Verenigen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:
Verenigen?

Bericht door kreydt » zo 13 nov 2005, 16:27

Vandaag ben ik tot de vaststelling gekomen dat mijn moer de geest gegeven heeft. Ik had reeds vorige week het vermoeden... de bijen waren abnormaal lui terwijl mijn andere kasten nog volop stuifmeel inhaalde en ook lag de vliegplank vol met uitwerpselen (roer).
Kan ik op dit ogenblik ( half november ) nog verenigen met de kranten-methode of moet ik de kast afschrijven?
In beide gevallen heb ik een kast vol wintervoorraad & stuifmeel. Hoe kan ik dit op een verantwoorde manier recupereren?


kg

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verenigen?

Bericht door Harmen vd Ende » ma 14 nov 2005, 11:29

Hallo

Ik zou ze gewoon overwinteren.
In het voorjaar kun je de ramen met bijen gewoon overhangen in de verschillende kasten
Dan hoef je ze niet voor de kast af te slaan met het risico dat ze verkleumen.
Verder zal er toch ook bij een moer goed volken niet veel bijen bijkomen zoals bij het moerloze volk
Verder heeft het moerloze volk genoeg voer voor de winter

Eind volgende week wordt het koud volgens de geleerden, dus haal niks om (eilander uitspraak)[8D]

Dus mijn advies: niks doen en in het vroege voorjaar de bijen overhangen in moergoede volken van je keuze.

Groeten Harmen

p.s. wil je ongezonde bijen in een goed volk stoppen?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verenigen?

Bericht door Oude Essink » ma 14 nov 2005, 18:26

en ook lag de vliegplank vol met uitwerpselen (roer).
Hallo Guido,

Ik sluit mij geheel bij Harmen aan. 1. Bij afvliegen naar andere volken, laat je ook de roer afvliegen. een doodzonde tegen de hygiëne!!...........................2. Volken zijn allen ingewinterd; en bij de komende koude gaan zij in wintertros; op dit moment kun je dit niet meer verstoren door nieuwe bijen toe te voegen..............................3. Zekerheid over het sneuvelen van de moer heb je niet. dat blijkt in het voorjaar pas.
....................................4. een ingewinterd volk komt ook zonder moer de winter door; in het vroege voorjaar kun je naar bevind handelen. Misschien ben je dan met het volk ook de roer kwijt.
hennie oes


Afbeelding

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Verenigen?

Bericht door kreydt » ma 14 nov 2005, 23:27

Bedankt voor de nuttige reacties.
Het is me nu wel duidelijk dat verenigen niet meer lukt en ik moet wachten op betere tijden. In verband met de roer veronderstel ik dat het bij mij gaat over de stress-toestand van de bijen omdat ze moerloos ( Zaterdag gecontroleerd, tegen alle raadgevingen in. ) zijn en niet zozeer om een ziekte of slechte hygiëne. Of vergis ik mij?
Guido.

kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 36 gasten