Mengsel van (bijen)was

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Mengsel van (bijen)was

Bericht door m.kolsters. » ma 12 dec 2011, 13:40

Metalen draad en roestige pannen zijn het grootste probleem????
Wat wordt er in was gemengd om de bijen tegen te werken.
Als ik was in koop ben ik telkens verast wat er in was zit en wat je er dan mee moet.
Terug naar de bijen is niet mogelijk, maar waar moeten we de bijen dan mee helpen.
Grote bloken in kopen is een risico voor bij als inkoper.
Jaren heb ik ramen zelf uit gesmolten voor mijn klanten en dan heb ik mooie was,
maar in blokken gaat dit niet op.
Wat ik denk dat er straks geen was meer is voor de bijen kast, of je moet voor je zelf was gaan persen.

Wat mij verwonderde, dat ik van morgen de bijen bij het koken van was telkens de bijen op de was zag zitten.
Komen ze nu was weghalen omdat ze zelf niet kunnen zweten, nu het van morgen 6 gr. is.
Zo zie je maar dat op een maandag in december de bijen was komen halen, zal niet elk jaar gebeuren.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door m.kolsters. » za 17 dec 2011, 14:29

Na het telkens uit te koken is de was nu zuiver, ben twee weken bezig geweest met het uitkoken.
Nadat ik oxaalzuur heb mee gekookt is de was helderde geworden, maar denk niet dat dit de eerste keer goed is.
Doe de ketel niet te vol en laat de was goed koken met veel regenwater, en ga buiten staan.
Het oxaalzuur verdampt en is weg uit de was, nu is het goed te persen en blijft buigzaam.
Wel heb ik foto's gemaakt en zal deze wel hier plaatsen dan kan je zien wat je weg moet gooien.
Ik vind dat het op stopverf lijkt met grof schuim er onder, en dat dan 5 cm. dikke laag.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door AndreasH » wo 21 dec 2011, 22:27

Getverdemme wat een bagger :-( Benieuwd wat het voor spul is wat erin zit.
Ik heb dit jaar toch ook heel wat kilo's was gesmolten maar zo'n troep is er echt niet uit gekomen....

Vaag....

Edit: Dit was geen melding van onvermogen richting tinus, puur en alleen dat er mensen zijn die rommel door de was heengooien. En ik heb ook kunstraat van tinus gebruikt, de bijen waren er ERG blij mee! Niks mis mee dus!
Laatst gewijzigd door AndreasH op do 22 dec 2011, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door Bart de Coo » do 22 dec 2011, 11:29

Ik wil even pleiten vóór Tinus.

De nodige maanden geleden hadden we een gesprek op het forum over de vraag of je nog wat olie door de was moest mengen om die mooi soepel te krijgen, zodat de waswafels niet breken als je die gaat insmelten. Veel imkers vonden toen dat dat inderdaad nodig was: er moét olie door, zeiden ze, anders valt er niet met de waswafels te werken.

Onzin, zei Tinus, er hoeft helemaal niks door. Nu heb ik wel eens met de waswafels van Tinus in mijn handen gestaan en ik denk dat hij gelijk heeft. Zijn wafels van zuivere was zijn mooi soepel en buigzaam en prima te verwerken. Geen olie of nog iets anders door de was. Met zuivere was valt prima te werken.

Heb ik gelijk, Tinus?

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door m.kolsters. » vr 23 dec 2011, 12:21

Ja Bart, nu ik de was vandaag weer heb gekoot zie ik nog de stopverf rand van een 3 tal centimeters dik.
Ook werd er toen geschreven dat er paraffine en olie in moest doen, ook toen heb ik geschreven dat het nu fout gaart met de imkers.
Ook het voer moest er toen aan geloven en nu komt de was die de imkers gaan inkopen, met de troep die de imker er in vermengd voor die paar euro.
Er wordt telkens geroepen dat de OUDE imkers moeten verdienen aan de bijen maar ik denk dat de jongere generatie nog meer wil.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door AndreasH » vr 23 dec 2011, 13:09

Ik leg er ieder jaar weer op bij hoor. Verdien er helemaal niks aan en dat is ook helemaal niet erg. Ik houd bijen omdat ik het leuk vind en het zo ontspannend werkt op mijn zenuwen. Degenen in mijn buurt die zich met dit soort vervuiling bezig houden zijn niet mijn vriendjes...
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door m.kolsters. » za 31 dec 2011, 13:53

Naar de was eens door een collega imker met ruim 50 jaar ervaring te hebben laten bekijken is naar voren gekomen dat er parafine (oude kaarsen) in de was zat opgelost (dit vermoeden had ik al maar is nu dus ook door een derde bevestigd). Dit is vermoedelijk toegevoegd om meer kilo´s te krijgen.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door Tieme » wo 11 jan 2012, 15:29

Hallo Tinus,

In het Deutsches Bienenjournal van enkele maanden geleden stond een groot artikel over "aangelengde" was. In Duitsland schijnt het vooral een probleem te zijn met was uit Polen en China. Het aandeel zuivere bijenwas is daarin soms behoorlijk laag. Er stonden mooie fotos in van wat er kan gebeuren: bijen die niet meer uit de cellen kunnen komen en raten die bij lage temperaturen al smelten.

Het is erg jammer als mensen denken dat er wat door de was moet voordat deze goed te gebruiken is. Het is erg makkelijk was te vervuilen, maar heel moeilijk het weer schoon te krijgen (als dat al kan).

Ik ben blij te horen dat jij in ieder geval zegt dat er absoluut niets door de was moet.

groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door m.kolsters. » vr 13 jan 2012, 13:59

Na het koken van de hier boven op de foto te zien is na bijna 3 weken schoon, of het dan was genoemd mag worden is mij een vraag.
Ik heb denk ik wel 10 keer uit gekookt met water en een eetlepel oxalzuur, op de 150 liter.
Maar de was is helder en ook veerkrachtig, maar het kost ook 20kg. aan gewicht en het werk.
Als ik dit achteraf bekijk denk ik dat was en paraffine scheiden bij het koken,
het soortelijk gewicht is wat zwaarder dan was en de olie komt boven drijvendie heb ik met keukenrol weg gedept.
Maar als je de bijen wil helpen dan deze troep niet gebruiken, alleen als het om geld gaat.
Ook wil ik nog eens zeggen dat was uit de streken van de evennaar harder zijn en onze bijen er niet mee kunnen werken,
omdat het daar veel warmer is en dan een andere smelt temperatuur heeft.
Zo ook puur zegelwas is harder en dus breekt het sneller.

Een goede raad werk met de was uit eigen kast en wees er zuinig op en kook de ramen met water uit en haal er de was zo snel mogelijk af
zodat andere stoffen niet kunnen in trekken zo als roest en of propolis dit alleen voor de kleur.
Tinus Kolsters

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door A.A. Staals » vr 13 jan 2012, 15:55

Tinus

Koken is geen manier om was schoon te krijgen. Alles smelt. Alleen als er een voldoende groot verschil in smeltpunt is en/of soortelijk gewicht zou je de verschillende soorten uit elkaar kunnen halen. Was smelten in water en als alles gesmolten is overgieten in een emmer met daar in een panty om te zeven geeft je schone was na afkrassen van de wasvoet.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten