Mallen in rubber

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:
Mallen in rubber

Bericht door bjbx » ma 17 dec 2007, 21:58

Ooit aangekocht bij bijenhof.be, mallen in rubber om kustraat te maken.
Wie heeft daar ervaring mee?
Is dit te vergelijken met de mallen welke in siliconen worden gemaakt?
Graag uw reacties
jo

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mallen in rubber

Bericht door m.kolsters. » di 18 dec 2007, 19:28

Jo ik denk dat de mallen van bijenhof beter zijn dan die van silicone, de malle van rubber zijn hitte bestendig(70 gr) en kunnen wel meer 1000 keer gebruikt worden en laat beter los.
Groetjes


Tinus Kolsters
't Bakhuis

bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mallen in rubber

Bericht door bjbx » di 18 dec 2007, 19:47

Beste Tinus,
Heb ooit een poging gedaan om kunstraat te maken met die mallen, maar dat is me niet gelukt, de was komt zeer moeilijk los van de rubber zelfs met gebruik van veel losmiddel.
Ook zijn die mallen maar een 5 mm dik en zeer spoepel, wat niet praktisch is om mooie kunstraat te maken.
Misschien door de rubbermallen vast te lijmen aan stevige houten platen en zo een waspers te maken, zou het beter moeten lukken.
Probleem blijft nog altijd het losmaken van de was van de rubber, hebt u daar ervaring mee?
jo

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mallen in rubber

Bericht door m.kolsters. » di 18 dec 2007, 23:17

Jo ik heb een watergekoelde mal en daar moet ik steets met vloeistof over vegen op de randen.
Ik heb nu een mal van rubber en die is 5mm dik daar heb ik was op gegoten en die was gaat er zo af maar ik ga dit nog op meer manieren uit proberen en dan krijg je dat te horen.
Tinus.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

leogeurens
Berichten:16
Lid geworden op:di 02 jul 2002, 19:23
Locatie:France
Contacteer:

Re: Mallen in rubber

Bericht door leogeurens » wo 19 dec 2007, 22:11

Misschien is het volgende bruikbaar bij het vervaardigen van de kunstraat.
- in de tandtechniek wordt bij het vervaardigen van een prothese gewerkt met mallen. Deze van gips. Om de kunsthars in het model te persen moet er een bewerking worden uitgevoerd met waterglas. De gipsmodellen worden ingesmeerd met waterglas en na droging ontstaat er een zeer dun laagje. Na het persen van de kunsthars en het uitharden daarvan kunnen de modellen zonder beschadigen van elkaar worden gehaald en het dunne vliesje waterglas worden verwijderd. Mogelijk werkt het ook bij het maken van de raat.
groeten
Leo Geurens

bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mallen in rubber

Bericht door bjbx » vr 21 dec 2007, 19:36

Dag Tinus,
Dat is nu mijn groot probleem, de was komt niet gemakkelijk los van die rubberen mallen, waardoor de kuntraat breekt
Met 'waterglas' heb ik het nog niet geprobeerd, enkel met vloeibare zeep, maar dat geeft ook geen voldoening.
De rubbere mallen welke ik gebruik zijn ongeveer 5mm dik en 285 x 432 mm groot, zwart van kleur
jo

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mallen in rubber

Bericht door m.kolsters. » vr 21 dec 2007, 22:43

Dag Jo ik kom binnen een paar weken bij pascal(bijenhof) en ik zal dan eens even kijken wat dit voor mallen zijn, de rubber die ik daar haal is wit en ik gebruik die voor allen kaarsen en figuren.
Maar als de was breekt dan is deze te koud dus sneller weg halen(handwarm)
Groetjes.


Tinus Kolsters
't Bakhuis

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mallen in rubber

Bericht door Jozef Maier » za 22 dec 2007, 00:12

Ik denk dat jullie een deel naast elkaar praten. Zou het niet gemakkelijker zijn als je wat preciezer was. Gaat het in jullie geval over latex rubber, silicone rubber, vuurvast silicone rubber, of over silicone kit, of gewone rubber (doorgaans zwart)'¦. De kwaliteit van het materiaal speelt in dit geval een rol dacht ik zo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten