thymovar tip

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:
thymovar tip

Bericht door semar » ma 16 sep 2013, 22:17

beste colega´s

als je thymovar gebruikt ken je vast wel dat bij somige volken er na een week geen sprake meer is van verdamping omdat de de plaatjes wegknagen of helemaal inpakken in de propolis.
Ik was hierover wat aan het janken op het forum toen J.P. met de tip kwam om de thymovar plaatjes in te pakken in vitrage of zoiets,
zag er in eerste instantie niet veel in maar je kan niet zeuren als je niet hebt geprobeerd nietwaar?

wel zo gezegt zo gedaan, van plastick horregaas (had ik toch ligen) en lucifers heb ik theezakjes voor de plaatjes gemaakt en eens geprobeerd.
verdop zie je de resulaten, ik moet zeggen dat na 2 weken het inpakken wel minder is maar niet geheel verholpen, het is nu wel een stuk minder vervelend die oude lapjes te verwijderen zonder meteen plak handen en vingers te hebben.

J.P. een goed idee, helaas niet helemaal sluitend. opvalend is dat somige volken dit meer doen dan andere.

het volkje van mijn fokmoer voor volgend jaar (Keld branstrub) doet dat helemaal niet, ik heb begrepen dat dit komt door de egyptische bij te gebruiken in zijn teeltprograma het propilis gebruik van deze bijen is verdwenen. inderdaad gebruikt dit volkje (nu nog 6-ramer) geen propolis.
nu afwachten hoe dat in de praktijk uitpakt.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijlagen
nu 012 [DVD (NTSC)].jpg
bijenstraat onder de thymovar
nu 009 [DVD (NTSC)].jpg
zijkanten afgedekt
nu 005 [DVD (NTSC)].jpg
de theezakjes ;-)
straks 006 [DVD (NTSC)].jpg
ook de bijenstraat onder is is nog steeds afgedicht
straks 005 [DVD (NTSC)].jpg
de zijkanten worden nog steeds met proplist tegen de deplank afgedicht

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten