Beroker aankrijgen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
Re: Beroker aankrijgen

Bericht door Bijenhoudster » vr 20 mei 2011, 09:29

Een gasbrander is wel heel bewerkelijk, richt je die er dan een tijdje op? Ik ban bang dat dat plastic dan wegsmelt.

Hoeveel van een eierdoos/karton gebruiken jullie? Misschien gebruik ik wel niet genoeg. Ik gebruik meestal een stukje van 5x3 cm ofzo, soms 2 stukjes. Dan heb ik even een beetje vlam maar als ik het erin gooi smeult het nog maar een beetje.

Is er iemand die er een filmpje van kan maken?

Kan ik geen aanmaakblokjes uit de supermarkt gebruiken? Dat is wat dichterbij...
Het spul wat ik had was een plaat, leek wel zachtbord. (zachtboard?) Ik haalde er steeds een stukje af soms halveerde ik het nog in dikte.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 20 mei 2011, 09:34

Bijenhoudster schreef:. Ik gebruik meestal een stukje van 5x3 cm ofzo, soms 2 stukjes.

.
Ik gebruik minimaal 1/4 van een doos .

Jaap v P

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door Bijenhoudster » vr 20 mei 2011, 09:38

OK ik moet dus meer karton gebruiken, de vlam erin, eerst dit alleen in de beroker, tot de vlammen er bovenuit komen en dan pas de tabak erop.
Dat is toch anders dan ik tot nog toe deed, ga ik uit proberen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door Bart de Coo » vr 20 mei 2011, 10:57

Ik gebruik ook flinke repen karton. Het moet echt een flinke rol zijn. Een opgerolde krant werkt trouwens ook goed. Stop er gerust een half katern tabloid in. De gasbrander is weliswaar een heftig middel, maar toch verniel ik er mijn beroker niet mee. Ik hou de beroker wel een flink eind van me af vanwege de vlammen en de dikke smook, maar ik ben nooit bang voor schade.

Ik heb inmiddels wel de ervaring dat je goed moet oppassen met het uitmaken van de beroker. Als onderin de beroker nog een stuk krant of karton ligt te smeulen en je opent de beroker en je pompt de smeulende bende op de grond, dan vat het zomaar weer vlam. Vorig jaar veroorzaakte ik daar een klein brandje mee. Het was in de zomer kurkdroog en een uitgedroogde sneeuwbes vatte zomaar vlam. Oei! Flink gestampt en gauw een emmer water eroverheen! Mijn bijenstand staat langs de bosrand, moet je weten. :oops:

Sindsdien zet ik mijn beroker na gedane arbeid op een veilige plek weg. Vaak prop ik iets in de tuit om het vuur te smoren. Dan haal ik de rommel bij de volgende sessie er wel weer uit.


Groet,

Bart

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 20 mei 2011, 12:42

Ik gebruik een heel cupje van een eierdoosje.
Aansteken en boven in de pijp hangen.
Als hij niet goed wil branden een beetje bijenwas wat van de dekplank is gekomen b.v. in het cupje gooien.
Als ie lekker de gang heeft tabak of korrels er op Als het cupje vrbrand is zakt alles naar beneden, en zie hem dan maar weer eens uit te krijgen als je klaar bent. :think:

Jaap van Assenbergh

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door Oude Essink » vr 20 mei 2011, 18:50

Het bijenhuis heeft rolletjes luchtig opgerold karton; passen precies in de beroker; aanmaakblokje eronder; werkt perfect.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door Bijenhoudster » vr 20 mei 2011, 19:14

Ik was vandaag bij AH en die aanmaakblokjes zagen er heel anders uit, toch maar niet genomen.
Ik kreeg hem vandaag wel aan de praat en hij bleef roken de hele sessie, met de nieuwe tips hier.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 20 mei 2011, 20:02

Tegenwoordig gebruik ik een Vulkaanberoker met veerwerk, eerder een Dathepijp. De Dathepijp gebruik ik nog wel om mijn vulkaan aan de gang te krijgen. Even een klein plukje tabak in de Dathe, dat overkloppen in de Vulkaan, roken maar!

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door Bok » za 21 mei 2011, 09:10

Geen tabak gebruiken.
Tabak die je voor de beroker koopt is het kruim (afval) van de industrie. Als je dit in je beroker doet zit er bijna geen lucht tussen.
Zoek bij een houtzagerij krullen van de verdiktebank(zonder verf natuurlijk) of ga naar de lokale hengelsportzaak en koop een zak rookmot.

Beetje papier stukje eierdoos en als dit brand krullen erop. Kan niet fout gaan. Oh ja de binnenpot niet gebruiken. Deze geeft de ingeblazen lucht de kans ongebruikt te ontsnappen.


Lukt dit niet dan aanmelden bij de scouting, speltak Bevers.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door semar » za 21 mei 2011, 10:07

met de blaasbag beroker heb ik aan 3 cupjes genoeg voor 2 kasten, ik gooi er niets anders bij. (met mijn bijen zijn een plantenspuit en af en toe een klein dotje rook genoeg).
met een rolletje golf karton werkt bij mij niet (mischien te stijf of niet stijf genoeg opgerold)
je moet bij een beroker ook zorgen dat je de uitlaat niet tegen de wind in zet.
plaats hem zo dat de mond als een schoorsteen werkt en zachtje trekt :wink:

net de dathepijp kun je heel goed fijngesneden, gedroode boeren wormkuid gebruiken.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten