Straatimkeren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
Straatimkeren

Bericht door Ewout » zo 01 jul 2012, 11:13

Vorig jaar ben ik begonnen met imkeren, samen met mijn vriendin. Onze bijen staan in de moestuin. We hebben een volkje met straatbijen gekregen van iemand van de vereniging, met een moertje waarvan we niet precies weten hoe oud ze is (gok: een jaar of 3). We hebben vorige maand een broedaflegger gemaakt van dit volk, beide volken zijn rustige bijen, zeker rustig genoeg naar onze standaard. Nu hebben we vorige week een F1 carnica koningin met volkje in een zesramer gekregen, die we op dezelfde plek hebben gezet. De carnica's zijn nog weer een stuk rustiger dan onze straatbijen (we waren ook erg blij met dit volkje), maar eigenlijk waren we al meer dan tevreden met wat we hadden. Volgens de norm zou onze straatkoningin eigenlijk al toe zijn aan vervanging (hoewel ze dit jaar nog een sterk, groot volk voortbracht), en begin ik me af te vragen wat we het beste kunnen doen.

Het liefste zouden we geen nieuwe koninginnen aanschaffen en gewoon doortelen met wat we hebben. Waarom ook als de bastaarden al uitstekend aan onze imkerwensen voldoen? Nu weet ik niet wat de nateelt ons verder nog gaat brengen, en ik weet ook niet zo goed wat het effect van de carnica's op onze stand zal zijn. Vergroot dit de kans op agressieve nakomelingen? Is natelen met een bastaardvolk net zo risicovol als natelen met buckfast of carnica? (waarvan ik heb gelezen dat vanaf F2 de agressie toeslaat).

Ergens zit er ook een filosofische kant aan deze vraag, want als ons volk het goed doet in onze omgeving en weinig aggressief gedrag vertoont, waarom zouden we dan continu koninginnen van andere plekken importeren?

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Straatimkeren

Bericht door de vos roger » zo 01 jul 2012, 16:23

Inderdaad Ewout, zolang je bijen handelbaar zijn en geen overlast bezorgen aan je buren is er geen reden om niet van je eigen volken verder te telen.
De darren die je jonge koninginnen gaan bevruchten komen daarom niet uit je eigen omgeving, ze kunnen zich tot 15km ver verplaatsen.
groetjes
roger

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Straatimkeren

Bericht door Ewout » za 07 jul 2012, 21:53

de vos roger schreef:Inderdaad Ewout, zolang je bijen handelbaar zijn en geen overlast bezorgen aan je buren is er geen reden om niet van je eigen volken verder te telen.
Is er wel iets zinnigs te zeggen over hoe groot het risico is dat ze ineens andere eigenschappen krijgen? Of heeft dat zuiver te maken met de darren die hier rondvliegen? Ik kan me voorstellen dat een reeds verbastaard volk minder snel zijn kenmerken kwijt raakt in een volgende generatie dan een 'kunstmatig' (selectie) zuiver gehouden lijn, maar misschien lacht een bioloog me nu wel uit :be9:

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Straatimkeren

Bericht door Ewout » do 23 aug 2012, 14:38

Even een oude post van mezelf omhoog gehaald, omdat het me toch nog steeds interesseert: is een bastaardvolk stabieler (ondanks darren van allerhande pluimage die tientallen kilometers vliegen) in de nateelt dan zuivere volken (carnica, buckfast, mellifera)?

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Straatimkeren

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 23 aug 2012, 14:49

Bij mij is een zeer rustig straatvolk na het zwermen met de nieuwe moer gewijzigd in een vervelend F-16 volk.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Straatimkeren

Bericht door petro » do 23 aug 2012, 15:30

Om je de waarheid te zeggen geloof ik niet dat het veel uitmaakt wat voor bijen je hebt.
"Straatbij",Carnica en Buckfast nu als laatste hebben alle op mijn stal gestaan en welk het ook was;de ene keer "F16"en de andere keer heel goedaardig.
En dan heb ik het over de nateelt van alle,ik had dit jaar twee jonge moeren van één volk(zusters dus) uit één teelt.
De ene was tamelijk in de aanval bij het openen(zacht uitgedrukt) en de ander kan je bij wijze van spreken aaien.
Petro
Ewout schreef:Even een oude post van mezelf omhoog gehaald, omdat het me toch nog steeds interesseert: is een bastaardvolk stabieler (ondanks darren van allerhande pluimage die tientallen kilometers vliegen) in de nateelt dan zuivere volken (carnica, buckfast, mellifera)?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten