Info aub... Zoveel vragen...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door jomme » do 09 jun 2011, 10:17

renske schreef:
jomme schreef:
Bijenhoudster schreef:Grootste post beginnerscursus(125). .
Jammer dat men zoveel geld vraagt voor een beginnerscursus, hoe willen ze daarmee jongeren motiveren? :cry:
Zo veel geld is dat op zich niet. Voor 7 theorie avonden (inclusief bespreken examenvragen) met koffie en thee, en zeker 6 praktijkochtenden, waar bij ons vaak 3 imkers en de docent bij waren. En bijen houden kost nu eenmaal geld, net als elke hobby.
Akkoord maar het verschil tussen 0 en 125 is oneindig groot. Koffie en thee, wat kost dat?
En als het dan voor iedereen een hobby is waarom moeten er sommigen er dan wel veel geld voor vragen?
Dat elke hobby geld kost is toch ook een beetje kort door de bocht. Ik heb er eentje die opbrengt en ben niet alleen denk ik...

Gebruikersavatar
Arcum
Berichten: 2
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door Arcum » do 09 jun 2011, 10:58

How zekers - voordat dit hier helemaal uit de bocht vliegt...

Dat het niet gratis was wist ik ook wel - dat er veel tijd in ging kruipen - dat niet... Maar ik ben wel nog steeds geïntresseerd...

Dus Jelte! Hoe spreken we verder af, ik wil zeker eens komen kijken bij jullie Gilde... De starterscursus zal dan iets voor volgend jaar zijn vrees ik - ook eigenlijk niet zo erg omdat we momenteel nog genoeg werk hebben binnenshuis met onze verbouwingen... Misschien is het toch best dat we eens komen kijken als jij er ook aanwezig bent... Mailtje wordt zo dadelijk verzonden...

Het gaat me ook niet zozeer over de hoeveelheid honing ed dat ik van die bijen krijg - ik ben op sommige vlakken een "wereldverbeteraar"... En dan denk ik dat ik op m'n eigen kleine manier wel wat help om de bijengemeenschap bij te staan. Lijkt me toch geen verkeerde instelling of wel soms?

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door jomme » do 09 jun 2011, 11:19

Haha we zitten nog in de bocht :be3:
Ikzelf kan zeggen dat ik er (de cursus niet meegeteld) maar een klein half uurtje tot een uurtje uurtje per week echt mee bezig moet zijn.
je kunt dat zelf een beetje bepalen he, alleen tjidens de zwermperiode moet je wekelijks controleren... het zal een goede ontspanning zijn tijdens de verbouwing :P

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door Bijenhoudster » do 09 jun 2011, 14:20

J.R. schreef:Die heb je toch niet nodig, gewoon etiket natmaken met een beetje melk en dan opplakken.
Kost bijna niets,3 druppels melk en zijn heel gemakkelijk weer te verwijderen.

Ik had die tip ook gelezen en vond hem erg leuk!
Echter ik drink geen melk en voor mij leek een lijmstift van 1 euro... de beste oplossing.

Schussboelie
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie: Lommel, België
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door Schussboelie » ma 20 jun 2011, 10:21

Hey Arcum, gewoon doen!

Let wel, de bijen moeten volgens de Belgische wet op minstens 20m van de dichtsbijzijnde deur van een woning staan.
Als je er een wand van 2m voor zet volstaat 10m.
Dit is een federale regel en geldt dus in heel België.

De beginnerscursus die ik zondag ga afronden kost me de volle € 30 (Limburgse Imkersbond)!!
Daar moet je het dus zeker niet voor laten.

Ik kan je wel alleen maar aanraden om een ervaren "peter" te zoeken die je met raad en daad kan bijstaan, bij voorkeur iemand van de lokale imkersbond (hoger had iemand zich al aangeboden dacht ik).
Goede raad en ervaring is veel meer waard dan een cursus alhoewel die laatste ook zeker de moeite waard is.

Let wel op met plannen van kaste.
Ik had een bijzonder mooi uitgewerkt plan gevonden maar bij de uitwerking heb ik toch heel wat moeten aanpassen.
Ik ben mijn eigen zelfgemaakte kasten (Dadant Blatt 12-ramers) nu zelfs nog wat aan het verbeteren en dat gaat bijzonder moeilijk eens er bijen inzitten! :be9:

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Info aub... Zoveel vragen...

Bericht door jomme » ma 20 jun 2011, 13:15

Inderdaad een ervaren peter is goud waard .
Zeker omdat die je ook kan helpen bij de ingrepen en hij meestal wel beschikbaar is wanneer je met vragen zit.
Ik ben dus ook dit jaar begonnen en ondanks een cursus en meerdere boeken gelezen te hebben sta ik nu nog voor de kast met een 'wat nu-gevoel' :think:
ik ben zondag eens langsgeweest bij de Brugse bond, daar krijgen de leden die beginnen zelfs een kast mee naar huis om te starten!
Een lid vertelde mij zelf dat hij ook volken weggeeft aan beginnens, ''het is tenslotte ene hobby'' wist hij me te vertellen.
Leuke 'spirit' zou ik zeggen zeker voor beginners met een laag budget.
Je ziet het verschilt nogal van vereniging tot vereniging.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten