warme winter voordeel of nadeel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door Jaap v.Popering » wo 22 jan 2014, 13:34

Ewout schreef: Ik was laatst op bezoek bij BD imker Wim van Grasstek die stelde dat bijen van verenigde volken vaak niet homogeen op de tros zitten, als het ware 2 trossen vormen. .
Dit komt voornamelijk voor wanneer je verkeerd verenigd . Bij verenigen in de herfst is het noodzaak dat je de ramen met broed om en om ( met aanhangende bijen ) naast elkaar hangt om één broednest te creëren , en daarna pas inwinteren .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door Hans van der Post. » wo 22 jan 2014, 16:24

Ja Jaap dit hebben jij en ik jaren geleden geleerd van de medewerkers van de Ambrosiushoeve.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door Jaap v.Popering » wo 22 jan 2014, 16:54

Hans

Was de onafhankelijke voorlichting er nog maar , dat zou heel veel ellende bespaard hebben .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door Ewout » wo 22 jan 2014, 17:37

Hans van der Post. schreef:Ja Jaap dit hebben jij en ik jaren geleden geleerd van de medewerkers van de Ambrosiushoeve.
En toch wordt het in de boekjes niet vermeld, en ook bij veel cursussen niet vermoed ik. Ik had er nog nooit van gehoord! Het betekent ook dat je eigenlijk twee keer verenigd als je de krant gebruikt: 1 keer met krant, daarna het omhangen van de ramen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door Jaap v.Popering » wo 22 jan 2014, 18:23

Er is wel meer wat niet in de boekjes van tegenwoordig vermeld staat .

Dat doe je zonder krant . Enkel met de plantenspuit even over de bijen ( raten ) met leidingwater wat vochtig maken .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door Ewout » wo 22 jan 2014, 19:09

Dat begrijp ik, maar de krantenmethode is toch wat al die NBV cursisten (1000 stuks afgelopen jaar!) gedoceerd krijgen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door Jaap v.Popering » wo 22 jan 2014, 20:39

Ewout schreef:Dat begrijp ik, maar de krantenmethode is toch wat al die NBV cursisten (1000 stuks afgelopen jaar!) gedoceerd krijgen.
Dan heeft men waarschijnlijk verzuimd om te vertellen dat in lente en in de herfst het koninginnen feromoon zo laag is dat een kranten methode overbodig is . Wanneer je dit in de herfst wel doet heb je inderdaad kans op twee broednesten .

Jaap v P

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 23 jan 2014, 08:40

Interessant dit! Ik heb een ervaren imker (die mij af en toe adviseert) afgelopen herfst ook met kranten zien verenigen.

Komende lente moet ik waarschijnlijk (hopelijk...) ook twee volken verenigen, kan ik dat dan het beste dus zonder kranten doen, maar door simpelweg raampjes om en om te hangen? Hoe doe je dat als je daardoor van 2 volken op 1 BK naar 1 volk op 2BK brengt? Je haalt dan het broednest helemaal overhoop omdat je het zelf over twee broedkamers gaat verdelen.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door petro » do 23 jan 2014, 09:40

De kans dat twee volken samengevoegd(vroeg in voorjaar)twee BK met broed bezet is niet heel groot.
Mocht dit echter wel het geval zijn,zorg er dan voor dat het oudste broed in de onderste bak komt(gesloten en grote larven)en het jongste broed (eitjes,jongste larven)in het midden bovenin.
Petro
Santtu Pikkarainen schreef:Interessant dit! Ik heb een ervaren imker (die mij af en toe adviseert) afgelopen herfst ook met kranten zien verenigen.

Komende lente moet ik waarschijnlijk (hopelijk...) ook twee volken verenigen, kan ik dat dan het beste dus zonder kranten doen, maar door simpelweg raampjes om en om te hangen? Hoe doe je dat als je daardoor van 2 volken op 1 BK naar 1 volk op 2BK brengt? Je haalt dan het broednest helemaal overhoop omdat je het zelf over twee broedkamers gaat verdelen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: warme winter voordeel of nadeel

Bericht door Jaap v.Popering » do 23 jan 2014, 13:52

Santtu Pikkarainen schreef: kan ik dat dan het beste dus zonder kranten doen, maar door simpelweg raampjes om en om te hangen? Hoe doe je dat als je daardoor van 2 volken op 1 BK naar 1 volk op 2BK brengt? Je haalt dan het broednest helemaal overhoop omdat je het zelf over twee broedkamers gaat verdelen.
Heel simpel .

Wanneer de twee volkjes samen niet meer dan zes ramen met broed hebben is het mogelijk om deze om en om in één broedkamer te verenigen .
Als zij meer broed hebben is het verstandiger om deze boven elkaar te verenigen , wel opletten dat de ramen met broed recht boven elkaar komen te hangen , en aan de zijkant opvullen met lege ramen of kunstraat .

Wanneer je een volk op een bak hebt en dreigt uit zijn voegen te groeien , dan is het verstandig om ( de helft ) van de ramen met broed in een andere bak te hangen , ook het broed weer recht boven elkaar en de zijkanten weer opvullen .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten