Inwinteren 6 ramer
Moderator: Hans van der Post.
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Inwinteren 6 ramer
Even een vraagje. Op dit moment heb ik een volk op 5 ramen staan met sluitblok in een 6 raams kast. Kan ik nog een uitgebouwde raam tegen het broednest hangen of is het advies afblijven?
Wat zouden jullie doen?
Wat zouden jullie doen?
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Re: Inwinteren 6 ramer
Erik,
Zou het nu niet meer doen.
Hoe compacter je een volk inwinterd hoe beter.
Gewoon rustig gaan voeren voor de winter.
Zou het nu niet meer doen.
Hoe compacter je een volk inwinterd hoe beter.
Gewoon rustig gaan voeren voor de winter.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Is het niet nodig te weten welke dracht er nog in de omgeving is ??? Bij mij gaat nu de laatste dracht beginnen , en na volgende week ga ik de laatste honing afnemen en slingeren .
Jaap v P

Jaap v P
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Je kan nog best, maar dan wel een uitgebouwd raam bij in de kast plaatsen maar niet aan de buitenkant maar binnekant stuifmeelraam. De moer gaat er dan gegarandeerd nog eitjes in leggen om de volkssterkte op peil te krijgen. 6 ramers winteren en overwinteren gaat met simplex, ik doe dit alle jaren met een stuk of 6 volkjes. Wel moet je ze langzaam opvoeren zodat er plaatst blijft om broed te houden, dus niet ineens al hun wintervoer geven maar langzaamaan, je hebt nog een maand tijd om ze winterklaar te hebben.Erik Konijn schreef:Even een vraagje. Op dit moment heb ik een volk op 5 ramen staan met sluitblok in een 6 raams kast. Kan ik nog een uitgebouwde raam tegen het broednest hangen of is het advies afblijven?
Wat zouden jullie doen?
MVG CP
- Alex Mönch
- Contacteer:
Nee Jaap,het is niet echt nodig om te weten of er nog dracht is in de omgeving.
Een uur geleden scheen hier de zon,en werd er weer volop gehaald en mochten we nog een aantal warme dagen krijgen begin september,dan komt er nog veel meer nectar binnen van de Sedum.Ik ben al een aantal weken bezig met voeren voor de winter dracht of geen dracht.
Een volkje op 5 ramen haalt zeker geen enorme hoeveelheden nectar,dus gewoon voeren voor de winter.
Een uur geleden scheen hier de zon,en werd er weer volop gehaald en mochten we nog een aantal warme dagen krijgen begin september,dan komt er nog veel meer nectar binnen van de Sedum.Ik ben al een aantal weken bezig met voeren voor de winter dracht of geen dracht.
Een volkje op 5 ramen haalt zeker geen enorme hoeveelheden nectar,dus gewoon voeren voor de winter.
-
- Contacteer:
Dan verschillen wij hier over van mening . Ik ga ( met uitstekend resultaat ) mijn hele loopbaan al NOOIT voor tien september beginnen met inwinteren , en heb deze week nog een bak boven een achtramer geplaatst om voldoende ruimte te hebben voor het inwinteren .Alex Mönch schreef:Nee Jaap,het is niet echt nodig om te weten of er nog dracht is in de omgeving.
r.
Jaap v P
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
In jouw situatie prima denk ik.Jaap v.Popering schreef:Dan verschillen wij hier over van mening . Ik ga ( met uitstekend resultaat ) mijn hele loopbaan al NOOIT voor tien september beginnen met inwinteren .Alex Mönch schreef:Nee Jaap,het is niet echt nodig om te weten of er nog dracht is in de omgeving.
r.
Jaap v P
Jij hebt veel dracht om je heen, en meer zonuren in Zeeland dan in de rest van het land.
Als er in je gebied minder of geen dracht is, dan is er niets tegen om in deze regen periode de bijen al langzaam wat te geven.
Ze zetten dan toch misschien iets meer winterbijen aan, alhoewel ze hiervoor ook stuifmeel nodig hebben.
Op de heide is het heel erg mager, ik heb ze suiker blokken gegeven.
Ik denk dat ze daar aardig broed aan het minderen zijn. (hele slechte zaak)
Ik wacht de volgende week nog even af, als het niet snel beter wordt, gaan ze naar huis.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Contacteer:
Ben ik volkomen mee eens , maar dat noem ik geen inwinteren .Kroese schreef:
Als er in je gebied minder of geen dracht is, dan is er niets tegen om in deze regen periode de bijen al langzaam wat te geven.
.
Jaap v P
- Alex Mönch
- Contacteer:
Het voeren garandeert dat de moeren goed blijven doodleggen ondanks de vele regen...DIT IS EEN DEEL VAN HET INWINTEREN !!!....een enorm leger winterbijen is het gevolg en daardoor weer sterke volken die zo gauw de nectar flow in het voorjaar begint,dan ook klaar zijn om hem binnen te halen.INWINTEREN IS NIET ALLEEN VOEREN OM ZE DOOR DE WINTER TE KRIJGEN....HET IS DE BASIS VOOR SUCCES VOOR HET VOLGEND JAAR!!!
Een paar dagen mooi weer en wat dracht is niet de continuïteit die ik wil voor het vormen van winterbijen.
Zelf voeren zorgt hier wel voor.
Na de linde en het afnemen van de honingkamers,bulken de kasten van de bijen.....prima,zo wil ik het zien.....ruimte geven heeft geen enkele zin aan het einde van de zomer.
Hoe compacter des te minder beschimmelde kantramen.
!0 september starten met inwinteren is veel te laat om nog een hoop winterbijen op te kweken.
Dan ben ik al lang klaar met voeren voor de winter en alle winterbijen die geboren zijn en nog geboren worden,groeien op met een overvloed aan stuifmeel,waardoor hun langlevendheid gegarandeerd is.
Een paar dagen mooi weer en wat dracht is niet de continuïteit die ik wil voor het vormen van winterbijen.
Zelf voeren zorgt hier wel voor.
Na de linde en het afnemen van de honingkamers,bulken de kasten van de bijen.....prima,zo wil ik het zien.....ruimte geven heeft geen enkele zin aan het einde van de zomer.
Hoe compacter des te minder beschimmelde kantramen.
!0 september starten met inwinteren is veel te laat om nog een hoop winterbijen op te kweken.
Dan ben ik al lang klaar met voeren voor de winter en alle winterbijen die geboren zijn en nog geboren worden,groeien op met een overvloed aan stuifmeel,waardoor hun langlevendheid gegarandeerd is.
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op zo 24 aug 2014, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
inderdaad, het is meer een vervangende dracht, afhankelijk van de snelheid van voeren en de hoeveelheid.Jaap v.Popering schreef: Ben ik volkomen mee eens , maar dat noem ik geen inwinteren .
Jaap v P

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker