Aanschaf Segeberger kasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Aanschaf Segeberger kasten

Bericht door marc » vr 10 sep 2004, 01:47

In mijn omgeving zijn er nogal wat imkers die in hun achtertuin ook een winkeltje hebben waar ze bijenmateriaal verkopen. Ik heb me vorig jaar 2 Segeberger kasten aangeschaft bij 2 verschillende 'zaakjes' en aan verschillende prijzen. Een nieuw jaar met nieuwe kasten kondigt zich aan, ik vraag me af of ik die kunststofkasten niet beter rechtstreeks bij de fabrikant of groothandel in Duitsland bestel.
Heeft hier iemand ervaring mee en waar vind ik die fabrikant of groothandel.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Aanschaf Segeberger kasten

Bericht door heidecap » vr 10 sep 2004, 10:04

Hallo, marc, dit zoek jij :

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... segeberger

Groeten, Thomas

Erik
Berichten:148
Lid geworden op:ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Aanschaf Segeberger kasten

Bericht door Erik » vr 10 sep 2004, 18:25

Hallo Marc,

als je die kasten rechtstreeks in duitsland besteld krijg je kasten met een duitse maat. Dat houdt in dat je dus ook je raampjes, was e.d. in die maat moet kopen/maken. Dit kan een probleem opleveren.

Ik zou als ik jou was je kasten bij 1 adres kopen dan zit je altijd goed voor wat betreft voorraad.

Erik

( zelf de trotse bezitter van 2 segenberger kasten)

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf Segeberger kasten

Bericht door Peter Bal » za 11 sep 2004, 16:54

marc schreef:
Een nieuw jaar met nieuwe kasten kondigt zich aan, ik vraag me af of ik die kunststofkasten niet beter rechtstreeks bij de fabrikant of groothandel in Duitsland bestel.
Heeft hier iemand ervaring mee en waar vind ik die fabrikant of groothandel.
Ik koop mijn materiaal bij Geller, vlak bij Aken.
Een Variobodem kost 19,90 (Dat is wel de duurste bodem).
Een broedbak incl lijsten kost 17,20 en een dak 14,90
De bak is wel voor duits normaalmaat. vijftig raampjes kosten 25 euro. En het is inderdaad wat gepruts voor alles omgebouwd is naar deze maat. Je moet de oortjes van de spaarkast ramen iets afknippen met de snoeischaar, dan passen ze erin.

Voordeel voor mij is dat ik gemakkelijk (ik woon 15 minuten van de grens) en relatief goedkoop kan uitbreiden.

Peter

Johan Borgeld
Berichten:65
Lid geworden op:zo 18 apr 2004, 21:16
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Aanschaf Segeberger kasten

Bericht door Johan Borgeld » di 21 sep 2004, 23:08

Hallo nog een verschil: de Duitse segerberger bak is ong. 5 mm hoger omdat de Duitse ramen iets groter zijn. Onze simplex ramen in een Duitse bak kan, maar niet ideaal. Koop, door de Duitse fabrikant spciaal vervaardigde Hollandse Segeberger.
Trouwens ik ben de trotse bezitter van 23 Segebergers (Ned. formaat)
Groet Johan

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Aanschaf Segeberger kasten

Bericht door Kroese » wo 22 sep 2004, 12:39

Johan Borgeld schreef:
Koop, door de Duitse fabrikant speciaal vervaardigde Hollandse Segeberger.
Groet Johan
Hallo Johan en anderen, zoals je weet ben ik nog steeds erg verlekkerd van het segeberger systeem, en zou graag overschakelen.(alleen al voor mijn rug)[|)]
Ik heb het dubbel honingkamer raam systeem. Raam is 29 cm hoog. Ik heb dus 2 honingbakken nodig, of moet een bestaande bak verhogen van 22,8 naar 30 cm. (Segeberger HK's zijn er niet in Nederlandse maat, 2*15 cm =30 cm is ook een hoge broedbak)
Ik heb wel eens gelezen dat men om Honingbakken van 15 cm te verkrijgen een bak in de midden een strook van zo'n kleine 8 cm eruit kan snijden. De onder en bovenkant vervolgens weer aan elkaar lijmen. Dit lijkt me erg lastig, en bewerkelijk. Wie heeft dit wel eens gedaan?
Of zijn er andere alternatieven / ideeen?
Hennie.........

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Aanschaf Segeberger kasten

Bericht door LWPisa » wo 22 sep 2004, 15:44

Hennie,

toen ik een tijd terug op zoek was naar een Segeberger HK belde ik Cees van Holland. Die zei snij er maar een stuk van af en lijm de onderrand er weer aan. Mogelijk doet die dat dus wel vaker?...
mvg,
Lennard

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Aanschaf Segeberger kasten

Bericht door Kroese » wo 22 sep 2004, 17:33

LWPisa schreef:
Hennie,
Cees van Holland. Die zei snij er maar een stuk van af en lijm de onderrand er weer aan.
mvg,Lennard
Ik heb Cees ook hierover gesproken, maar je snijdt niet even een bak in 3 delen, en lijmt hem dan weer in elkaar. Kieren, ongelijk snijden, en dan weer met e.o.a. vullijm weer aan elkaar maken lijkt mij niet eenvoudig. Zelf heb ik wel styropor met een gloeiende (raampjes) draad gesneden. Dat lijkt me nog het beste.
Maar wie heeft het wel eens gedaan, en wil zijn ervaring delen??
Hennie...

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf Segeberger kasten

Bericht door Ed Pieterse » do 23 sep 2004, 13:47

Hallo Hennie,
Daar ik ook wel verkikkerd ben op Segebergerkasten het volgende;
Als je de Duitse broedkamers koopt kun je op een gewone zaagmachine er een rand tussenuit zagen en kun je die onder en bovenhelft gemakkelijk met polyurethaanlijm weer op elkaar lijmen. Het tussenstuk heb ik gebruikt om grote voerbakken van te maken. Je hebt dan de juiste hoogte voor een honingkamer, of als je de broedkamer op de juiste hoogte wil brengen haal je er 4 á 5 mm tussenuit (net de zaagsnede) en lijm je ze weer op elkaar. Dat Duitse materiaal is veel goedkoper als de tot Nederlandse maat gegoten kasten van Postma (wat overigens prima spul is).
Je kan ook met Duitse normaalmaat raampjes gaan werken, maar dan vind ik dat je je hele bijenstand om moet bouwen, want 2 verschillende maten raampjes vind ik erg onhandig op één bijenstand.
Een bijenmaat van me heeft dat gedaan en imkert nu met 200 Segebergerkasten van Duitse maat en alles dan, ook de raampjes.

Bedenk wel dat je de breedte niet beïnvloed en die is eigenlijk te breed voor onze simplexmaat. Als je de bijen dus weinig ruimte geeft heb je kans dat ze die ruimte met raat volbouwen. Ook heb ik verhoogde bodems als onderdeel van de Varroabestrijding, daar willen ze wel eens onder de raten stroken met darrenraat bouwen, ook weer als ze even te weinig ruimte hebben om het broednest uit te bouwen.
Maar algemeen geredeneerd denk ik dat de kasten uitstekend zijn en een goede warmtehuishouding hebben, ze gebruiken in de winter daardoor minder suiker en bovendien zul je nooit condens op de wanden vinden en dus ook minder beschimmelde raat na de uitwintering.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Aanschaf Segeberger kasten

Bericht door Kroese » do 23 sep 2004, 17:29

Ed Pieterse schreef:
Hallo Hennie,
Daar ik ook wel verkikkerd ben op Segebergerkasten het volgende;
Als je de Duitse broedkamers koopt kun je op een gewone zaagmachine er een rand tussenuit zagen en kun je die onder en bovenhelft gemakkelijk met polyurethaanlijm weer op elkaar lijmen.
Bedankt Ed, voor je uitgebreide praktijk ervaring. Scheelt al weer heel wat zelf expirimenteren, en fouten maken.
Wordt die zaagsnee niet erg rafelig? Gaat het materiaal niet smelten door het heet worden van het zaagblad. Ik heb al eens eerder plexiglas gezaagd, dit wordt stroperig door de hete zaag. Of zaagt het mooi glad door de hardheid van de polystyrene? De polyurethaanlijm is zeker de bruislijm. Vult die ook weer mooi de zaagsneden op?
Bedenk wel dat je de breedte niet beïnvloed en die is eigenlijk te breed voor onze simplexmaat.
Ik heb gezien dat de duitse normaal maat ramen 37 cm breed zijn.(simplex 36 cm) Waarschijnlijk is de bak dan 38cm+, dit betekent inderdaad 1cm+ ruimte aan beide zijden. Braamraat zal dan onvermijdelijk zijn, en lastig bij het optrekken van de ramen. De overtollige ruimte zou ook met een plaatje board van 4 mm opgevuld kunnen worden, maar of dit echt nodig is???
Ook heb ik verhoogde bodems als onderdeel van de Varroabestrijding, daar willen ze wel eens onder de raten stroken met darrenraat bouwen, ook weer als ze even te weinig ruimte hebben om het broednest uit te bouwen.
Ed Pieterse
Ik heb voor mijn raammaat van 29 cm hoog een bak gevonden van 33,8 cm hoog. Dit is de 1 1/2 DNM bak (nieuw) Ik houd dan zo'n 4 cm vrije ruimte onder de ramen. Hier zal zeker darrenraat gebouwd gaan worden. Een probleem vind ik dit helemaal niet. De darren horen er ook bij, en mogelijk bouwen ze de werkster KR beter uit.

Verder heb ik nog een paar linken voor segeberger, Frankenbeute, Combi en deense polystyrene kasten gevonden voor de liefhebbers, scheelt weer zoeken.

http://www.holtermann.de/bienenkaesten/ ... -beute.htm
http://www.holtermann.de/bienenkaesten/ ... nbeute.htm
http://www.bienen-graze.de/S24.htm
http://www.bienen-graze.de/S25.htm
http://www.warnholz.de/Deutsch/Preisham ... ammer.html
http://www.warnholz.de/Deutsch/Neuheite ... 1_1_2.html
http://www.swienty.com/engelsk/hives-lshel.html
http://www.swienty.com/engelsk/hives-rea.html

groeten Hennie.......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 48 gasten