Info aub... Zoveel vragen...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Arcum
Berichten: 2
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door Arcum » di 07 jun 2011, 18:02

Hoi - ik ben momenteel bezig met de verbouwingen v m'n recent gekocht huisje... Nu komen we stilletjes aan - aan het uitwerken v onze tuin enzo... En tijdens het "brainstormen" kwamen we beide op het idee om een bijenkorf te houden in onze tuin... MAAR: m'n collega vond het een belachelijk idee omdat onze tuin niet al te groot is - 26m lang & 5.5m breed... Het plan is dat achterin onze tuin een tuinhuis komt over de hele breedte, maar nu met het plan om een bijenkorf te houden, zal ons tuinhuisje wat kleiner moeten worden...
Nu m'n vraag; is dit alles een goed plan? Ik woon in een drukbevolkt gebied in omstreken v Antwerpen, zijn er eventueel imkers hier die iemand kennen waar ik om raad kan gaan? Ons terras zou dan op zo'n kleine 18m van onze korf liggen, is dit ver genoeg? Naar mijn inziens zijn bijen toch een redelijk vreedzaam volkje hé & steken ze toch alleen maar puur uit zelfverdediging...
Ook had m'n vriendin nog wel ergens een plan liggen om zelf een kast te maken, geen idee wat voor kast - maar het zou redelijk simpel te maken zijn - of hebben jullie andere tips/plannen...
Ben ook niet echt van plan om een gigantische gemeenschap of iets dergelijks uit te bouwen, of heb je dat niet echt zelf in de hand zoiets?


Heb ondertussen dit artikel al eens even gelezen - http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... worden_%3F - zag er toch hoopvol uit...
Misschien toch ook even informeren bij de Gemeentedienst? Of is dit overbodig & hoeven ze hier eigenlijk niet echt iets van te weten?

Alvast bedankt op voorhand!

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door Bijenhoudster » di 07 jun 2011, 21:25

Volgens mij staan in dat artikeltje al de antwoorden op je vragen.

Bijen halen eten uit zeg 3 km omtrek dus ook buiten jullie tuin.

Bedenk ook dat er aardig wat tijd in gaat zitten. Ik heb 2 kasten, nu 3, en ben daar een middag per week mee bezig, hoop dat dit minder gaat worden door ervaring. Je moet er wel wat mee doen, ze kunnen niet zomaar ergens staan.
Bedenk ook dat het geld kost. Zonder kasten kostte het eerste jaar mij 450 Euro. Daar heb ik 14 potjes honing van en was nog niet genoeg voor 1 kaars.

Wat bedoel je met dat je geen gigantische gemeenschap wil? Als je de grootte van je volk bedoeld, dat heb je zelf niet in de hand nee.

Waarom wil je een korf in de tuin? Wat is jullie doel ermee?
Ik zou eerst een boek lezen over bijen en bijenhouden.

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door jomme » di 07 jun 2011, 23:19

Hallo
ik ben ook net begonnen en heb nu drie kasten staan.
Jou tuin is zeker groot genoeg!
Eén advies: Sluit je aan bij een vereniging in je buurt en volg er een cursus. Misschien geraak je daar wel aan een zwerm en/ok kast.

Bijenhoudster, waar ging al dat geld van jou naartoe :o 450 euro zonder kast???
Ik lig aan 250 euro, tweedehands vier kasten, drie volken (uit 1 gestart) 2 rokers, waswafels, kaders, pak handschoenen en nog wat prullen...
Bij ons in de gilde zijn cursussen en zelfs drankjes gratis...

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door Bijenhoudster » wo 08 jun 2011, 09:31

Grootste post beginnerscursus(125). Maar ook cursusboek, 1 gekocht, 2 gekopieerd. cursus bijengezondheid (10), cursus koninginneteelt (10), brander (met korting 21,86), actie startersset met jack, beroker (60) enz. Behalve de cursus verder gewoon materiaal, wel bijv roosters in bodems gemaakt, geverfd (2 potten bijvriendelijke verf 32,-), suiker, liebig dispenser, zeef, lezingen, enz. Niets bijzonders, maar wel alles opgeschreven. Het zijn ook vaak maar kleine bedragen maar tel eens alles bij elkaar op ik zit inmiddels op 485 € zonder kasten (wel het opknappen).

En ik heb geen honingslinger gekocht of zonnewassmelter of wat dan ook, zelfs geen kunstraat nog, wel driehoekslatten voor in de ramen maar niet de ramen zelf) echt de basis dingen.
Als ik 11 jaar dezelfde oogst heb als nu, dan heb ik de starterskosten er na 11 jaar uit, maar ondertussen wel weer nieuwe kosten gemaakt. Als ik de honing al kan verkopen, geen idee hoe.
Echt geen hobby die kostendekkend is, laat staan dat je eraan kan verdienen zoals in een ander topic werd gevraagd.
Nogmaals ik schrijf (bijna, sommige dingen had ik al) alles op van schroefjes, ordner, tot de lijmstift voor etiketten, het hoort er wel bij, speciaal hiervoor aangeschaft.

Wat ik aan wilde geven is dat het niet leuk in een tuin staat waar je niets aan hoeft te doen en gratis honing en was hebt op de koop toe. Voor de kosten kan je heel veel potjes bij een imker halen en je moet het leuk vinden want er gaat veel tijd in zitten.

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door renske » wo 08 jun 2011, 12:07

Ik ben ook vorig jaar begonnen, nu drie kasten. Het is een hele leuke en interessante hobby, maar hij kost inderdaad wel tijd en geld. Zeker om te beginnen. Een middag in de week ongeveer van april t/m augustus. Klein houden is lastig, er komen steeds meer bijen en die zet je dan maar weer in een extra kast, wat moet je anders? Ik wil ook niet verder groeien, maar wat als mijn volken de winter overleven en dan weer verdubbelen?
Je tuin is groot genoeg, ik weet niet hoe de regels in Antwerpen zijn (hier is het per gemeente anders). Waar je ook rekening mee moet houden is dat je veel ruimte nodig hebt om spullen op te slaan (extra ramen, voerramen, honingemmers, voerbakken, voer, broedkamers die je nog niet nodig hebt, etc). En dan heb ik het nog niet over wassmelters en honingslingers.
Misschien kan je iemand vinden die een volkje in je tuin wilt zetten, dan kan je een jaartje bekijken hoe het allemaal gaat. En natuurlijk de beginners cursus doen, die beginnen meestal in februari.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door jomme » wo 08 jun 2011, 13:11

Bijenhoudster schreef:Grootste post beginnerscursus(125). .
Jammer dat men zoveel geld vraagt voor een beginnerscursus, hoe willen ze daarmee jongeren motiveren? :cry:

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door J.R. » wo 08 jun 2011, 21:05

Bijenhoudster schreef:Grootste post beginnerscursus(125). Maar ook cursusboek, 1 gekocht, 2 gekopieerd. cursus bijengezondheid (10), cursus koninginneteelt (10), brander (met korting 21,86), actie startersset met jack, beroker (60) enz. Behalve de cursus verder gewoon materiaal, wel bijv roosters in bodems gemaakt, geverfd (2 potten bijvriendelijke verf 32,-), suiker, liebig dispenser, zeef, lezingen, enz. Niets bijzonders, maar wel alles opgeschreven. Het zijn ook vaak maar kleine bedragen maar tel eens alles bij elkaar op ik zit inmiddels op 485 € zonder kasten (wel het opknappen).

En ik heb geen honingslinger gekocht of zonnewassmelter of wat dan ook, zelfs geen kunstraat nog, wel driehoekslatten voor in de ramen maar niet de ramen zelf) echt de basis dingen.
Als ik 11 jaar dezelfde oogst heb als nu, dan heb ik de starterskosten er na 11 jaar uit, maar ondertussen wel weer nieuwe kosten gemaakt. Als ik de honing al kan verkopen, geen idee hoe.
Echt geen hobby die kostendekkend is, laat staan dat je eraan kan verdienen zoals in een ander topic werd gevraagd.
Nogmaals ik schrijf (bijna, sommige dingen had ik al) alles op van schroefjes, ordner, tot de lijmstift voor etiketten, het hoort er wel bij, speciaal hiervoor aangeschaft.

Wat ik aan wilde geven is dat het niet leuk in een tuin staat waar je niets aan hoeft te doen en gratis honing en was hebt op de koop toe. Voor de kosten kan je heel veel potjes bij een imker halen en je moet het leuk vinden want er gaat veel tijd in zitten.

Die heb je toch niet nodig, gewoon etiket natmaken met een beetje melk en dan opplakken.
Kost bijna niets,3 druppels melk en zijn heel gemakkelijk weer te verwijderen.

Groet,

Jan Ritsma

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door Berend » wo 08 jun 2011, 21:51

:roll:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 08 jun 2011, 23:28

Beste Arcum,

je valt met de neus in de boter!! want is er een prachtige zeer actieve vereniging in Antwerpen: Sint-Ambrosiusgilde die al enige eeuwen bestaat!
Het is een actieve vereniging met zeer goede faciliteiten en een waar bijenpark op Fort 5 in Edegem. In Nederland ben ik zoiets nog niet tegengekomen. Momenteel is er een beginnerscursus lopend. Aangezien die al een tijdje geleden is gestart, weet ik niet of je nog daarbij kunt, bovendien is het aantal cursisten erg groot. Niettemin wil ik je bij deze uitnodigen om het bijenpark te bezoeken: ik wil je wel persoonlijk rondleiden. Je kunt daar flink wat ideeen opdoen voor al je plannen en met imkers praten. Ik kan je van alles op het gebied van bijenhouden laten zien. Etc.

Ik zit wel komende 4 weken in het buitenland voor werk. Wil je eerderkomen kijken, dan kan je zelf gaan elke zondagmiddag. Dan is het bijenpark open.
Anders stuur me een mail: jeltepieterdijkstraAThotmail.com

gr
JP

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door renske » do 09 jun 2011, 09:58

jomme schreef:
Bijenhoudster schreef:Grootste post beginnerscursus(125). .
Jammer dat men zoveel geld vraagt voor een beginnerscursus, hoe willen ze daarmee jongeren motiveren? :cry:
Zo veel geld is dat op zich niet. Voor 7 theorie avonden (inclusief bespreken examenvragen) met koffie en thee, en zeker 6 praktijkochtenden, waar bij ons vaak 3 imkers en de docent bij waren. En bijen houden kost nu eenmaal geld, net als elke hobby.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten