware klei. Klaver doet het hier erg goed en wordt door sommige boeren nog steeds gebruikt als stikstofbemester. Als het voor zaad wordt gekweekt,is het een heel goede drachtplant. Het levert overvloedig stuifmeel, dat is het probleem niet. Het is de lange winterzit die strees geeft waardoor nosema eruit komt, denken wij. Als we onze bakken gassen met azijnzuur, kunnen we de infectiedruk laag houden. In die bakken gaan de "splits", broedafleggers met een bevruchte koningin. Zo'n volkje heeft natuurlijk ook stress, dus is extra gevoelig voor nosema. Hoewel ik het nooit heb getest (het is een erg drukke tijd van het jaar) , die "splits" meestal als een speer gaan en een produktievolk zijn tijdens de hoofddracht. Zoiets moet je gezien hebben, wil je het geloven.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: w merkus en 42 gasten