warme winter voordeel of nadeel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door Ruinerweg » do 23 jan 2014, 15:21

Jaap,

Ik weet niet goed wat vroeger is, Maar ik leerde op de beginnerscursus in Drenthe 17 jaar geleden ook al de Manier van verenigen zoals jij die schetst. We hadden dan ook praktijkles van de zeer ervaren oude rot in het vak wijlen Ep Meijberg!
De man reisde toen al in de herfst me 20 volken op een kar en de bus vol met materiaal als een slinger etc. naar zijn huisje in de buurt van Barcelona om sinaasappelhoning te winnen!

Groeten,
Roel

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door bee-tree » do 23 jan 2014, 19:33

Wat een veelomvattend en onthullend onderwerp heb jij ons bezorgd Bee-hotel. Mooi zo.
De 'Verenigingskrant' is volgens mij 'n teken aan de wand ! Veel imkers vrezen klaarblijkelijk nu al dat in maart of eerder, de 'Verenigingskrant' of een andere 'receptuur' gelezen' moet worden (door de bijen) ! Ik noem enkele oorzaken op rijm.

Sommige volken zijn al driftig aan het broeden, ondanks dat we ze daar voor wilden behoeden.
Helaas, de kou is in december en januari uitgebleven en sommige imkers hebben de bijen te vroeg 'n winterdeken gegeven.
De temperatuur was 5 graden hoger dan in 'n gemiddeld jaar; op veel dagen vlogen bijen met pollen aan hun achterste potenpaar
Er wordt nog lang flinke kou verwacht; zelfs overdag, maar vooral in de 12 uur durende bittere nacht.
De suikervoorraad is al verontrustend geslonken; te vroeg heeft het geboortelied geklonken.
Imkers vrezen contactverlies tusen voer en broedsel; de bijentrouw aan broed is groter dan de trouw aan voedsel.
Van honger dreigen sommige volken te sterven; zoals Tantalus omringd was met water en vruchten, moet 't volk 't zoete derven.
Maar ik laat ze niet door 'Koning Winter' kisten; hun kast wordt geen sarcophaag;
ik ben gister aan het isoleren gegaan in mijn bijenpiste; ik heb al zes enkelwandige kasten bekleed met 'n strooien laag;
die moet de selectiedrift van Boreas, de god van de Noordenwind, remmen. Grote plastic zakken, vol met stro en hooi,
moeten zijn gemene streken temmen; ik maak van elke kast 'n kou-afremmende kooi. Zjef

beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door beehotel » za 25 jan 2014, 11:32

Mooi dat er op mijn vraag zoveel reacties komen. Voor ons beginners zijn deze discussies zeer leerzaam, en inderdaad wij hebben nooit geleerd dat het verenigen in het voorjaar en najaar niet gaat zoals het nu in de boekjes staat. Dus voor ons waardevolle informatie. Uiteindelijk zijn het de ouderen die het de jongeren moeten leren.
Vandaag voor alle zekerheid toch maar wat suikerdeeg besteld voor het geval dat, beter mee verlegen dan om verlegen.
bedankt alle.
Ed.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door bee-tree » ma 27 jan 2014, 20:11

Ed, als je nog een andere titel zoekt, dan neem je maar de volgende: WAT EEN DAG ! of: IK HAD ME TOCH 'N DAG, DAT WIL JE
NIET WETEN. Hier volgt zo'n dag vanuit 'n dik besneeuwd Westerwolde met 'n stralende zon er boven; vandaag 27 jan. '14
Om twintig over acht kwam de zon rood op. Geen wolkje te bekennen. Temperatuur even onder nul. Tien tot 15 centimeter
sneeuw op en rondom de kasten. Levensgevaarlijk weertype. Ik vreesde dat de bijen rond het middaguur uit de kasten
gelokt zouden worden. De vliegopeningen staan op het Zuiden gericht. De kasten staan in de volle zon. Stom ja, hoor ik
sommigen zeggen. Bijen hebben immers geen verstand, wel instinct. Reageren niet met overleg maar reflexmatig op licht.
Gaan vliegen boven sneeuw; de automatische piloot in hun lichaam krijgt foute informatie; het sneeuwdek
wordt voor hemel aangezien. Gevolg: de bij draait zich reflexmatig om haar lengte-as en gaat ondersteboven vliegen.
Ze raakt uit balans en maakt een noodlanding in de sneeuw; geen buiklanding maar een ruglanding. Haar vliegwarmte
en gespartel doet de sneeuw smelten,ze plakt aan 't ijswater, ze zakt weg, koelt snel af, spiertjes verstijven, het is gebeurd.

Zo ver heb ik het vandaag niet laten komen. Tot 12 uur ben ik aan het werk geweest met het bedekken van de voorzijden
van de kasten met zwart landbouwplastic. Ik was net op tijd klaar, want toen stond de zon te 'bakken' op 't 'zonnescherm'.
Ik heb me liggend op 'n legermatje vóór de kasten geposteerd en welverdiend genoten van de winterzon bij 8 C; observerend
en mijmerend over de titel: de oude dag, voordelen en nadelen. Er zijn slechts 6 bijen verloren gegaan. Zjef

beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door beehotel » di 28 jan 2014, 12:48

Zjef zo zie je maar weer dat alles per dag kan verschillen, bij jou sneeuw en hier in Den Haag bij mijn kast zo rond de 9 graden.
Deze week gaat het wat kouder worden , gelukkig bij ons aan de kust liggen de temperaturen gelukkig altijd een stuk hoger.
Maar wij blijven waakzaam.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door bee-tree » wo 29 jan 2014, 06:44

Goede morgen Ria, je was er ook al vroeg :b10: . Buiten staat een ijzige Oostenwind. Wat een verschil met gister.
Toen was het windstil in m'n bijenpiste,op 'n enkel zuchtje na. De zon heeft de hele dag geschenen.De sneeuw smolt nauwelijks.
Ik heb een mooie ontdekking gedaan met behulp van een simpel proefje, waarvan ik hoop dat anderen het ook gaan doen.
De vraag is : Welke bijdrage levert de zon aan de temperatuur BINNEN IN de bijenkast ?
Ik heb één LEGE Langstrothbroedkamer met dakfolie en dekplank en deksel en gesloten bodem, met half-open vlieggat,
tussen de bevolkte kasten gezet. Op het deksel 'n digitaal thermometertje geplaatst; met twee schakelstanden;één voor het meten van de temperatuur buiten de kast; één voor de temperatuur binnen in de kast. De onbewolkte zon scheen op de kast
maar niet op de thermometer. Vanaf de buitenthermometer liep een kabeltje via een kier onder folie en dekplank tot in
het midden van de kast. Het kabeltje had aan z'n uiteinde de sensor om de temperatuur binnen in de kast te meten.
Om 12 uur was die binnenin 5,3 C. Om half één 8,7 C. Om één uur 10,6 C. Om twee uur 11,7 C. Om vier uur 5,5 C
Helaas werd ik afgeleid tussen twee en vier door bezoek van 'n imker die vrijwel alleen interesse heeft in honinggewin en koffie.
Hij was niet eens bij z'n eigen 3 volken geweest sinds er al een paar dagen sneeuw ligt :x Uit de getallen kun je concluderen : Bij enkelwandige houten kasten kan zelfs de winterzon de binnenkant van de kasten rond het middaguur flink opwarmen. Vind het dan niet vreemd dat de bijen daardoor en door de relatief laagstaande felle zon 'verneukt' worden . Ik ga de proef ook met een lege purkast doen. Zj. P.S. Ik heb hier geen plaats ter beschikking voor buitengetallen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten