Eén enkele dop op 6 april

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Eén enkele dop op 6 april

Bericht door Bart de Coo » za 07 apr 2012, 09:30

Besten,

Gisteren mijn lattenkasten wezen inspecteren - ze worden door de verenigingsleden overigens 'Afrikaanse kasten' genoemd. Mooie volken, behalve één. Er zat een buckfastF1 in van vorig jaar, maar madam weigerde op gang te komen. Ze leek van de leg te zijn, er was weinig broed en het broed dat er was vertoonde nogal veel hagelschot. Treurigheid alom. Maar op één van de raten vond ik een dop, een mooie grote, kaarsrecht omlaaghangend, bijna gesloten. De moer was er ook gewoon en er was totaal geen darrenbroed. Ik kan geen andere verklaring bedenken dan een stille moerwissel. In elk geval heb ik de dop verwijderd, de moer vermoord en een raat met broed, bijen en een leggende moer erbij gehangen. De voorzienige imker heeft zoiets op de achterhand. Daar ben ik dan wel weer even trots op. 'Dat heb jij mooi geregeld, gozer,' mompel ik dan even tegen mezelf.

Maar wat zou er nou gebeurd zijn als ik het op zijn beloop had gelaten? Had die moer in deze tijd van het jaar enige schijn van kans gemaakt om bevrucht te worden? Ik bedoel, ik heb wel het nodige darrenbroed in de kasten zitten, maar dat is echt nog lange niet uitgelopen, laat staat dat er over een weekje of twee al geslachtsrijpe darren zijn. Ik denk het niet.

Laat je licht er eens over schijnen, waarvoor bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door Oude Essink » za 07 apr 2012, 09:53

Maar wat zou er nou gebeurd zijn als ik het op zijn beloop had gelaten?
Volgens mij was jouw volk een zachte dood gestorven. Immers tot bevruchting van het jonge moertje, als het al uitgelopen zou zijn en als het er al ontvankelijk voor geraakt mocht zijn, zou het niet gekomen zijn, alleen al wegens gebrek aan geslachtsrijpe darren in deze barre tijden van het jaar.
Waar ik razend benieuwd naar ben, is hoe het volk op jouw actie reageert.

Afbeelding

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door alfa vulgaris » za 07 apr 2012, 10:16

Vandeweek als het 13 à 14 gr/C was toch een paar eerste darren gezien....een paar
Het bleef bij een beetje rondjes vliegen om de kast en natuurlijk op m'n hand zitten.

Vorig jaar had ik een zwerm op 25 april en dat had eerder gekund :D
Toen was de winter eerder klaar,maar de katwilgen bloeiden op hetzelfde moment als dit jaar.

Erg interessant inderdaad.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door Hans van der Post. » za 07 apr 2012, 10:43

Inderdaad Hennie het volk van Bart was een zachte dood gestorven (uitgestorven)
Jonge moer komt uit, geen darren in de lucht of het is te koud.

Maar nu ik er over schrijf; de oude moer wordt bij een stille wissel pas afgedankt als de jonge moer gesloten broed heeft. Dit is mijn ervaring.

Zou toch intersant geweest zijn hoe het nu verder gegaan zou zijn.
Jonge moer gaat aan de leg? darren broed! Wordt de oude afgedankt of gaat het volk nog een keer een nieuwe moer kweken? Dan wordt het spannend want dan zijn we een drie tal weken - of meer - verder dan zijn er geslachtrijpe darren in de lucht. Volk geen zachte dood?

Jammer Bart dit zou een leuk leer proces geweest zijn. :be2:
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door A.A. Staals » za 07 apr 2012, 11:58

Die koningin zou het wel gehaald hebben. Ik heb al gesloten darrenbroed gezien en een enkele dar. Dop niet gesloten duurt nog een week voor koningin uitkomt en is dan drie weken in de gelegenheid op bruidsvlucht te gaan. In die tijd vol opgeslachtsrijpe darren. Wanneer ze niet bevrucht is gaat ze niet snel aan de leg.

ad staals

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door Kroese » za 07 apr 2012, 12:10

Als de dop bijna gesloten is komt de moer over zeg 8 a 9 dagen uit, dus 15 April.
Het ligt er maar helemaal aan hoeveel Jonge bijen dit volk nog heeft gekregen.
De oude bijen zijn hoegenaamd ondertussen wel weg.
Maar er was wel iets hagelschot gesloten broed, dus waarschijnlijk flink met varoa belast. !!
De moer kan volgens het boekje tussen de 5e en de 21e dag bevrucht worden.
Persoonlijk heb ik wel meegemaakt dat ze op de 35e dag nog bevrucht is geworden.
(dit was een opgesloten moer die voor de KI bestemd was, wat niet doorgegaan was, en toch maar laten vliegen)
Dus op 20 April is ze pas bronstig tot 6 Mei = de 21e dag, mogelijk nog later volgens mijn ervaring.
Ik denk dat het zeker gelukt was als het weer natuurlijk meewerkt.
Zo als ik al zei als er nog genoeg bijen op het volk overgebleven zijn.
Dat volk zal dit jaar zeker geen honing gehaald hebben.
Was leuk voor het experiment, maar verder schiet je er niet veel mee op.
Kwaliteit is beter dan kwantiteit, dus kleine volkjes bij elkaar, grote volken maken. :D

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door alfa vulgaris » za 07 apr 2012, 14:25

Erg interessant.

Ik heb wel gelezen dat als bijen larven voeren er iets met hun hormoonhuishouding gebeurt zodat vanaf dat moment het verouderingsproces sneller gaat..

winter/zomerbijenverhaal?

Ik heb gezien dat bijen die geen larven voeren best oud worden...meer dan 6 weken in elk geval,
ook in de zomer.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door Hans van der Post. » za 07 apr 2012, 21:19

Kroese schreef:[.......................] Was leuk voor het experiment, maar verder schiet je er niet veel mee op.
Kwaliteit is beter dan kwantiteit, dus kleine volkjes bij elkaar, grote volken maken. :D
Ja Hennie K. juist die expirimenten zorgen voor een grotere kennis.
Als je meer volken hebt is juist zo'n "uitstap" met een volk leerzaam.
Dit wordt veel te weinig gedaan!
:be2:
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door Jaap v.Popering » za 07 apr 2012, 22:12

Hans van der Post. schreef:
Als je meer volken hebt is juist zo'n "uitstap" met een volk leerzaam.
Dit wordt veel te weinig gedaan!
Ben ik helemaal met je eens , maar Ik had vorige week ook een volk met een gesloten dop het zag er verder gezond uit en voor je er erg in hebt is die dop dan weer weggebroken .
Wel zal ik zo snel mogelijk kijken wat het volk verder doet .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door Bart de Coo » za 07 apr 2012, 22:58

Ben het ook wel eens met Hans natuurlijk. Het is best spannend om zo nu en dan eens de bijen te beschouwen als studieobject en niet als inkomstenbron. Toch wilde ik potdomme gewoon een goed productievolk hebben dat een bak voorjaarshoning haalt en even snel zwermrijp is als de andere volken. Dus vandaar mijn krasse ingreep.

Als hagelschot inderdaad een symptoom is voor een hoge varroabesmetting, dan is dat slecht nieuw voor mij natuurlijk. Dan is in deze kast de winterbestrijding dus slecht gelukt. Volgend jaar toch maar oxaalzuur sproeien in november en niet verdampen rond de jaarwisseling.

@Hennie Oes. Als ik tijd en zin heb en ik denk eraan dan zal ik over een paar weken eens vertellen hoe het verder ging met deze dames met hun nieuwe moer.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten