orientatie bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Stevenlj80
Berichten:7
Lid geworden op:do 28 nov 2013, 14:13
Contacteer:
orientatie bijenkast

Bericht door Stevenlj80 » do 28 nov 2013, 14:21

Beste,

Ik ga beginnen met bijen, spannend.
nu lees ik overal dat bijen naar het ooste of zuidoosten moeten georienteerd worden.
Nu dat komt mij niet goed uit (nog niet), wat als ik mijn bijen op het noorde orienteer, ze staan wel binnen in de zolder van stalling.

vallen ze dan allemaal in eens dood? :D

Groeten Steven

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door semar » do 28 nov 2013, 17:39

het maakt de bijen geen biet uit,
heb nooit verschil opgemerkt

Veel belangriker zijn de dingen die van invloed zijn op het micro klimaat rond je kast.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door Albert Stoter » do 28 nov 2013, 19:37

Stevenlj80 schreef: nu lees ik overal dat bijen naar het ooste of zuidoosten moeten georienteerd worden.
Je hebt het optimale, en daarnaast alle andere omstandigehden waaronder het kan. De bijen houden het al honderduizenden jaren vol he, ze hebben best wel "enig" aanpassingsvermogen (een heleboel dus). Het zijn geen tere kasplantjes.

Uiteraard hebben de bijen in al die jaren wel geleerd wat de beste plekjes zijn. Zie daarvoor de tweede paragraaf in: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Nestselectie

Stevenlj80
Berichten:7
Lid geworden op:do 28 nov 2013, 14:13
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door Stevenlj80 » ma 02 dec 2013, 11:01

Bedankt,


Ik hoop dat jullie gelijk hebben, het zal dan zuid-west of noord worden ... denk dat zuidwest misschien het leukste is voor de bijtjes ...

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door Samuel Murray » ma 02 dec 2013, 11:35

Stevenlj80 schreef:Nu lees ik overal dat bijen naar het ooste of zuidoosten moeten georienteerd worden. ... Nu dat komt mij niet goed uit (nog niet), wat als ik mijn bijen op het noorde orienteer, ze staan wel binnen in de zolder van stalling.
Er is volgens mij nog geen consensus bij bijenwetenschappers over precies wat een ewenaarsfrontend kast beter maakt dan een andere. Twee theorieën die ik regelmatig tegenkomen op internet is (a) de zon verhit de kast in het ochtend, dan gaan de bijen vroeger naar buite gaan en (b) de bijen gebruiken de zonlicht die bij het vliegopening inschijnt om te bepalen wanneer het warm genoeg is om naar buite te gaan. Dus, bij een kast die naar zuid of zuid-oos kijkt zullen de bijen wat vroeger uit de kast gaan om te oogsten, en jij win dus een uur of twee/drie per dag extra. Noord of zuid frontend maakt volgens mij echter geen verschil aan hoe lang in de namiddag/avond de bijen actief zijn.

De Imkerpedia link over nest selectie is wel interessant, maar je moet oplet dat het er gaat om de voorkeur van bijen wanneer ze zélf hun eigen nest kunnen kiesen. Het betekent niet dat de bijen in in andere kast minder blij zal zijn als je als mens ze erin stopt.

Ik denk dat je de kast zo moet opstellen dat het voor jouw het gemakkelijkste is. De bijen zullen zich prima redden.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door marc » ma 02 dec 2013, 15:09

Als je een langgerekte bijenstand hebt en de ochtendzon eerst aan één kant van je hal schijnt, dan zie je mooi hoe de 'zonkasten' eerst vliegen en ook hoe de activiteit opschuift met de zon mee.
Kleine oriëntatieverschillen zullen hierbij ook weinig uitmaken. De oriëntatie helemaal oost, west of (zeker) noord richten zal toch een aanzienlijker verschil geven van 2 uur en meer.
Stel dat de bijen, met een verkeerde oriëntatie, over 5 actieve maanden 2 uur kwijtspelen per dag en stel dat er in iedere dag 10 vlieguren zitten, dan zit er dus een vliegverschil van een maand op !
(als elke dag de zon zou schijnen uiteraard). Het blijven zonnediertjes.
Al eens een overaanbod van mezenkasten in een tuin gehangen, met de openingen in alle richtingen ?
Moet je eens kijken welke het eerst bezet zijn.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door semar » ma 02 dec 2013, 16:32

het is veel belangrijker dat de kasten niet in de zon staan in de middag,
bereken hoeveel extra water inplaats van nectar ze moeten halen om de temparatuur te handhaven.

onder een bladverliezende boom is mijn favoriete plek,
in voor en najaar vrij toegankelijk voor zonlicht, in de zomer lekker koel in de schaduw.

vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door marc » ma 02 dec 2013, 18:21

Daar valt over na te denken, Dominique.
Kasten pas je natuurlijk ook aan je stand aan, isolerend, niet te donker gekleurd enz... Ook je halletje kan je een dak oversteek geven met schaduw op de middag tot net boven het vlieggat of je zet de kast in je tuinberging met een opening door de wand (zoals jezelf doet).
Voor open staande kasten kan je ook zeggen dat na een regenbui je kasten beter en sneller opdrogen, minder slijtage, snellere verzegeling van de honing...
Voor wie de mogelijkheid heeft om vrij te kiezen zou ik toch aanraden resoluut voor de zon te gaan.
Bij de kastmetingen hier waren er, in het stille seizoen, opmerkelijke verschillen in binnenklimaat tussen kasten in de zon of in de schaduw.
Een optimale oriëntatie is zeer belangrijk in alle seizoenen. Het maakt ook een aantal percentjes uit van de wintersterfte.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door Hans van der Post. » ma 02 dec 2013, 23:41

Ben het met Marc eens! De zon speelt een grote rol. Ik heb volken op het garagedak staan hebben meer honing zijn eerder aan het verzegelen.
Deze volken staan van maart tot oktober van 9.00 tot 18.00 in de volle zon. - bij warm weer trek ik de bodemlade er uit.
Volken in het bos van de buitenplaats Poelgeest hebben in die zelfde tijd wat zon. Ze zijn later en groeien langzamer.

Wat de verdwijnziekte betreft daar kan ik geen verschil van weinig of volle zon merken.
!Hans.

Stevenlj80
Berichten:7
Lid geworden op:do 28 nov 2013, 14:13
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door Stevenlj80 » do 09 jan 2014, 19:16

Bij mij staan de bijen op de zolder van de stalling, (binnen dus) ik ga een dakkapelletje maken zodat ze daar kunnen staan.
ik ben beneiuwd hoe men simplex kastje het gaat doen.

Groeten
Steven

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten