Ervaring met "i bee kast"

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door FerryB » zo 08 feb 2015, 13:39

A.A. Staals schreef:kijk ook hier:

http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopi ... 7b52ca3289

ad staals
Heb nu Segebergers maar ben aan het overstappen naar deze kasten en als je alles gaat rekenen voor dat je een Segeberger echt kompleet hebt./
Dan zijn deze superkasten niet eens veel duurder ook omdat hij echt helemaal kompleet is.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Bmans » zo 08 feb 2015, 14:09

A.A. Staals schreef:kijk ook hier:

http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopi ... 7b52ca3289

ad staals
Ja die had ik gezien, bedankt voor de info. Daar is verder nog weinig praktijk ervaring opgedaan en het weerwoord komt van de verkopende partij. Daarom hoopte ik dat er gewone imkers waren met ervaring met die kasten.

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten:46
Lid geworden op:ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds:2008
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Smilde
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Imker&Co » zo 08 feb 2015, 15:13

De beeplus lijkt me wel een erg mooie kast. Bovendien Dadant als ik opnieuw zou kunnen beginnen zou ik voor deze maat gaan. Ideaal, 1 bk controleren.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Hans van der Post. » zo 08 feb 2015, 16:19

Imker&Co schreef:[..................]Bovendien Dadant als ik opnieuw zou kunnen beginnen zou ik voor deze maat gaan. Ideaal, 1 bk controleren.
mmm ik heb ook maar en bak na te kijken de hoogte van de bak is twee honingkamers en daar zitten ramen in die de hoogte hebben van 29 cm en de breedte van een simplex raam. gebruik de bakken al vanaf 1983. Je hebt dan de mogelijkheid om je simplex honingbakken en bodems en daken te gebruiken. De Investering per kast in dan een broedbak van de genoemde hoogte, is te koop bij bijenkasten.nl en dewerkbij.nl. De kast heeft de naam: DU HO KA = dubbelen honing kamer is alleen in hout te koop.
!Hans.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door ErikS » ma 09 feb 2015, 23:04

Hallo, afgelopen jaar heb ik een I-bee kast getest en ben matig enthousiast.
plus: mooie kast, strak aan de maat, simplex formaat, licht en toch degelijk, isolatie waarde gelijk aan houten kast. weervast, goort wel behoorlijk op.
min: de kopse kanten van de plaat vervuilen erg snel, zie je bij op elkaar zetten en contact ziet er niet degelijk uit.
mijn grootste probleem was het vocht in de kast. Vooral condens tegen de dekplaat. relatief duur. Hierover advies gevraagd en niet gekregen, ook minpunt. ;-)

Een aflegger van vorig jaar heb ik in de kast gehad, heeft het goed gedaan en is daarna slachtoffer geworden van vuilbroed. enige kast op een stand van 8.

heb zelf besloten niet met de i-bee verder te gaan. Heb een betere kast gevonden.

grtz,

erik.

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door HeHo » ma 09 feb 2015, 23:24

Hallo Erik,

goort wel behoorlijk op.

wat bedoel je hier mee.

Groetjes Henk

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Bmans » di 10 feb 2015, 11:03

Hallo Erik,
bedankt voor je ervaringen. Hiermee kun je natuurlijk wel wat om je mening een beetje af te stemmen. Zelf had ik ook een hardkunststof kast,die gaf ook veel vocht. De suikerramen begonnen snel te schimmelen, vandaar dat ik eens wilde weten hoe het met deze gaat. Hij ziet er verder fraai uit vandaar.
Welke kasten gebruik je nu? Je zei dat je betere gevonden hebt

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door beehotel » wo 11 feb 2015, 10:33

Ik heb er een om te proberen maar ben er niet tevreden over. Metalen tussen strippen laten los ( deze waren gekit ) moeilijk schoon te maken.
Enige voordeel is dat ze licht zijn. Ik ga gewoon weer over op de houten spaarkast.
Ed.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door ErikS » vr 13 feb 2015, 07:51

HeHo schreef:Hallo Erik,

goort wel behoorlijk op.

wat bedoel je hier mee.

Groetjes Henk
Hallo Henk, sorry fout gebruik van een belgische uitdrukking. opgoren = het krijgen van een vuillaag door luchtvervuiling. denk zonnescherm dat lang open staat of ook de aanslag op een stenen muur die je krijgt. na slagregen is de vuillaag minder maar komt weer terug.

grtz

erik.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door ErikS » vr 13 feb 2015, 09:14

Bmans schreef:Hallo Erik,
bedankt voor je ervaringen. Hiermee kun je natuurlijk wel wat om je mening een beetje af te stemmen. Zelf had ik ook een hardkunststof kast,die gaf ook veel vocht. De suikerramen begonnen snel te schimmelen, vandaar dat ik eens wilde weten hoe het met deze gaat. Hij ziet er verder fraai uit vandaar.
Welke kasten gebruik je nu? Je zei dat je betere gevonden hebt
Hallo Bmans,

Korte toelichting. Aanleiding voor mijn test is het oude materiaal dat ik van mijn vader heb overgenomen. Afwijkende raammaat, maar bij benadering simplex maat, en hoge ouderdom dus aan vervanging toe op termijn. Daarom in eerste instantie de I-bee getest.
Mijn wens is op termijn over te gaan op een raamhoogte, daarom heb ik zelf honingkamers simplex bijgebouwd dit jaar. Met wat puzzelen een compromis gevonden tussen de sponning van het oude materiaal en de vlakke bovenkant van moderne kasten. Ook ingelezen en zelf zitten tekenen en puzzelen om tot een goed ontwerp te komen. Belangrijkste conclusie een bijenkast is een verrassend lastig product en een matig (matig gezien vanuit de bijen, heel behoorlijk gezien vanuit het gemak van de imker, ook belangrijk!) compromis tussen tegenstrijdige eisen en behoeftes.
Ook daarnaast, het blijft lastig om van een bevruchtingskast over te gaan op een simplex.
Mijn wens is een robuste kast, weerbestendig en met goede "binnenklimaat" eigenschappen in de seizoenen. Ook gewenst, makkelijk afleggers kunnen maken en makkelijk volken verenigen.

Voor mijn eigen keuzes is van belang dat ik afgelopen jaar zeg 12 volken had. Die staan op 4 locaties. Een volk bij een enthousiaste collega die ook wil imkeren en in principe het volk heeft overgenomen. Een bij een bevriende ex imker voor de "gezelligheid" en om daar ook oogst te halen. 4 volken bij mijn huis, in de stad. En de rest op de oude bijenstand bij mijn ouders, in een dorp. Ik heb gezien mijn werk weinig tijd overdag en kan zeker geen verrassingen gebruiken als zwermen of langdurige controles. Flexibiliteit en snel kunnen reageren zijn belangrijk voor me.

De BeePlus kast van Marc Misotten heeft een DB formaat. Helemaal fout gezien vanuit mijn wens om tot één formaat te komen. Maar andere voordelen en een indrukwekkend zorgvuldige onderbouwing van het ontwerp. Lang over nagedacht en besloten toch te proberen.
Ik heb afgelopen jaar een kast getest, alle bakken honingkamerramen, en ben zeer tevreden. Komend seizoen ga ik de broedbeperking in gebruik nemen en wil 3 extra kasten aanschaffen. Ook mijn collega heeft gekozen voor de BeePlus kast.

Praktisch ga ik over op de BeePlus en Miniplus voor de volken bij mijn huis. Op de bijenstal bij mijn ouders komt al het oude materiaal en werk ik met afleggers in houten 5 ramers, normale (kunststof) zesramers en aangepaste zesramers honingkamer formaat. De andere locatie blijft op het oude simplexformaat. De buurman van mijn ouders heeft ook interesse gekregen en gaat ook starten dit jaar met een volkje op simplex ramen.

sorry voor de lange toelichting maar heb er redelijk lang over nagedacht en voor elke imker zijn de omstandigheden weer anders. Het belangrijkste misschien wel voor je keuzes.

mvg

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten