Segeberger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Re: Segeberger

Bericht door joselito » za 12 dec 2009, 11:52

Dirk Blanken schreef:

Bijen maken de ramen brandschoon.



Dan slinger maar eens acacia honing uit ramem waar al eens donkere honing ingezeten heeft. En probeer het dan eens met nieuw uitgebouwde ramen. Dan zie je dadelijk het kleurverschil. En dan heb ik het nog niet over ramen waar broed ingezeten heeft. Door dit te doen heb ik eens een 200 kilo naar de bliksem geholpen. De verfijnde smaak van acaciahoning was niet meer te herkennen.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Dirk Blanken » za 12 dec 2009, 18:13

Jos;
Als de honingramen schoon en droog zijn opgeborgen of net zijn uitgebouwd kan je toch contaminatie met andere honingsoorten krijgen en dat komt dan gewoon uit de broedkamers waar de bijen ruimte maken om het broednest uit te breiden.
Ook te veel suiker, overgebleven na de winter worden zo naar boven getransporteerd.
Als er vroeger teveel blauwe suiker over bleef in de broedkamer werd er ook plekjes blauwe "honing" in de honingkamer gezien, zeker als er maar 1 broedkamer werd gebruikt.
Dus ik denk dat het gevaar meer van de "honing" vanuit de broedkamer komt dan van donkere broedramen die door de bijen schoongemaakt zijn.

Dirk




dertiende

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door pieter1 » za 12 dec 2009, 19:09

Weet iemand waar de Segebergers worden verkocht in Noord Nederland of in Ostfriesland?

forumkrant
Berichten:16
Lid geworden op:vr 18 jun 2004, 19:38
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door forumkrant » zo 13 dec 2009, 22:29

Het Segeberger-adres in Noord-Nederland is bij mijn weten Het Ielgat in Amen. Dat is een piepklein gehuchtje ten zuidoosten van Assen. Ze hebben een site, geloof ik.

Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door martin b » ma 14 dec 2009, 20:23

[}:)][:(!][V]. Pas voor me werk nog een paar keer in Amen geweest, totaal niet aan gedacht, had er mooi even langs kunnen gaan. Laten we maar zeggen leeftijd kom met gebreken.

martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Bart de Coo » ma 14 dec 2009, 20:58

Sorry Martin. Ik had je liever op een idee gebracht dan dat ik je pijnlijk had gewezen op een gemiste kans. Nou ja, poep gebeurt, zeggen de Engelsen.

[xx(]

Bart

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door lieven busschaert » za 19 dec 2009, 20:32

Gebruik: 1 hoge vliegplank (met bouwversp.) = module 1, dan broedkamer 1,5 DN = module 2, daarna koninginnerooster en broedkamer 1 DN (bijna hetzelfde als simplexformaat) of heb ook kleinere 1/4 DN voor bijzondere drachten (linde, zeeaster,...)= module 3. Tevens geef ik de voorkeur aan deksels met een 'bouwopening'. Als de bijen hierin bouwen is het dringende tijd van ze extra plaats te geven. Ook in de hoge bodem geeft me dit extra indicaties. Handig bij de koolzaaddracht!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten