honing slingeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
Re: honing slingeren

Bericht door Bijenhoudster » zo 29 mei 2011, 15:35

Dat was mijn streven ook, 14 kilo zelfs. Maar dat hadden ze al op voor de winter begon.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door semar » ma 30 mei 2011, 13:56

dan hadden ze in de nazomer niet genoeg aan de dracht op jouw plaats? :?
in dat geval zou je moeten reizen, joh. dat zou ik uberhaubt doen want ik meen te begrijpen dat er na de paardenbloem niets meer te halen is?

Vriendelijke groet

ZSemar(Dominique)

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door Bijenhoudster » ma 30 mei 2011, 20:38

Ik denk dat de dracht binnen mijn directe omgeving nu slecht is, die was goed, ze moeten nu verder vliegen. Binnen 1 km wel een woonwijk bijv. Binnen 3 km o.a. een kasteeltuin.
Ik hoorde dit vorig jaar ook van anderen aan het eind van de zomer. Ik wil eigenlijk een Bobby James roos tegen de hele achter gevel. Die bloeit later. Heeft er iemand daar misschien een stekje van?
Op dit moment bloeien de kiwi's, geen idee of dat een drachtplant is.

Waar zou je nu naar toe reizen waar wel veel dracht is? Bestuiving lijkt mij ook afgelopen, te vroeg voor heide.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 30 mei 2011, 21:44

Binnen korte tijd gaat de linde bloeien. Dat is bij ons, in het oosten van het land, een drachtbron van betekenis!

poelmans_sven
Berichten:10
Lid geworden op:do 24 dec 2009, 10:01
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door poelmans_sven » di 31 mei 2011, 09:26

Bijenhoudster,

allereerst vooral je niet generen voor je vragen. Ik ben ook een beginneling en heb al heel veel geleerd uit je vragen en de antwoorden daarop.

Iets wat ik dit jaar bijgeleerd heb:

Ik heb voorig jaar een simplex kast ingewinterd met 15 kg suiker + een groot deel eigen honing. Kastje was fantastisch uit de winter gekomen.
Omdat ik de bijen niet wou beroven van hun voorraad had ik niet geen voedselramen weggenomen.
Na de wilgendracht kromp het broednest tot een paar ramen doordat de bijen geen plaats hadden (alles stak vol met honing).
Intussen is dit één van mijn mindere volken geworden.

Als ik hoor dat je met 24 kg ingewinterd heb kan ik mij zo een beetje hetzelfde verhaal voorstellen. Nuja zoals ik zei, ik ben zelf ook maar een beginneling.

Groetjes en zeker de moed niet laten zakken !

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door Eddy Geurtsen » di 31 mei 2011, 21:10

Het voeren van 24 kilo suiker is op zich geen probleem. Ook al hebben ze in de winter maar de helft opgemaakt. Het punt is dat ze in het voorjaar dan wel ruimte nodig hebben om hun broed etc. in op te bergen, liefst centraal in de kast beschikbaar. Maar het is natuurlijk praktischer om een overschot aan voerramen in het voorjaar elders op te slaan. Zodra de nood aan de man (bij) is, kun je ze weer goed gebruiken. In plaats van de verwijderde ramen kun je dan mooi kunstraat aanbieden, zo wordt er goed gebouwd en alles naar behoefte.

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door jomme » wo 08 jun 2011, 21:27

Bijenhoudster schreef:
jomme schreef:Ik heb geslingerd van ramen die maar 1/3 verzegeld waren.
Blijkbaar moet je echt niet wachten tot 2/3 verzegeld is hoor.
In 1 boek stond dat 2/3 verzegeld moest zijn, in een ander 3/4 deel. Ik ga dan niet 1/3 verzegelde ramen slingeren. Die heb ik wel.
Hoe doen de anderen dat hier?
Bijenhoudster,

Ik hen en interessant artikel gevonden hierover, lees eens het artilel in januari/februari 2008 en in jet bijzonder vanaf pagina 14.
groeten
Jomme
http://www.konvib.eu/maandblad-konvib/6 ... rmaat.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten