bewaren van geslingerde honingramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door StefaanDeputter » wo 21 jul 2004, 21:20

Hello imkers,

'k heb gezocht in het archief en eigenlijk niet veel gevonden,
behalve het mooie verhaal van de imker die zijn vers geslingerd ramen in een slaapkamer met open venster opgeslagen had.
Hoe bewaar je best de vers geslingerde honingramen (natte) ?
Dit in afwachting van ze te gebruiken bij uitbreiding van een 3ramer of voor in het voorjaar.
Groeten,
Stefaan

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door Huib Koel » wo 21 jul 2004, 21:46

Dit in afwachting van ze te gebruiken bij uitbreiding van een 3ramer of voor in het voorjaar.
Hello Stef,
U gaat honingraampjes gebruiken voor een uitbreiding van een 3ramer? Hoe doet u dat? Wordt dat een lage zesramer?

Ik bewaar de geslingerde honingkamer-(noemt u dat geen honingzolder)-raampjes op zolder!
Afgesloten door dekplanken. Er komt geen mot bij, en schimmel krijgt geen kans.
groet
Huib

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door Oude Essink » wo 21 jul 2004, 21:49

Bij mij gaan altijd de uitgeslingerde honingramen dezelfde avond nog ( bij invallende duisternis en niet eerder in verband met roverij!) terug naar de plaats in de kast waar ik ze uithaalde; zorg, dat de moer er niet bij kan om ze te beleggen; de bijen krijgen een paar dagen de tijd om alles netjes schoon te likken en beschadigingen te herstellen. Na een paar dagen is alles keurig netjes genoeg om ze op te slaan voor de winter. Bakken stapelen, ijsazijn om wasmot geen kans te geven en het komende seizoen (2005 alweer) zijn ze voor gebruik gereed.

hennie oes
Afbeelding

StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door StefaanDeputter » wo 21 jul 2004, 21:56

Hello Huib,

Ik gebruik die ramen(natte) om van 3ramers 6ramers of tienramers te maken.
Wel ben ik een beetje bang dat dit roverij in de hand werkt.
Een maand nadat de Koningin in de 3ramer aan de leg is, breid ik die uit naar een 6ramer. Een maand nadien naar een 10 ramer.
Mijn ramen staan nu ook in honingzolders, bovenaan en onderaan gesloten: zou er geen schimmel kunnen ontstaan ?

Stefaan

StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door StefaanDeputter » wo 21 jul 2004, 21:58

Hello Hennie,

Jij bewaart ze dus droog en niet "nat" ? Waarom ? Schimmel ??
Is die stapel volledig dicht of zit er muggengaas bovenaan en onderaan?

Stefaan

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door Frans vanTongeren » wo 21 jul 2004, 22:08

Dag Stefan,
Die natte ramen worden weerzinwekkend.
De honing trekt vocht aan en dan laten cellen drupjes vallen; dat veroorzaakt kleeftroep wat je moet gaan opruimen.
Op een dag dat ik niks te doen heb, zet ik twee raampjes buiten en na een half uurtje zijn die leeggegeten. Dan zet ik weer twee nieuwe neer.
Dat kleine aantal geeft ruimte aan maar weinig bijen en daardoor voorkom je roverij.
Hennie.., zet je de ramen op de bodemplank of bovenop de broedkamer?

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door Huib Koel » wo 21 jul 2004, 22:18

Ook ik leerde dat je ze onder de broedkamers moet plaatsen... omdat te doen (en ze later weer weg te halen), moet je dus de hele zaak verbouwen, teveel gedoe en m.i. verontrusting van het volk. En dan zit je met 'droge' raampjes'..... waar laat je die?
Dus vandaar de zolder oplossing: daar staat de verwarmingsketel, het is er droog en afgesloten. Ik woon op het zand, dus vochtproblemen (schimmel) heb ik niet.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door Oude Essink » wo 21 jul 2004, 22:35

zet je de ramen op de bodemplank of bovenop de broedkamer?
Ik zet ze met moerrooster onder de dekplank; levert met plaatsen en naderhand weer weghalen de minste verstoring op. De bijen "slepen"
( ik slinger de ramen nooit zo rigoreus, dat er niets achterblijft) de restanthoning naar de broedruimte. Frans heeft gelijk: natte ramen opgeslagen zijn in het voorjaar rijp voor de brandstapel.
opslaan gaat als volgt: onderop een afsluiting (dekplank of zoiets); bakken met te overwinteren ramen erop; tussen de ramen de gebruikelijke bijenruimte; bovenop de stapel een vrije rand {lege honingkamer b.v.} en een schoteltje met watten en een scheut ijsazijn. goed afsluiten met dekplank en deksel. Zo nodig in februari de ijsazijn verfrissen. Voor hergebruik even luchten.

hennie oes
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door Hans van der Post. » wo 21 jul 2004, 23:19

Zal ook even een "duit in de pot doen".
Ook ik vind het een kleverige boel als je de raten nat opbergt. Je krijgt zeker gisting op de overgebleven honing. Dit moeten de bijen in het voorjaar weer opruimen!!
Een derde mogelijkheid; leg een uitlaatbord zonder uitlaat, daarop een lege honingkamer en dan de uit te likken ramen in de bakken. Om de stapel niet te hoog te maken twee bakken tegelijk. Als ze schoon en gerepareerd zijn; na het afhalen onmiddellijk goed afdekken.(wasmot)Ik stapel de bakken op en tussen elke bak een uitgevouwen krant. Ik heb daardoor geen wasmotten.
Hans.

StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door StefaanDeputter » do 22 jul 2004, 12:59

Hello imkers,

Bedankt voor de adviezen.

Hennie,
dus jij legt een moerrooster op de broedbak, daarop een dekplank (ik neem aan dat in die dekplank dan een opening is (voedergat)) en daarop een honingzolder met de uit te likken ramen.

Hans,
wat is een uitlaatbord (met of zonder uitlaat)?

Groeten,
Stefaan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten