Sneuvelende bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Pieter
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica /bastaard
Contacteer:

Sneuvelende bijen

Bericht door Pieter »

Voor een van mijn kasten liggen vele tientallen dode bijen. Ik heb er een kwartier naastgezeten en om de paar minuten komt er een bij naar buiten die zich laat vallen om te sterven, soms begeleid door een andere bij die hem helpt.
Zaterdag hebben we bij die ene kast een honingkamer geplaatst. Bij de kast ernaast niet, en daar zie ik niets bijzonders. Spuitschade zal het dus niet zijn, dacht ik.
Misschien tocht? Er was een kier ontstaan tussen broed- en honingkamer. Die heb ik nu enigszins gedicht met folie.
Weet iemand wat er loos kan zijn?
Pieter
Pieter
Contacteer:

Re: Sneuvelende bijen

Bericht door Pieter »

De kier.
Bijlagen
image.jpg
Pieter
Contacteer:

Bericht door Pieter »

image.jpg
En de dode bijen.
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Als het spuitschade is hangt de tong naar buiten en de vleugels gespreid. goed bekijken dus.
Imker&Co
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Imker&Co »

Het zal niets te maken hebben met de bijensterfte, maar je bent het verplicht aan je bijen met schoon en heel materiaal te werken.
Ik heb het vaker gezien, een bijenstand met oude kasten, schimmel vocht enz doen iets met de weerstand van bijen.
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Dar-Bert »

Imker&Co schreef:Het zal niets te maken hebben met de bijensterfte, maar je bent het verplicht aan je bijen met schoon en heel materiaal te werken.
Ik heb het vaker gezien, een bijenstand met oude kasten, schimmel vocht enz doen iets met de weerstand van bijen.

Is dat niet een wat snelle conclusie? Dat valt toch niet aan de buitenkant van de kast te zien?

Pieter, hoe kan er een kier zijn ontstaan? Normaal wordt alles dicht gekit met propolis, zou je denken ...
Pieter
Contacteer:

Bericht door Pieter »

Dank voor de reacties.
De kier is ontstaan doordat de zaterdag jl. tussengeplaatste honingkamer niet helemaal van hetzelfde formaat is.
De kasten zijn niet nieuw, maar wel droog en in goede staat.
Ik heb vijf dode bijen goed bekeken. Zie foto. Twee ervan hebben een uitstoken tong en gespreide vleugels.
Bijlagen
image.jpg
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Pieter, eerst betuig ik mijn medeleven.
Ik vraag me af wat er in de kastrand zit die boven op de geplaatste honingkamer staat ?
Heb je soms de lege honingkamer tussen twee bezette broedkamers geplaatst ?
Kun je ons duidelijk maken hoe de totale dubbelwandige kast is samengesteld ofwel bezet met bijen ?
De foto laat de spleet zien nadat je de buitenWAND verwijderd hebt; is dat zo ?
Het nadeel van dubbelwandige kasten is, dat er altijd wat bijen verdwalen als de binnenwanden niet
goed op elkaar aansluiten en de bijen de nestgeur niet goed kunnen ruiken en te lang aan het zoeken zijn.
Vooral jonge bijen verkleumen snel omdat ze traag bewegen, nog niet zo mobiel zijn, nog het lopen moeten leren, enz.
waardoor ze nauwelijks eigen lichaamswarmte opwekken met de been- en vleugelspieren en ademspieren .
Oók wanneer men de bedekking van 'n volk afhaalt, donderen bijna altijd een paar hele jonge bijen in hun
onbeholpenheid over de rand de kast uit. Die moet je oprapen en terug zetten, want ze kunnen nog niet vliegen
en zijn nog niet ge-orienteerd.
Jammer dat je niet even een stel bijen opgewarmd hebt in je handen of in een doosje bij de kachel met een
likje honing op een papiertje.
Ik houd het voorlopig op schijndode bijen. Je weet dat 'n insect, zoals de bij, het lang kan volhouden alvorens
ze definitief het laatste beetje leven uitblaast. Dat heeft ze te danken aan het rijk vertakte ademhalingsstelsel
in haar lichaam, het tracheeënstelsel. Daardoor diffundeert zuurstof langer door dan bij de mens.
Ik denk nog niet aan de zogenaamde meiziekte, enz. Worden er momenteel nog steeds bijen naar buiten gebracht ? Zj.
schomaker
Contacteer:

Bericht door schomaker »

Beste Pieter,
je kunt eens een schuif er onder leggen om te kijken hoe het zit met varroa. Verder hoe ziet het er van binnen uit, hoeveel ramen met broed? Stuifmeel, dracht, vitaliteit? Als je veel varroa tegen komt moet je toch gaan behandelen en geen honing eraf halen voor consumptie. De voorjaarsdracht van dit volk mis je dan, maar anders op den duur dit volk! Gr. Carl Heinz Schomaker
Pieter
Contacteer:

Bericht door Pieter »

Goedemorgen,

Dit is het beeld deze ochtend.
Twee broedkamers onderin, dan een kleine lege honingkamer, daarop een grotere honingkamer met ramen honing en lege ramen. En inderdaad, de bovenste honingkamer heeft geen buitenkast (die paste niet onder het afdakje).
Het opwarmen zal ik vandaag proberen, als het doorgaat.

Pieter
Bijlagen
image.jpg
Plaats reactie