Graag advies in verband met aankoop slinger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

G.J.v.Leeuwen
Berichten:14
Lid geworden op:do 03 mei 2012, 03:44
Contacteer:
Graag advies in verband met aankoop slinger

Bericht door G.J.v.Leeuwen » za 14 jul 2012, 09:18

Hallo

Ik zou graag advies willen hebben over aankoop van een slinger 2 hands of nieuw ik heb maar 1 kast op het moment worden er 4 op den duur
ben dus een hobby ist

zo dat ik niet iets koop waar ik later mee zit!

Hier de bijen van dichtbij vind echt een fijne hobby:p
http://62.238.72.54:60

Hier nog een plaatje van mijn stal Afbeelding

m v groet

Gijs van Leeuwen 8-)
Laatst gewijzigd door G.J.v.Leeuwen op za 14 jul 2012, 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Graag advies in verband met aankoop slinger

Bericht door Eddy Geurtsen » za 14 jul 2012, 09:46

Hoe groter de slinger (dus hoe meer ramen je in één keer kunt slingeren, hoe gemakkelijker en sneller je kunt werken. Nadeel is dat een grotere slinger al snel onhandelbaar wordt. Als je over een slingerlokaal beschikt waar de slinger permanent staat opgesteld en waar je ook kunt slingeren dan is een grotere slinger geen probleem, kies dan een 4 raams slinger. Als je de slinger echter steeds moet verplaatsen of ergens anders moet opslaan, dan zou ik eerder kiezen voor een wat handzamer model, bijvoorbeeld een 3 raams.
Let er verder op dat de uitvoering in RVS is, dat de geslingerde honing goed kan uitlopen (geen opstandjes waardoor de slinger nooit helemaal leeg kan lopen). Een goede snijkraan bij de uitloop. Stabiele stand (bij ongelijke zwaarte van de raampjes krijgt de slinger de neiging om te gaan dansen). Een rem op het drijfwerk is handig (door tegengesteld te draaien wordt het draaiwerk afgeremd, als bij een terugtraprem op de fiets).
Zeker niet onbelangrijk is, hoe het binnenwerk schoon is te maken. Soms zijn er rare hoekjes in de kooi waardoor die moeilijk is schoon te maken, een korf van draadwerk is gemakkelijk te reinigen.
Dit zijn zo maar een aantal zaken die me te binnen schieten, maar het is natuurlijk maar afwachten wat er tweedehands wordt aangeboden.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Graag advies in verband met aankoop slinger

Bericht door maartenkleijne » za 14 jul 2012, 10:45

Als je weinig te slingeren hebt maakt het niet zo veel uit, behalve dat Eddy heel verstandige dingen zegt.
Slecht slingers bestaan niet.
Ik heb jaren veel plezier gehad van een gammele oude slinger, gratis gekregen van de weduwe van een imker.
En toen ik een nieuwe kreeg heeft iemand anders er nog weer -even gratis- plezier van gehad.
Je kan ook nog overwegen of je een tafelmodel wilt of eentje op pootjes.
Tafel model kan de tafel beschadigen, als je niet oppast. Pootjes model idem de vloer.
Tafel model kan je makkelijker overal opbergen, pootjes model kan je makkelijker overal neerzetten om te gebruiken. Tafel model alleen op een tafel.
gr,
m

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Graag advies in verband met aankoop slinger

Bericht door Oude Essink » za 14 jul 2012, 12:12

Afbeelding

Koop in iedere geval een RVS slinger; drieraams handslinger op poten is voor de hobyïst het meest geeigend.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Graag advies in verband met aankoop slinger

Bericht door Ewout » za 14 jul 2012, 12:25

Hallo Gijs,
Goed om te zien dat je er weer bent! Mijn advies zou zijn om even bij je lokale vereniging te informeren. Als je maar 1 of 4 kasten hebt, is het zonde van geld en ruimte. De meeste verenigingen hebben wel een slinger die je mag lenen, of dagen waarop er gezamelijk geslingerd wordt. Scheelt in verhouding ook schoonmaakwerk, waarbij ook honing verloren gaat. Succes!

Ewout

G.J.v.Leeuwen
Berichten:14
Lid geworden op:do 03 mei 2012, 03:44
Contacteer:

Re: Graag advies in verband met aankoop slinger

Bericht door G.J.v.Leeuwen » za 14 jul 2012, 15:22

erg fijn die informatie zak zeker na vragen op de vereeniging in duiven land moet mij daar aan melden nog ik ben wel al een jaar bonds lid..
bedankt voor de hulp...

Groeten Gijs

O ja rvs zal ik zeker doen als het aan schaffen wordt :be2:

G.J.v.Leeuwen
Berichten:14
Lid geworden op:do 03 mei 2012, 03:44
Contacteer:

Re: Graag advies in verband met aankoop slinger

Bericht door G.J.v.Leeuwen » ma 16 jul 2012, 07:47

G.J.v.Leeuwen schreef:Hier de bijen van dichtbij vind echt een fijne hobby:p
http://62.238.72.54:60
deze link werkt even niet!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten