Nieuw op dit forum

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

loki
Berichten:4
Lid geworden op:za 15 apr 2006, 21:03
Contacteer:
Nieuw op dit forum

Bericht door loki » za 15 apr 2006, 21:20

Na de beginnerscursus in 2003 gedaan te hebben ga ik nu mijn derde jaar in. Aan het forum heb ik al veel kennis te danken,naast de lol van het zomaar meelezen.Uiteindelijk toch maar registreren,ook al heb ik veel vragen en weinig antwoorden.

Binnen onze vereniging zijn we 35 procent van de volken kwijt en deze beginner verloor zijn enige volk.
Nu begin ik met goede moed weer opnieuw...

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: Nieuw op dit forum

Bericht door J.R. » za 15 apr 2006, 21:38

Wees welkom, vragen staat vrij en met veel mensen met ervaring kun je hier je voordeel doen.
Ik ben hier ook om te leren , heb pas sinds 2005 bijen of hebben zij mij???
Groet, Jan

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuw op dit forum

Bericht door buckfast_beekeeper » za 15 apr 2006, 21:48

Hallo Loki,

Welkom op het forum. Misschien nog even je profiel wat aanpassen. Kunnen we je tenminste geografisch wat plaatsen. Kan altijd handig zijn om wat gerichtte hulp te bieden.

We zitten al te wachten op die vele vragen. [:p]

mvg

Theo

loki
Berichten:4
Lid geworden op:za 15 apr 2006, 21:03
Contacteer:

Re: Nieuw op dit forum

Bericht door loki » za 15 apr 2006, 22:00

Ik schreef dat ik binnenkort met een nieuw volk start.Hiertoe heb ik het oude kastmateriaal schoongekrabd en met zo'n handstomer ontsmet.Is dit voldoende?Ik lees namelijk steeds over branden en niet over stomen?

Overigens mijn profiel aangepast met mijn woonplaats,Rosmalen.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuw op dit forum

Bericht door buckfast_beekeeper » za 15 apr 2006, 22:22

Hallo,

Weten we tenminste al waar je woont.

Als ik "een nieuw volk" mag lezen als 1 nieuw volk, vind ik persoonlijk dat je bepaalde risico's neemt om volgend jaar weer zonder te zitten (hopelijk niet natuurlijk). 2 of 3 volkjes is volgens mij een minimum. Je hebt dan ook volkjes om te vergelijken. Maar het is natuurlijk jou keuze om te bepalen hoeveel tijd/geld je aan je hobby wil besteden.

Over ontsmetten bestaan er verschillende meningen. Sommigen gebruiken een brander (niet mogelijk bij Segeberger en aanverwanten), anderen gebruiken natronloog, nog anderen dompelen in een parafine bad. Hoe lang moet je verwarmen met een brander om de ziekte kiemen te doden? Ik durf mijn kasten al eens uitschrobben met een soda oplossing. Is dit voldoende?
Ijsazijn (technisch azijzuur) wordt ook gebruikt en vooral om wasmot te bestrijden. Het is en blijft wel een sterk zuur...
Met quasi zekerheid kan gesteld dat voor AVB geen methode afdoende is.
[:(]

mvg

Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten