Problemen met mijn bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Pieterblt
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 jun 2015, 19:17
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door Pieterblt » zo 07 jun 2015, 16:53

@FrancA
Ik kan simpel plankjes er onder zetten maar wat als het winter word? Dan gaat al de koude via de openeuimte naar binnen via varroarooster?

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door dineke » zo 07 jun 2015, 19:36

Hoi Pieter,

Over vocht in de kast: Het is normaal dat er wat vocht in de kast is in de winter, de bijen gebruiken dat vocht ook om te drinken. Dan hoeven ze niet zo veel water te halen. Water halen is nogal een riskante bezigheid, ze kunnen verkleumen of verdrinken.
Ik zet voor de winter (september) mijn kasten aan de achterkant op een blokje of tak van ongeveer 2 cm dik. Dan loopt de bodem af naar de voorkant en kan het teveel aan water via de vliegopening naar buiten. De bijen hebben er geen last van dat de kast wat schuin staat.
Schimmel op de raten ontstaat ook als er domweg te weinig bijen in de kast zitten.

Drachtplanten: Ja dat is nogal lastig, het vraagt best veel plantenkennis. Op imkerpedia.nl staat een lange lijst met drachtplanten, maar die hoef je echt niet allemaal te kennen.
In het voorjaar begint het met wilgen en krokussen. Omdat het dan nog erg koud is, kunnen de bijen nog niet zo heel ver vliegen, dus alleen wilgebomen dichtbij tellen mee voor de drachtplanten van jouw bijen (tot 500 meter van de kast). Daarna komen er erg veel bomen (en planten) in bloei, zoals kersebomen, esdoorns, paardekastanje, meidoorn en ook tamme kastanje en 'acacia' (die laatste heet eigenlijk robinia pseudoacacia).
In de zomer is er dan nog de lindeboom en de liguster (wordt nog wel eens als haag aangeplant).
Probeer de belangrijkste bomen te leren herkennen en maak eens een fietstochtje in de buurt, dan kun je zien welke er voor je bijen beschikbaar zijn.
Die tuinen in de buurt helpen wel: daar staat meestal een flinke variatie aan planten en struiken.

Als je bijen er nu goed voor staan, en er staan de nodige lindes in de buurt, heb je kans dat ze in juli toch de honingkamer nog gaan vullen.
In augustus is het belangrijk om ze goed in te winteren en om varroa te bestrijden. Als ze de komende winter beter doorkomen, zullen ze in het voorjaar sneller op krachten komen.

Groetjes, Dineke.

Pieterblt
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 jun 2015, 19:17
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door Pieterblt » zo 07 jun 2015, 21:39

Even samengevat:
Dus het komt niet door de weinige hoeveelheid zon? Een probleem kan het vocht zijn? En de schimmel door te weinig bijen in de kast? Ik werk met dadantblad dus 1 broed en 1 honingkamer dat wil zeggen dat ik de ruimte moeilijk kan verkleinen op het formaat van het volk want ik kan ze moeilijk enkel in de broedkamer laten overwinteten?

Als de schimmel komt door de weinige bijen en niet door het vocht? Hoe kan ik dan zien of er teveel vocht aanwezig is?

Mijn dadantbladd is enkelwandig kan dit een oorzaak zijn voor kalkbroed? Door dat het iets kouder is binnen?

Wat ik ook gemerkt is dat mijn bijen percies kleiner zijn als vorig jaar en dragen kleine klompjes stuifmeel naar binnen? Is dit een verbeelding? (Ik heb geen 30% van de raampjes vervangen) omdat ik dit gewoonweg nog niet wist mischien heeft dit er iets mee te maken?

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door dineke » wo 10 jun 2015, 19:53

Ik heb geen verstand van Dadant-kasten, ik werk met spaarkasten en 1 Segeberger, maar die heeft hetzelfde formaat ramen als de spaarkast. Spaarkasten zijn ook enkelwandig, dat is geen probleem.
Waarom kunnen de bijen niet zonder honingkamer overwinteren?
Mijn bijen overwinteren in 1 broedkamer, op 1 volk na, dat afgelopen herfst nog erg groot was. Ruimte genoeg om het wintervoer op te bergen, ook al is de broedkamer van de spaarkast een stuk kleiner dan die van de dadantkast.

Bijen zorgen niet alleen voor de temperatuur in de kast, ook voor de vochthuishouding. Dat lukt alleen goed als er voldoende bijen in zitten en/of als de ruimte niet te groot is. Omdat een dadantkast bedoeld is voor een groot bijenvolk, zoals bij buckfastbijen, kan de schimmel ontstaan als het volk te klein is. Je kunt eventueel in de winter, bij een klein volk, sluitramen gebruiken aan de zijkanten (In spaarkasten zijn het meestal de zijramen die beschimmelen). En zéker zonder honingkamer inwinteren, als dat kan bij dadantkasten?
In de winter zitten de bijen erg dicht op elkaar, en hebben daardoor weinig ruimte nodig.

Kleine bijen: als de raten vaak gebruikt zijn voor broed, worden de cellen kleiner doordat er pophuidjes in blijven liggen. Dan worden de bijen dus ook kleiner. Of dit bij jou het geval is, of dat er een andere oorzaak is, geen idee. Dit jaar maar flink wat nieuwe kunstraat geven, lijkt me. Tegenwoordig wordt aangeraden tenminste 50% nieuwe raat te geven, elk jaar!

Groetjes, Dineke.

Pieterblt
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 jun 2015, 19:17
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door Pieterblt » wo 10 jun 2015, 23:35

Ik zal eens vragen of ik de honingkamer er af kan laten gewoonlijk word de honging kamer onder de broedkamer geplaatst in de winter. Dus zal het eens navragen.

En over het vervangen van ramen. Ik moet enkel de was vervangen he? Maar hoe kan ik dat als de broedkamer met broed zit ik kan dan moeilijk het broed wegsmijten? want hoe vervang ik een oud raam midde in het broednest?
Je ziet dat ik nog beginneling ben :)

Groetjes

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door petro » do 11 jun 2015, 12:00

Je vervangt ramen door de buitenste weg te nemen en door de ramen naar de buitenkant te verschuiven kan je een raam kunstraat tussen het broed plaatsen.
Beter nog naast het buitenste broedraam.
Petro

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door joselito » vr 12 jun 2015, 07:14

Pieterbit,
Dadant heeft voordelen maar ook nadelen omdat de broekbak zo groot is. Een nadeel is dat je de grootte moet aanpassen aan de grootte van het volk in het begin van het jaar. Dit doe je met vulblokken. Eens dat de ramen goed bezet zijn geef je telkens één raam ( kunstraat) bij.
Als de bijen bv maar 4 ramen bezetten in het voorjaar en je neemt de overtollige ramen er niet uit en vervangt ze door vulblokken, dan krijgen ze de kast nooit vol omdat de ruimte zo groot is.
Overwinteren met een honingzolder is al helemaal niet nodig, integendeel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten