Alleen broedkamerformaat, en vulblokken.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Alleen broedkamerformaat, en vulblokken.

Bericht door Albert Stoter »

Toen ik in 2010 startte met het overstappen van mijn eigenbouw kasten met eigen raammaat naar de 11-raams Warnholz' Simplex Segeberger
wilde ik (net als bij mijn eigenbouw) liefst maar één raammaat.

Dit heeft veel voordelen. Zo kan ik de geslingerde ramen uit de "honingkamer" bijvoorbeeld ook goed inzetten bij de opbouw van schudzwermen; als ik een kastdeel nodig en over heb, dan is dat altijd een goede, etc. etc.

Ik besloot daarom om eerst alleen broedkamers aan te schaffen. Deze wilde ik zowel als broed- als als honingkamer gaan gebruiken.

Alras bleek natuurlijk een groot nadeel. Het tillen van zo'n volle "honingkamer", ook al is de kast zelf dus een lichtgewicht Segeberger, valt niet mee.

Ik heb dat nadeel inmiddels echter vrij simpel geneutraliseerd door aan de zijkanten van de "honingkamer" een aantal (lichte) vulblokken te plaatsen. Het tillen is zo geen enkel probleem meer.

Ook in de broedkamers heb ik standaard aan de buitenkant een vulblok. Bij een controle haal ik eerst dat vulblok eruit (en dat gaat overigens iets gemakkelijker dan wanneer het eerste uit te nemen raam een door de bijen uitgebouwd raam is). Daarna wandel ik door de kast, schuif ik de gecontroleerde ramen één plek op, en plaats ik op het eind van de controle het vulblok gewoon weer aan de andere kant in de kast. Deze werkwijze is sneller (en minder verstorend) dan om op het eind van de controle alle ramen weer terug op de oude plek te plaatsen.

Ik denk er nu over om de vulblokken, die na het afnemen van de honingkamers beschikbaar komen, in te zetten bij het gedurende de winter versmallen van de volken op twee broedkamers. Ik denk namelijk dat het voor een bijenvolk gemakkelijker is om het voer zoveel mogelijk boven de kop te hebben.
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Alleen broedkamerformaat, en vulblokken.

Bericht door jjmvaningen »

Albert Stoter schreef:Ik denk er nu over om de vulblokken, die na het afnemen van de honingkamers beschikbaar komen, in te zetten bij het gedurende de winter versmallen van de volken op twee broedkamers. Ik denk namelijk dat het voor een bijenvolk gemakkelijker is om het voer zoveel mogelijk boven de kop te hebben.
dag albert,
en?, heb je ze nog toegepast?
groet, jacques
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alleen broedkamerformaat, en vulblokken.

Bericht door Albert Stoter »

Nee, helaas niet aan toe gekomen.

Blijft wel in mijn hoofd zitten voor volgende jaren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten