is mijn dak lek ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
is mijn dak lek ?

Bericht door remolen » zo 15 mar 2009, 12:28

Er ligt water op de varroa schuif lade. al 2 dagen..
is dit condens vocht ivm het groeiende broednest ? Of kan mijn deksel lek zijn.. Kan het nog iets anders zijn? Bijvoorbeeld open voerramen die lekken?

heb de kasten niet meer echt hellend staan sinds het wat mooier weer is geworden. maar afgelopen 2 dagen was het k.. weer hier int noorden.

groet Rene

Minco
Berichten:54
Lid geworden op:za 20 dec 2003, 20:39
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: is mijn dak lek ?

Bericht door Minco » zo 15 mar 2009, 13:43

Hai there,
Ook ik en mijn bijen zijn de winter goed door gekomen.Ze halen volop stuifmeel en nu maar hopen dat ze de aankomende zomerbijen generatie lang genoeg met z'n allen kunnen verzorgen. Ik denk het wel,het ziet er fit uit! Vier ramen bezet met bijen van de zes in de herfst!
Rene,ik denk dat het gewoon condens is. Je kast wordt nu ook weer warmer van binnen door het uitbroeden en wat plasjes honing of condens is toch niet erg? Je kast staat daarmee toch niet onder water? Er is genoeg ruimte tussen de bodem en je ramen.
Mijn kastje (want zesramertje met extra br.kamer)staat langs een sloot. Heb de hele winter niets aan isolatie gedaan! De dekplank had zelfs nog een flinke opening van het voergat waar alle warmte uit kon ontsnappen.Ze hebben daarom niet in een te vochtige kast gezeten.
Nu met broed heb ik het geisoleerd (gat dekplank dicht en isoblokken aan weerskanten in plaats van sluitramen). Ik kom hier van terug want
de kast is onmiddelijk een broeierig vochtig geheel. Rijp voor ziekte en schimmel ze weten de huishouding zelf uitstekend te regelen. Beter dan ik. Drijfnatte druipende wanden die lekken van het vocht.De bodem is ook gesloten trouwens. Dus terug naar ongeisoleerde toestand.Wel met gesloten dekplank (geen voergat).
Dus mensen ze hebben overwinterd in een schoorsteen effect hebbende kast wat natuurlijk ook moet kunnen.
Ik moet wel zeggen dat ik het spannend vond toen ik ging kijken of ze deze echte hollandse gezonde winter levend waren door gekomen.
Let wel! Zo zeker als ik hier nu schrijf was ik niet van mijn gedurfde experiment!

P.S. Misschien hoort dit bericht ook wel bij discussie en adviezen van afgelopen herfst '08 en andere momenten over isolatie van kasten. Wel/niet met krant op dekplank enz. Het is uiteindelijk toch een resultaat van een techniek. Er wordt namelijk soms als voorbeeld een "holle boom" aan gehaald en daar beantwoord ik toch aan.

Iedereen veel imker plezier dit jaar!!!

Een rijke dracht toegewenst,Minco.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: is mijn dak lek ?

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 16 mar 2009, 10:17

Hoi Rene,

Het is hoogstwaarschijnlijk condens.
Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Om het condens sneller af te voeren zou je wel een latje onder de achterkant van je kast kunnen leggen zodat de kast iets voorover helt. dan loopt de kondens sneller van je dekplank af en via de voorkant van je broedbakken naar de vliegplank.
Op mijn stal heb ik de tegels waarop de kasten staan iets schuin liggen zodat de kasten altijd iets voorover hangen. (En niet omdat ik een slechte stratenmaker ben.[^])

Jaap

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: is mijn dak lek ?

Bericht door semar » za 21 mar 2009, 03:44

de meeste kasten met gesloten bodem hebben nu last van kondens zeker met een temaparatuursverschil van vriezen 's nachts tot 10 overdag (zeker als het broeden op gang is) als je nog niet de bodem hebt gereinigt wordt dat een stinkende smerige zooi.
oplosing uit de oude doos (nou ja, jaren 70) bodem ventilatie, ik sta vlak bij een sloot en heb al 30 jaar de bodenventilatie helemaal open zomer en winter (alleen niet tijden de varoa behandeling) nooit water op de vloer!!!!
zelf zet ik een lege honingkamer onder het volk met 2 a 3 klimraaten in het midden, zitten ze er niet zo dicht op. kasten isloeren werkt niet (oude diskusie enkel of dubbelwandige kast).
zomers ook nog het voergat in de dekplant open (kan vochtige lucht van indampen honing er makelijk uit)'s winters op een klein kiertje

Arjan Sleurink
Berichten:59
Lid geworden op:wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: is mijn dak lek ?

Bericht door Arjan Sleurink » wo 25 mar 2009, 15:43

Ik heb inderdaad ook regelmatige wat water op de varroa lade liggen. En het lijkt mij inderdaad condens

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten