Ervaring met "i bee kast"

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Bmans » do 05 feb 2015, 15:51

Hallo,
ik zoek nog een nieuwe bijenkast en kwam op internet de "i bee kast" tegen heeft iemand er ervaring mee? Dat is een kunststof kast. Als je googled op "i bee kast" dan kun je hem wel zien.
Hij lijkt me er wel goed uit te zien.
Ik hoor het graag.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door buzzer » do 05 feb 2015, 17:40

Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Samuel Murray » vr 06 feb 2015, 23:10

Bmans schreef:ik zoek nog een nieuwe bijenkast en kwam op internet de "i bee kast" tegen. Heeft iemand er ervaring mee?
Nee, maar er is een website van:
http://www.bijenbestuiving.nl/Bijenkast ... ht_gewicht

De vraagprijs voor een complete kast (2 x bk + 3 x hk) is eur 300.
http://www.bijenbestuiving.nl/tl_files/ ... 20kast.pdf

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten:46
Lid geworden op:ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds:2008
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Smilde
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Imker&Co » za 07 feb 2015, 09:31

Mooi maar heel erg duur. Een complete segeberger heb je voor ongeveer 150 euro. De voordelen zoals die beschreven worden? Ik weet niet ik heb segebergers gezien van 20 jaar die er nog prima uitzien. Plastic wordt bros in de loop der jaren. Bovendien kan je bij segebergers bv combikamers kopen.
Segebergers kan je een mooi kleurtje geven, maar blijft overeind het is een erg mooie kast!

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Bmans » za 07 feb 2015, 13:46

Volgens mij kost de complete kast E189 als ik het zo lees. Daar was ik ook vanuit gegaan. Hoe kom je erbij dat hij E300 kost?

Jammer dat tot nu toe niemand ervaring heeft. Wat je lezen kan staat namelijk op de site van de verkopende partij. Van een onafhankelijk iemand lijkt me de ervaring wel wat objectiever dan van de verkoper zelf.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Samuel Murray » za 07 feb 2015, 18:03

Bmans schreef:Volgens mij kost de complete kast E189 als ik het zo lees. Daar was ik ook vanuit gegaan. Hoe kom je erbij dat hij E300 kost?
De euro 189 kast heeft twee broedbakken en één honingbak. Als je de type imker is die niet meer dan één honingbak zullen gebruiken, dan is de euro 189 kast toch prima. Maar extra honingbakken kost eur 45 per stuk.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Freek » za 07 feb 2015, 20:00

B mans,

Wil je de best geisoleerde kast koop dan een segenberger daar kan dit niet tegenop die wanden zijn gewoon dikker, en dikke piepschuim wanden isoleren enorm.
De kast lijkt sterk op het binnenwerk van een simplex kast, dat vind ik wat een nadeel want door de niet vlakke voorkant blijft daar altijd vocht of sneeuw in liggen en kunnen de bijen er bij sneeuw minder goed uit voor een reinigingsvluchtje als je niet even dit voor ze verwijdert.
Ik denk dat dit qua isolatie ongeveer hetzelfde is als bij een goede houten kast de wanden zijn niet zo dik.
Ik heb ze zelf niet maar hoor veel goede geluiden van de mensen die ermee werken, op een na die vind dat de Segenberger makkelijk weg waait (dit is natuurlijk wel te verhelpen door hem op de bok vast te sjorren).
Indien deze kunststof niet verweert kan het degelijker zijn dan de segenberger. De segenberger heeft zich echter al bewezen heeft een vlakke voorkant en daardoor rondom een dichte wand, er zijn nog exemplaren van 1970 in omloop :mrgreen:.
Ik werk zelf met houten kasten (betonplex) vroeger werkten veel imkers met houten kasten bij mij staat de segenberger een keer op de nominatie om te proberen.

Freek

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Bmans » zo 08 feb 2015, 11:33

Freek schreef:De kast lijkt sterk op het binnenwerk van een simplex kast, dat vind ik wat een nadeel want door de niet vlakke voorkant blijft daar altijd vocht of sneeuw in liggen en kunnen de bijen er bij sneeuw minder goed uit voor een reinigingsvluchtje als je niet even dit voor ze verwijdert
Wat bedoel je daarmee? Met niet vlakke voorkant?

Een extra honingbak zal wel wenselijk zijn denk ik.

Heb je met een segenberger niet dat je met de beitel het piepschuim beschadigd? Bijvoorbeeld als je 2 broedbakken wilt scheiden?

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten:46
Lid geworden op:ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds:2008
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Smilde
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Imker&Co » zo 08 feb 2015, 12:13

Dat de segebergers beschadigen valt heel erg mee, ik denk dat als van het plastic de weekmakers broos worden ze gemakkelijker beschadigen. Wegwaaien van segebergers? Ik heb 20 kasten en nog nooit meegemaakt. Wat ik tegenwoordig wel doe is in de winter even een spanbandje eromheen voor de zekerheid.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door A.A. Staals » zo 08 feb 2015, 12:16


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten