segeberger vragen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door pieter1 » di 14 feb 2012, 12:20

De Warnholz simplex segeberger, is inderdaad dezelfde maatvoering als de spaarkast, alleen dan met 11 ramen.
En zover ik lees is de Warnholz simplex de enige "Nederlandse" Segeberger met correcte maatvoering.
Je kunt ze de kopen bij Warnholz, of zoals hierboven genoemd bij bijenhof.
Waar ze in Nederland worden verkocht daar ben ik ook nog niet achter.

Noord
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door Noord » di 14 feb 2012, 17:40

ik heb ze bij het ielgat gehaald
je kan ze 10 of standaard 11 ramen kopen.

gr noord,

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door pieter1 » di 14 feb 2012, 18:28

Verkoopt het ielgat de Warnholz kasten? Ik heb hier ook Segebergers gekocht in de simplexmaat, alleen die verschillen wel van de kasten die staan afgebeeld op imkerpedia.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door willem » di 14 feb 2012, 18:46

Wat achtergrond informatie:
In mijn geheugen schemert de naam Jeroen Krabbendam, hij heeft iets te maken gehad met de Nederlandse Warnholz kast. De "Linken" werken niet
Berichtdoor jeroenk » 03 dec 2008, 21:02
Dag Hennie,

Zonder de twee polemieken:

http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=8655
en
http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=8782

hier woordelijk te herhalen, toch kort antwoord op je vragen van nu en je vorige bijdrage.

(Tussen haken: Mogelijk onder druk zijn de bijdragen van 'zoem zoem de bij' in de tweede diskussie verdwenen. Alleen de eerste bijdrage in polemiek nummer 2 is, alhoewel inhoudelijk volledig gekortwiekt, nog zichtbaar. Jammer, want daar is mijns inziens een forum niet voor. Wil je zijn bijdragen alsnog hebben, dan herpubliceer ik ze.)

Ok, daar gaan we:

Nordpor is een handelsnaam van Stehr, dat komt dus uit dezelfde 'stal'. Warnholz heeft voor **alle** Styroporonderdelen die een bijtje (zie http://www.warnholz.de) als logo hebben eigen mallen. Enkele Styropor onderdelen koopt Carsten Voigt (Warnholz dus) nog in bij Stehr, het onderscheid is daarmee duidelijk.

Al de eigen onderdelen van Warnholz worden gemaakt in een deense fabriek, Dansk Styropor. Zoals eerder gezegd, is niet alleen de soortelijke massa van belang, maar het gebrek aan porie\"en en de weerstand tegen deuken en zo.

Ik heb **geen** commercieel belang bij welke bak dan ook, maar de bak van Warnholz springt er duidelijk uit ten opzichte van Stehr/Nordpor alsmede Holtermann produkten. Duw je duim erin en overtuig jezelf. (Dat is dan de 2e manier om het onderscheid te maken ;-) )

Let niet op gewicht! Enerzijds is er bij het produktieproces stoom in het spel, uitwasemen kost tijd. Anderzijds absorberen poreuze produkten weer water. ALLE styropor produkten zijn een beetje poreus. Slechts de Stehr-produkten zijn in staat hun originele gewicht te ver-15-voudigen (!) met regenwater. Ed Pieterse en ik hebben dat samen vastgesteld in 2006. Tot nu toe (5 jaar ervaring) nemen de Warnholzprodukten nauwelijks tot geen water op en waaien de deksels nog immer de sloot in :-(

In een winderige omgeving is een Stehrdeksel dus duidelijk in het voordeel zolang je althans niet op isolatiewaarde let... (grijns)
Natuurlijk heeft met water verzadigd styropor nauwelijks isolatiewaarde. Een belangrijk voordeel van het materiaal gaat dan verloren!

Belangrijker zijn echter de maatvoeringen. Ik verwijs naar de aangehaalde diskussies hierboven, Kort gezegd komt het er op neer dat je bij Postma en (oude) Ielgat bakken tekent voor gedoe. De Pieterse-bak voldoet bij 10 raamsgebruik uitstekend, maar bij 11-raamsgebruik mist een bijenruimte en heb je een verschrikkelijk hoop gedoe. De Warnholzbak is ontworpen voor 11-raams gebruik en is --- net als de originele DNM-bak --- daarvoor perfekt.

Dan over de HK-uitvoering. Daar weet ik momenteel niets over. Vorig jaar was er sprake van een mogelijke 2e mal, ik heb daarvoor materialen aan Warnholz uitgeleend. Bel ze, zou ik zeggen, de site is verre van aktueel.

Voor zover mij bekend kan je in Nederland deze bakken kopen bij het Ielgat (let op de FOTO in http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=8655, de strip valt in de gleuf) en bij DeVo (Tilburg)

Niettemin kan ik (alweer) niet nalaten op te merken dat met het vasthouden aan Nederlandse raampjes je jezelf nogal tekort doet. De NL-bak alleen (waar dan ook besteld) is duurder dan een DNM-bak+11 DNM-ramen (DNM=Deutsche Normalmass). In mijn optiek zou een beginnend imker zichzelf zeker een lol doen de Simplex-maat te negerenen direkt over te stappen op DNM.

Hopes this helps,

Mvg, Jeroen Krabbendam
Groeten, Willem :violin:

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door pieter1 » di 14 feb 2012, 19:23

Noord schreef:ik heb ze bij het ielgat gehaald
je kan ze 10 of standaard 11 ramen kopen.

gr noord,
Ik heb nog even gekeken wat op de buitenkant van mijn Ielgat kasten staat, In de handgrepen staat Stehr en het ielgat. Als ik de eerdere berichten lees dan staat er op de Warnholz kasten hun eigen logo afgebeeld. En worden ze niet door Stehr gemaakt maar door Dansk Styropor. Dus het lijkt mij sterk dat het ielgat de Warnholz kasten verkoopt.

Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door Bjorn » di 14 feb 2012, 19:56

Ik ga nu mijn 2e jaar als imker in en heb 3 segeberger kasten , 2 verschillende types .

De kasten zijn allen bedoeld om te werken met DN . Het eerste type heeft rompen die aan de binnenzijde niet recht zijn maar licht konisch (vermoedelijk om makelijk uit de mal te komen) . De bijenmaten kloppen niet ook al werk je met standaard DN. Het 2de type is perfect van bijenmaat en heeft rechte binnenwanden.

Ik blijf mij echter de vraag stellen of ik bij aankoop van mijn volgende kasten niet overstap naar simplex.
Wat mis ik (of denk ik dat ik mis) de segeberger werkt niet met kamijzers maar met profielen , de raampjes hebben dus geen ruimte onder de oren waardoor er af en toe al eens een bij geplet wordt.
De rompen kan je niet t.o.v. elkaar verschuiven omdat ze een opkant hebben , deze opkant is gemakelijk voor transport maar je plet wel veel bijen wanneer je de rompen terug op elkaar plaatst.
Een segeberger heeft origingeel de bijenruimte onderaan de ramen , bovenaan lijkt me gemakelijker .
Een segberger wordt afgesloten met een plastic vel onder het deksel , een losse voederbak kan je hier niet op zetten , wanneer je er een dekplank op legt wordt deze vastgekit (bijenruimte onderaan).

Wat blijft er dan over als voordelen , ze zijn licht , relatief goedkoop en isoleren goed. Alhoewel stel ik me de vraag of de isolatiewaarde nog optimaal is als de rompen lichtjes ingedrukt worden door een kastbijtel zodat ze toch niet meer 100 % afsluiten t.o.v. elkaar.

Dit zijn natuurlijk slechts mijn bevindingen op korte tijd.


groetjes Bjorn

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door willem » di 14 feb 2012, 20:23

Bjorn schreef: Wat mis ik (of denk ik dat ik mis) de segeberger werkt niet met kamijzers maar met profielen , de raampjes hebben dus geen ruimte onder de oren waardoor er af en toe al eens een bij geplet wordt.
De rompen kan je niet t.o.v. elkaar verschuiven omdat ze een opkant hebben , deze opkant is gemakelijk voor transport maar je plet wel veel bijen wanneer je de rompen terug op elkaar plaatst.
Dat is te verhelpen door met raatvaste bijen te werken.
Een segeberger heeft origingeel de bijenruimte onderaan de ramen , bovenaan lijkt me gemakelijker .
Een segberger wordt afgesloten met een plastic vel onder het deksel , een losse voederbak kan je hier niet op zetten , wanneer je er een dekplank op legt wordt deze vastgekit (bijenruimte onderaan).
Je kunt de dekplank voorzien van strookjes aan de rand van 8 mm hoog. Overigend heeft de Segeberger daarvoor een "Binnendeksel" in de verkoop, een rand met diverse inleg platen.
Groeten, Willem :violin:

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door HeHo » di 14 feb 2012, 20:30

Hallo imkers,

Dus kijken of er het logo ( de bij ) er op staat.
Dan heb je de juiste bak.


Heeft er ook iemand ervaring met de 6 ramer in kunststof ( EPS) met simplex maat.

Deze is volgens mij van stehr.
Of zijn er nog meerdere soorten.
Hoe kun je ze bijvoeren ???
Hoe zet je hier een voerbak op ???

Hoor het graag.

met vriendelijke groet Henk

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door pieter1 » wo 15 feb 2012, 09:06

HeHo schreef:Hallo imkers,

Dus kijken of er het logo ( de bij ) er op staat.
Dan heb je de juiste bak.
Waar wordt deze kast in Nederland verkocht?

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door Albert Stoter » wo 15 feb 2012, 10:33

De Warnholz simplex segeberger wordt in Nederland (ook?) in het honingmagazijn te Epe verkocht. Dat was in ieder geval zo in 2011.

Van oorsprong was het zo dat het bijenhuis de Pietersekast verkocht. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Ik vind het wel verwarrend dat vaak alles simpelweg Segeberger wordt genoemd, terwijl er sprake is van verschillende maatvoeringen en verschillende draagsystemen voor de raampjes.
De oorspronkelijke Segeberger kunnen we in het vervolg wellicht beter de Duitse, de oorspronkelijke of de DN-Segeberger noemen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten