Worden helder plexiglas in NL gebruikt als dekplank?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:
Worden helder plexiglas in NL gebruikt als dekplank?

Bericht door Samuel Murray » ma 02 dec 2013, 09:51

Hallo allemaal

Ik lees op de Britse imkerforum dat veel imkers er doorzichtig plexiglas gebruiken als dekplank, ook in de winter, om naar de volk te kunnen kijken zonder om ze aan koude lucht bloot te stellen. In Brittanje noemen ze het "polycarbonaat". In winter worden de plexiglas met duct tape aan de kastrand vasgeplakt om tochtgaten te voorkomen. Ik zie dat je in NL plexiglas voor een zeer acceptabelen prijs kan kopen (1, 2), rond de EUR 5-10 per 50x50cm. Ik weet dat plastic folie vaak boven op kasten gebruikt worden in NL, maar gebruikt enige iemand hier ook plexiglas (eventueel met extra isolering er bovenop) as dekplank?

Wat voor een dikte aan plexiglas zou de dekplank ten minste moeten zijn?

Samuel

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Worden helder plexiglas in NL gebruikt als dekplank?

Bericht door Albert Stoter » ma 02 dec 2013, 10:12

Bij mijn eigenbouw kasten gebruikte ik dat zeker. Je kunt de bijen dan ongestoord nog beter zien dan door het plastic dat ik nu bovenop mijn Warnholz' Simplex Segebergers heb liggen.

In die eigenbouw kasten (in warmbouw) had ik de bijenruimte boven de toplatten in de dekplank zitten. In concetro bestond die dekplank dan uit houten randen ter dikte van de bijenruimte, met daar overheen het plexiglas. In de winter legde ik daar dan wel een stuk piepschuim over heen.

Ik weet de dikte van dat plexiglas niet meer, maar heb het thuis nog wel liggen. Het was volgens mij niet extra dik. Ik heb het op gevoel gekocht. Ter plekke in de winkel even inschatten of het zou kunnen voldoen.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Worden helder plexiglas in NL gebruikt als dekplank?

Bericht door buzzer » ma 02 dec 2013, 15:41

Hier met houten frame eromheen, plexiglas 4 mm met voergat en s'winters houten dekplank eventueel met daarop deken of bolletjesplastic.
Afbeelding
Afbeelding
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Worden helder plexiglas in NL gebruikt als dekplank?

Bericht door Samuel Murray » ma 02 dec 2013, 16:21

buzzer schreef:Hier met houten frame eromheen, plexiglas 4 mm met voergat en s'winters houten dekplank eventueel met daarop deken of bolletjesplastic.
Heb je geen last van condensatie tegen de plexiglas?

Samuel

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Worden helder plexiglas in NL gebruikt als dekplank?

Bericht door beethere » ma 02 dec 2013, 16:38

Wel mooi, ben alleen bang dat het in no-time niet meer doorzichtig is, en dat het toch nog breekt als het koud is.
dat breken is een gevoel, dat ondoorzichtig en breekbaar had ik wel toen ik gewoon glas gebruikte.

Johan

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:

Re: Worden helder plexiglas in NL gebruikt als dekplank?

Bericht door RobertF » ma 02 dec 2013, 17:40

Ik heb een gedeelte van de dekplaat een plexiglasplaat.
Heb ik als schuif gemaakt.
Ik kan de schuif een stukje open zetten en de voerbak boven op de gleuf plaatsen.
Als de voertijd voorbij is, gaat de schuif weer dicht.
Ja daar zit condens tegenaan.
Maar dit werkt al 3 jaar naar tevredenheid.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Worden helder plexiglas in NL gebruikt als dekplank?

Bericht door marc » ma 02 dec 2013, 18:45

Eender welke stijve dekplaat is maar nuttig als je de bijenruimte boven de ramen wil respecteren maar dan moet die bijenruimte er wel zijn natuurlijk. De plexiplaat moet dan min. 3 mm dik zijn (kast +/- 50x50). Heb je geen bijenruimte en ben je toch een kijkkastimker dan kan je er beter een klare plastiekfolie overheen leggen. Die kan je regelmatig vervangen als hij te volgebouwd raakt.
De dampdoorlatendheid van plexiglas (of plastiekfolie) is zo goed als 0. Condens onvermijdelijk aan de koude randen (grote druppels) en ook over het ganse vlak omdat je met dergelijke constructies een RV tot praktisch 100% krijgt onder de dekplaat. Al naargelang de tros ver weg zit of kortbij zie je dan parelcondens (niet altijd zichtbaar, wel voelbaar) of niets.
Wij zijn nu eenmaal gewoon van door ramen te kijken. De bijen vragen dat niet en het is ook geen goede zaak voor hen.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Worden helder plexiglas in NL gebruikt als dekplank?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 03 dec 2013, 08:14

Ik gebruik de 'normale' dekplank met een plaatje plexiglaas op het voergat. Zo kan ik gedurende de winter toch even naar binnen spieken zonder de bijen, op wat licht na, te storen

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Worden helder plexiglas in NL gebruikt als dekplank?

Bericht door beehotel » vr 06 dec 2013, 08:58

Ik heb gewoon een dikke glazen plaat er op liggen. Daar onder zit wel doorzichtig folie onder anders plakken ze mijn plaat vast en breek deze met het weg halen.
Voordeel glazen plaat is dat je deze krasvrij kan schoonmaken. Heb wel voor de winter een dikke plaat isolatie er op gelegt.
:be3:

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Worden helder plexiglas in NL gebruikt als dekplank?

Bericht door frank27 » wo 01 jan 2014, 14:44

Samuel, ik heb op al mijn 6 volken een heldere plexiglasplaat, die je gewoon bij de bijenhof (bijenhof.be) op de juiste maat kunt bestellen voor weinig geld. Ik kan als ik de varroa-lade weghaal van boven naar onderen tussen alle raten heenkijken waar de bijen niet zitten (en dat zijn op dit moment de meeste straatjes). Kortom, gaat prima, je kunt veel zien (veel meer dan door plastic folie) en je hoeft de kast niet open te maken, waardoor warmte verloren zou gaan. Mijn Segenbergerdeksel zorgt verder voor voldoende isolatie boven de plexiglasplaat. Succes, Frank.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten