springbalsemien

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

nielsachterhoek
Berichten:1
Lid geworden op:di 26 jun 2012, 22:37
Contacteer:
springbalsemien

Bericht door nielsachterhoek » di 26 jun 2012, 23:02

hallo collega imkers.

ik ben op zoek naar een bijenplaats in of in de omgeving van de biesbos. om bijen volken te plaatsen.
wie kan mij hier verder helpen.


groeten niels

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: springbalsemien

Bericht door m.kolsters. » wo 27 jun 2012, 11:53

Dag Niels ga op vakantie in de biesbos en zoek een boer waar je op de wei mag staan met je bijen.
Maar ze gaan de biesbos onder water zetten maar je weet nooit.
Een plekje moet je zelf zoeken.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: springbalsemien

Bericht door Bart de Coo » do 05 jul 2012, 12:22

Niels,

Ik geef je weinig kans.

Hier in Arnhem en omgeving zijn er imkers die wel eens met de kasten naar de Biesbosch zijn geweest. De verhalen die ik erover hoor zijn sen-sa-tio-neel. Wekelijks een lege honingkamer plaatsen, totale opbrengst per volk 70kg!!! Eén probleempje, de eigenaar van het gebied (Wie?) doet vreselijk moeilijk en probeert bijenvolken strikt te verbannen, wellicht uit angst voor concurrentie met allerlei wilde nectarverzamelaars. Ik begrijp van verschillende leden van de afdeling Arnhem/Velp dat het ze de laatste jaren niet meer gelukt is om kasten in de Biesbosch te krijgen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: springbalsemien

Bericht door apiario » do 05 jul 2012, 17:13

Afbeelding

Hier langs de lekdijk begint de balsemien al massaal te bloeien. Jaren geleden zag je hier niets, maar tegenwoordig komt het steeds meer voor
Verleden jaar scheelde me het de helft in de voorraad wintervoeding. Veel imkers gaan ook naar Sliedrecht Bij goede dracht hebben de bijen geen enkel probleem met de brede Merwede die wordt zo overgestoken.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: springbalsemien

Bericht door jomme » di 10 jul 2012, 17:47

Profiteer er maar van, bij ons in Belgie zijn ze deze systematisch aan het maaien vóór de bloei...

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: springbalsemien

Bericht door Bok » di 10 jul 2012, 18:03

jomme schreef:Profiteer er maar van, bij ons in Belgie zijn ze deze systematisch aan het maaien vóór de bloei...
Zo hoort dat. Het is een exoot die als je niet oplet een plaag wordt met alle gevolgen van dien voor inheemse flora en fauna.

Als ik dan lees dat mensen dit bewust zaaien :think:
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: springbalsemien

Bericht door Oude Essink » di 10 jul 2012, 19:53

Zij moge dan een exoot zijn, dat geldt nauwelijks voor de grote springbalsemien die welliswaar uit India komt maar al eeuwen lang inheems is in Europa. De plant zaait zich goed uit, maar is gemakkelijk in het gareel te houden, door overtollig materiaal te verwijderen.
Kijk nu toch eens wat een prachtige bloem!! En nog een goede nectar / pollen leverancier ook. Als je die gaat weren, ben je mesjogge (als imker.)

Afbeelding

een artikel in Bijenhouden over de plant zie: http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... 2060/11563

hennie oes

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: springbalsemien

Bericht door Bok » di 10 jul 2012, 20:09

Tja, de ene exoot levert honing dus het kan.
De andere exoot is dodelijk voor je volken en wordt met allerhande al dan niet natuurlijk gif bestreden.

Het kan verkeren :whistle:
groet,

Peter

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: springbalsemien

Bericht door maartenkleijne » di 10 jul 2012, 20:20

Heer Bok, de springbalsemien is weliswaar een exoot die enorm kan woekeren, maar het is ook een pioniersplant die alleen woekert waar voorheen niks anders groeide en bloeide. Zodra andere meer toepasselijke gewassen oprukken verdwijnt de balsemien weer. Intensief maaien verlengt juist de levensduur van de balsemien populatie.
Balsemien prepareert juist de grond voor andere planten. Je ziet daardoor vaak dat een balsemien populatie elk jaar een paar meter opschuift en ruimte maakt voor andere planten.
Balsemien groeit bovendien vooral op plekken waar anders jarenlang alleen brandnetel zou groeien.
Als er eenmaal een normale begroeiing ontstaat kan er wel nog jarenlang hier een daar een balsemien tussendoor piepen.
PS: als je haar in de tuin hebt en je wilt haar graag altijd houden, moet je in het najaar een stukje grond zwart maken waar zaad in kan vallen, want anders gaat ze op den duur verdwijnen.
gr,
m

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: springbalsemien

Bericht door Bok » di 10 jul 2012, 22:30

maartenkleijne schreef:Heer Bok, de springbalsemien is weliswaar een exoot die enorm kan woekeren, maar het is ook een pioniersplant die alleen woekert waar voorheen niks anders groeide en bloeide. Zodra andere meer toepasselijke gewassen oprukken verdwijnt de balsemien weer. Intensief maaien verlengt juist de levensduur van de balsemien populatie.
Balsemien prepareert juist de grond voor andere planten. Je ziet daardoor vaak dat een balsemien populatie elk jaar een paar meter opschuift en ruimte maakt voor andere planten.
Balsemien groeit bovendien vooral op plekken waar anders jarenlang alleen brandnetel zou groeien.
Als er eenmaal een normale begroeiing ontstaat kan er wel nog jarenlang hier een daar een balsemien tussendoor piepen.
PS: als je haar in de tuin hebt en je wilt haar graag altijd houden, moet je in het najaar een stukje grond zwart maken waar zaad in kan vallen, want anders gaat ze op den duur verdwijnen.
Zonder heel erg flauw te willen doen.
Korte samenvatting.

Is een pioniersplant die groeit waar niets anders wil groeien. Helder, groeit ergens dus tijdelijk.
Groeit vooral op plekken waar jarenlang alleen brandnetel zou groeien. Dat is nou net de crux. Brandnetel is dan misschien niet geliefd en een plant die op stikstofhoudende grond groeit en daardoor juist de inlandse voorbereider voor de verdere ontwikkeling. Dan heb ik het niet eens over de bijbehorende fauna.

In mijn opinie wordt er door veel mensen wat gerotzooid met allerhande vreemde dieren en planten. Tuineigenaren/vogelliefhebbers/natuurbeschermers/vissers/dierenkwekers/voedselkwekers en ook imkers menen dat ze hen passende dieren en/of planten moeten importeren. Dit is vragen om problemen.
Bedenk maar eens hoeveel van deze probleemveroorzakende soorten je uit je omgeving kent. Ik denk dat ik er zo 100 kan noemen die met het blote oog zichtbaar zijn.
groet,

Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten