minimale grootte broedaflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

minimale grootte broedaflegger

Bericht door Dar-Bert »

Beste bijenliefhebbers,

het seizoen voor het maken van afleggers is nu nog niet begonnen maar wel vraag ik me af wat de minimale grootte van een broedaflegger moet zijn. Ik kom hierover nogal wat tegenstrijdige informatie tegen.

Her en der lees ik dat een broedaflegger goed mogelijk is in een drieramer, maar op andere plekken lees ik dat een drieramer niet groot genoeg is om goede (redcel-) moeren te kweken omdat een klein volkje moeilijk de temperatuur goed kan houden en niet voldoende voedersappen kan produceren.

Dus, mijn vraag is, kun je een raampje eitjes/jonge larfjes in een drieramer plaatsen met stuifmeel, voer en voldoende jonge bijen en er dan op vertrouwen dat er geen nazwerm komt? Of is het beter een spaarkast te vullen met broed, honing en jonge bijen (vlieger) en dan op dag 10 tot 12 de raampjes over drieramers te verdelen?

En als het beter is om een spaarkast te vullen en ik opteer broed uit verschillende nesten te verzamelen, hoe voorkom ik dan knokpartijen?

Alvast dank!

Groet, Bert.
Dar-Bert
Contacteer:

Re: minimale grootte broedaflegger

Bericht door Dar-Bert »

Ik ben nog altijd benieuwd naar de optimale grootte van een broedaflegger, een aflegger die geschikte redcelmoeren maakt ...
Iemand een idee?
Matts Vos
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Matts Vos »

Hmm, ik doe pas 1 jaar mee in de wereld van het imkeren, maar een 3 ramer lijkt mij ook erg klein, een 6 ramer zou goed moeten gaan.. maar je kan daar altijd een gewone broedkamer voor gebruiken toch :)

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Ik heb geleerd:
6-ramer
drie ramen met broed en eitjes
nog drie ramen opzittende bijen in de zelfde kast afkloppen als ze op dezelfde stad blijven
als je ze verder weg kan zetten zoveel bijen afkloppen als je goed lijkt

Ik heb het ook meer dan eens zo gedaan, werkt goed, doppen breken is niet nodig.
gr,
m
Imker&Co
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Imker&Co »

Je kan ook een verzamel broed aflegger maken, als een bepaald volk je voorkeur heeft, deze ramen even merken, bij het doppen breken kan je deze laten zitten.
Een drieramer? Erg klein vind ik, uit een zesramer groeien ze al snel.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

"uit een zesramer groeien ze al snel." zeg je, dat is zeker waar. Zo weinig mogelijk bijen meegeven dus maar niet te weinig, dan kan het mislukken......
gr,
m
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Dar-Bert schreef:Ik ben nog altijd benieuwd naar de optimale grootte van een broedaflegger, een aflegger die geschikte redcelmoeren maakt ...
Iemand een idee?
Wat is de rede om een broedaflegger te maken?
Als zo'n "volkje" een moer moet maken zal dit niet een grote moer zijn, zeker die met zo'n min mogelijke bijen gemaakt wordt omdat ze anders zes weken later kunnen zwermen.
- Je slaat uit de tweede broedbak 4 ramen bijen af en hang er één raam met open - gesloten broed bij. Hang verder twee uitgebouwde ramen met stuifmeel en honing bij. Zorg dat het vlieggat ter grote van twee elkaar passerende bijen is. Zet de aflegger(s) ergens anders (1 km verder)

- Je kunt ook wachten totdat het volk doppen gaat aan zeten en dan de bijna gesloten doppen verdelen over de te maken afleggers.
Dan heb je een goede start van de moer(dop).

- Of uit het volk de oude moer weghalen. Dit volk zet dan doppen aan en op de dertiende dag heb je voldoende moeren voor de afleggers.
Ook dan heb je een betere start van de jonge moer.
!Hans.
Dar-Bert
Contacteer:

Bericht door Dar-Bert »

Bedankt voor jullie reacties en waardevolle tips! Ik leer hier dat broedafleggers in een drieramer te klein zijn. Zijn drieramers dan met name geschikt om raampjes met al gesloten doppen uit te laten lopen en later te verenigen?

Het doel van de afleggers zijn er eigenlijk twee: een paar nieuwe volkjes erbij, en door het maken van vliegers een goede (voorjaars-) honingoogst verkrijgen.

Afgelopen twee jaar heb ik eigenlijk alleen na de lindedracht honing kunnen oogsten. In het voorjaar was er wel wat voorjaarshoning maar in plaats van dat het allemaal goed verzegeld werd was het vrij snel weer weg.

Mijn gedachte was om tijdig verzamelbroedafleggers te maken en dan alleen de doppen te laten staan op de broedraampjes uit mijn favoriete volkje, zoals Imker&co suggereert. En dan hopen dat het hoofdvolk honing gaat opslaan. Maartens idee om zesramers te gebruiken en gewoon geen doppen te breken is ook een interessant alternatief trouwens...

Groet, Bert
Plaats reactie