Alternatief voor het krantje
Moderator: Hans van der Post.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Alternatief voor het krantje
Wat is een goed alternatief voor het verenigen van twee volken in het seizoen zonder gebruik van een krant? Die kranten geven zoveel rommel op de randen van de kast en oren van de raampjes, precies op de plekken waar alle waardevolle propolis zit of wordt aangezet.
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Alternatief voor het krantje
Geen krant gebruiken, de bijen lezen hem toch nauwelijks.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
kruidenolie, bijv. muntolie. Je bespuit de twee volken een paar uur ervoor en dan verenigen.
JP
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
JackC schreef:Geen krant gebruiken, de bijen lezen hem toch nauwelijks.

Behalve de strips over Maya de bij dan toch zeker?
Kwestie van krant met de juiste strips selecteren..
- FrancA
- Contacteer:
Poedersuiker over beide volken strooien net voor het verenigen?
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Een stukje keukenpapier doordrenken met spiritus en in het midden tussen de te verenigen bakken neerleggen in plaats van de krant . Het is de lucht van de drukinkt ( alcohol ) die het doet .
Jaap v P
Jaap v P
- FrancA
- Contacteer:
Neem dan liever in plaats van spiritus (methanol) gewoon vrij pure, min of meer ook drinkbare alcohol (ethanol).Jaap v.Popering schreef:Een stukje keukenpapier doordrenken met spiritus en in het midden tussen de te verenigen bakken neerleggen in plaats van de krant . Het is de lucht van de drukinkt ( alcohol ) die het doet .
Jaap v P
Bijv. alcohol 96% van De Cruydhof.
Dan is het veel minder giftig en kun je er desgewenst tussendoor ook nog zelf een slokje van nemen - naar gelang je eigen smaak, voorkeur en ervaring wellicht enigszins verdund in wat honingwater - soort mede maar dan anders

P.s. dan kun je er voor eigen inwendig gebruik gelijk nog wat propolis bij in mengen - dat schijnt ook heel goed te zijn voor en tegen van alles.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Dank voor alle reacties. Oliën en spiritus zie ik nog niet direct zitten, maar als ik dit zo hoor denk ik: misschien is een sponsdoekje met zeg 10ml 85% mierenzuur ook een goede oplossing, mogelijk met andere positieve bij-effecten!
Iemand ervaring met separators? Werkt dat ook als je bijvoorbeeld een 3e BK bovenop een volk op 2BK zet, of is de afstand tussen de vlieggaten dan te groot (voor de bijen die zijn ingevlogen op het bovenste gat).
Iemand ervaring met separators? Werkt dat ook als je bijvoorbeeld een 3e BK bovenop een volk op 2BK zet, of is de afstand tussen de vlieggaten dan te groot (voor de bijen die zijn ingevlogen op het bovenste gat).
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Nu breekt mijn klomp !!!! zwaarder vergif dan ethanol ( methylalcohol ) is er voor de mens niet te vinden .FrancA schreef:.
Neem dan liever in plaats van spiritus (methanol) gewoon vrij pure, min of meer ook drinkbare alcohol (ethanol).
.

Brandspiritus probeerde men in de oorlos zodanig te filteren dat de blauwe kleur er af was , en jazeker goed te drinken was . Bij mijzelf behoort het tot mijn uitrusting om mijn handen van de propolis te reinigen , omdat ik veelal zonder beschermende kleding werk .
Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op di 08 jul 2014, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- FrancA
- Contacteer:
Dat is niet best Jaap - die gebroken klomp..Jaap v.Popering schreef:Nu breekt mijn klomp !!!! zwaarder vergif dan ethanol ( methylalcohol ) is er voor de mens niet te vinden .FrancA schreef:.
Neem dan liever in plaats van spiritus (methanol) gewoon vrij pure, min of meer ook drinkbare alcohol (ethanol).
.Er zijn al vele zelfstokers hier aan overleden .
Jaap v P

Ethanol - de borrel (relatief niet-giftig.. ..ook best veel mensen aan overleden..) - is ethylalcohol en methanol - de giftige (wellicht zelfs minder mensen aan overleden..) - is methylalcohol.