Winterslacht?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jmbloemen
Berichten:4
Lid geworden op:zo 24 dec 2006, 13:51
Locatie:Nederland
Contacteer:
Winterslacht?

Bericht door jmbloemen » zo 24 dec 2006, 14:01

Beste mede-imkers,

Ik zit met enkele vragen. Als eerste: Bestaat er zoiets als een winterslacht? Vanaf ongeveer 7 december lijkt er zoiets aan de gang te zijn in mijn beide volken. Er ligt een grote hoeveelheid dode bijen op de grond voor de kasten. De bijen zien er niet aangetast/aangevreten uit. In de ene kast zit een buckfast koningin met veel hollandse bijen volk, en in de andere kast zijn het allemaal hollandse bijen. Beide volken huizen in Simplex kasten. Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn en of ik me zorgen moet maken? En wat ik er dan aan zou kunnen doen?

Wat me ook opvalt is dat de kasten erg vochtig zijn. Op de mat die bovenin ligt is zelfs veel schimmel te vinden. Net als aan de binnenkant van de deksel. Hoe krijg ik de kasten minder vochtig? Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Alvast bedankt voor de reacties!

Ilone Bloemen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Winterslacht?

Bericht door Hans van der Post. » zo 24 dec 2006, 15:01

Jeroen welkom op dit forum. De beschrijving van jou bevindingen voor jou 2 kasten staan wellicht hier ook bij.
Ik neen aan dat je minstens 12 kg opgeloste suiker hebt gevoerd. Het eerste gevoel bij mij dit is het beeld van honger.
Als je op de linken klikt komt er een recentelijk reeks te voorschijn.
Hans.

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6797

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6907

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Winterslacht?

Bericht door Bart Maes » zo 24 dec 2006, 16:35

Wat me ook opvalt is dat de kasten erg vochtig zijn. Op de mat die bovenin ligt is zelfs veel schimmel te vinden. Net als aan de binnenkant van de deksel. Hoe krijg ik de kasten minder vochtig? Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Ilone,

ik heb nog wat tijd alvorens aan de dis aan te schuiven bij mijn ouders, dus kan er nog wat 'geforumd' worden:D:

Vroeger imkerde ik met een type kast zonder varroabodem, toen was er soms ook het probleem van vocht. Begin september werden de bijen ook goed 'ingepakt, want dat moest zo, voor de warmte.
Nu heb ik simplexkasten waarbij de bodem ALTIJD OPEN blijft met twee uitzonderingen:

1. van januari tot begin april gaat de schuif dicht om de bijen te helpen hun broed warm te houden, dan komt er ook een isomoplaat op de dekplant te liggen.

2. regelmatig steek ik de lade voor een week onder de bodem (er is nog altijd een grote spleet tussen zodat er 'trek' in de kast is).
Dat is om mijn natuurlijke mijtenval te kennen.

Ilone, bekijk je situatie eens, ik sluit me aan bij Hans of je je bijen goed hebt ingewinterd met veel suiker, doe die mat weg en leg een droge dekplank op je kast.
Ik ga niets schrijven over varroa's en behandelingen, jij weet of je goed hebt behandeld of niet. De vorst komt en aan de bijen kun je toch niets doen. Als je de volken 'te licht' weegt kan je een pak voederdeeg op de toplatten leggen.

Prettige eindejaarsfeesten!!


met imkersgroet!
Bart

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Winterslacht?

Bericht door J A Verwijmeren » zo 24 dec 2006, 20:08

Ilone
Wat je nu nog kan doen tegen het vocht is wat oude kranten bovenop de dekplank leggen.
Deze nemen altijd wat vocht op en geven ook nog wat isolatie.
Maar vocht uit de kast zelf, daar hebben de kranten geen invloed op.
Ook moet nu de kast aan de achterzijde wat omhoog, b.v. een latje van ± 1cm,
Nu loopt het water dat tegen de dekplank hangt naar voor en kan via de voor zijde de kast uit.


Groeten Jack

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Winterslacht?

Bericht door Dirk Blanken » ma 25 dec 2006, 15:46

Wat betreft de dode bijen : De oorzaak zou kunnen zijn een mooie dag dan gaan bijen toch dode bijen uit de kast verwijderen.
Wat betreft het vocht dat heeft vaak als oorzaak nog broed aanwezig en een groot gedeelte van de opgeslagen suiker/honing niet verzegeld, wat dan extra vocht aantrekt, zelfs kan het dan gebeuren dat het suikerwater uit de raten loopt.
Kast goed voorover zetten en de varroa bodem open zijn goede maatregelen zoals al genoemd.
Als het volk klein is zou ik op een dag bij een temperatuur van ongeveer 6 graden of meer even in het volk kijken.
Even kijken of het voer OK is en de grootte van volk inschatten.
Als het volk groot is dan zou ik er niets verder aan doen.
Een klein volk op 2 bakken zou ik kleiner zetten, op een bak,met natuurlijk ruim goed verzegeld voer.
Vandaag is het 7 graden hier in Noord Groningin en ze vlogen een beetje waarschijnlijk ook mede door de oxaalzuurbehandeling
Oxaalzuur wordt nl samen met een suikeroplossing gegeven.
Ik heb eergisteren 54 volken met oxaalzuur behandeld, de volken zagen er goed uit en er zijn maar heel weinig mijten gevallen, dan heb je er al weer spijt van.
Waarschijnlijk vallen er zoweinig mijten omdat ik het hele seizoen behandeld heb.

Dirk




Ik heb vaak ook en paar Buckfastvolken die wat doorbroeden s'winters dan is de dekplank zeiknat maar die volken kwamen wel goed de winter uit.

jmbloemen schreef:
Beste mede-imkers,

Ik zit met enkele vragen. Als eerste: Bestaat er zoiets als een winterslacht? Vanaf ongeveer 7 december lijkt er zoiets aan de gang te zijn in mijn beide volken. Er ligt een grote hoeveelheid dode bijen op de grond voor de kasten. De bijen zien er niet aangetast/aangevreten uit. In de ene kast zit een buckfast koningin met veel hollandse bijen volk, en in de andere kast zijn het allemaal hollandse bijen. Beide volken huizen in Simplex kasten. Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn en of ik me zorgen moet maken? En wat ik er dan aan zou kunnen doen?

Wat me ook opvalt is dat de kasten erg vochtig zijn. Op de mat die bovenin ligt is zelfs veel schimmel te vinden. Net als aan de binnenkant van de deksel. Hoe krijg ik de kasten minder vochtig? Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Alvast bedankt voor de reacties!

Ilone Bloemen
dertiende

jmbloemen
Berichten:4
Lid geworden op:zo 24 dec 2006, 13:51
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Winterslacht?

Bericht door jmbloemen » do 28 dec 2006, 12:17

Hartelijk dank voor alle reacties!

Eerst even een reactie op wat er al gezegd is. Honger kan het volgens mij niet zijn. Ze hebben beide 12kg suiker gehad bij het inwinteren en ook nog beide voederdeeg. Dit laatste omdat er in het najaar een nieuwe koningin in 1 van de 2 volken is gekomen.

Voor het vocht hebben we kranten bovenin de kast gestopt. Deze hebben inderdaad aardig wat vocht aangetrokken en we hebben ze zojuist vervangen door nieuwe. Dit blijven we voorlopig doen. Het is niet zo dat de druppels aan het dak hangen, maar je ziet toch duidelijk schimmelvorming door het vocht. Bij het vervangen van de kranten zagen we duidelijk activiteit van de bijen, dus dat stelt ook weer wat meer gerust.

We zullen de tips die jullie gegeven hebben eens uitproberen en hopen dat ze de winter goed doorkomen! Meer tips blijven altijd welkom :) We zijn immers nog beginnende imkers!

Hartelijk dank en een goed nieuwjaar!

Jeroen & Ilone Bloemen

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Winterslacht?

Bericht door Oude Essink » do 28 dec 2006, 12:28

Hallo Jeroen/Ilone,
Op de valreep van het jaar, hier de beste tip: Laat de dames met rust van 1 oktober tot 1 april; helaas is menig beginnend imker het daar niet mee eens; het zij zo.
prettige jaarwisseling en een goede uitwintering op 1 april 2007.

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/pollen1.jpg[/img]
Geef ze voldoende pollen





Hennie oes

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Winterslacht?

Bericht door Minne Bonnema. » do 28 dec 2006, 20:04

Even een reactie op het vochtigheid's probleem. Bij goede bovenontluchting komt een dergelijk iets niet voor.Bij mijn kasten (zie foto;s) heb ik het vochtigheids probleem op deze manier opgelost.

Afbeelding

Afbeelding

Vgr Minne

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Winterslacht?

Bericht door hbeugeling » vr 29 dec 2006, 19:52

Beste Hennie,
Als ik je tip opvolg, hoe zit het dan met de oxzaalzuur behandeling. Ik heb die voor de komende week in mijn agenda staan.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Winterslacht?

Bericht door Oude Essink » za 30 dec 2006, 16:56

Hallo Henk,

Mijn kasten laten vanaf 1 oktober tot nu toe nog geen 10 mijten zien. Waarom zou dat Oxaalzuur een verplichting moeten zijn, als dat met een rigoreuze verstoring gepaard moet gaan.
Ik zou die behandeling alleen in mijn agenda zetten, als de verstoring door de Varroa ernstige vormen heeft aangenomen.

hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten