oude raampjes/oude raat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Re: oude raampjes/oude raat

Bericht door Frans vanTongeren » za 27 aug 2005, 17:51

Je moet wel van knutselen houden / van ambachtelijk bezig zijn- genieten en.. over twee rechterhanden beschikken.
Zo niet, dan kun je je tijd beter aan andere dingen besteden(beleggen b.v. / je administratie bijwerken !).

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: oude raampjes/oude raat

Bericht door Frans vanTongeren » za 27 aug 2005, 18:57

In de loop van de volgende week zal de zon een aantal dagen helder gaan schijnen.
Op 28 -08-'02 schreef JAN mij het volgende bericht:
-
Beste Frans.
Als lezer van het Forum zie ik soms iets wat ik herken uit mij eigen imker praktijk.
Ik beschik over een zonnewassmelter geschikt voor 2 BK ramen als deze er horizontaal worden ingelegd.
De opbrengst aan was was slecht met dezelfde harde koek als bij jou als rest.
In DBJ las ik een tip, die misschien bij jou de bekende weg aangeeft, maar ik wil hem je niet onthouden, omdat een paar collega's hier in de buurt dezelfde ervaring hadden.
In plaats van de raten horizontaal te leggen. worden deze in repen gesneden, in mijn geval 3 uit een BK raat.
Het "smelt goed" wordt nu verticaal in de smelter gelegd. Er gaan nu 6 raten in i.p.v. 2.
Aan het eind van de smeltdag zie je aan weerszijde van de plek waar vroeger de kunstraat zat, de coconnetjes, er is dus wezenlijk ruimte tussen. De was loopt verticaal naar beneden en de opbrengst is groot.
Ik beschik over een stoom wassmelter met spindel, die ik gebruik voor het grote werk in voorjaar en najaar. Uit de rest van de nieuwe methode zonnewassmelter was ik niet in staat om nog was te winnen van enig belang, het restgoed is n.l. bijna droog.
Hopelijk bespaar ik je werk in de toekomst.
Vr. gr
Jan Trip.
-
Fr.: Gisteren was het een zonnige, heldere dag en daar heb ik gebruik van gemaakt. De raten fileerde ik tot repen van drie cm breed en legde ze keurig van hoog naar laag, als rupsen naast elkaar.
Die tussenwandjes(kunstraat) waren nu bij alle reepjes zichtbaar en het doorgaans ordeloze zooitje in de smelter was nu omgevormd tot streepjescostuum.
Spannend werd het!
JAN TRIP had het bij het goede eind.
De wassmelter lag bij zonsopgang boordevol en bij zonsondergang was er er opvallend weinig zwarte troep in achtergebleven.
De GESMOLTEN WASzag er ietsjes minder helder uit.

-
Berichten - 15/09/2002 : 21:05:53
De methode Jan Trip werkt perfect.
Uit 2,2 kg redelijk schone raat.. wist de zon 1,6 kg 'zuivere was' te smelten.
Dat is 75% !

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: oude raampjes/oude raat

Bericht door Lammert van Beek » di 30 aug 2005, 21:53

heidecap schreef:
Frans vanTongeren schreef:
Nou Els, de vuilnisbak is ook een optie..
Ik mik alles gewoon weg ...

Opruimen die hap !

Thomas
Beste Thomas, Frans en alle imkers die hun oude was weg gooien,

Op de bijenlessen die wij verzorgen, vertellen wij de kinderen dat bijenwas vanouds één van de belangrijkste producten is die de bijen ons leveren, en dat je van teruggewonnen bijenwas ook mooie kaarsen kan maken.

Kijk maar eens op http://80.56.131.186/ugchelen/honingmar ... mage18.htm of, zoals ik al eerder heb voorgesteld: kom eens kijken op de Honing-, Bijen-, Hobby- en Milieumarkt op 17 september a.s. in Ugchelen bij Apeldoorn. Daar kun je zien hoe bijenwaskaarsen worden gegoten. Meer informatie vind je in de agenda op het imkerforum.

Imkers die hun oude was weggooien, zouden die was ook kunnen geven aan andere imkers die nog wel wat met die bijenwas doen!

Lammert van Beek

AartvanHell
Berichten:10
Lid geworden op:vr 02 sep 2005, 11:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oude raampjes/oude raat

Bericht door AartvanHell » vr 02 sep 2005, 12:26

Ati schreef:
-"back to basics". Geinspireerd door Els die bij een zeep-demonstratie vertelde dat ze de was gewoon thuis in de pan smolt, mijn oude raat in een pan op het vuur gezet. De opmerkingen van huisgenoten over de geur waren niet het ergste.
Het ergste was dat ik de was niet gescheiden kreeg van het vuil. Ik heb het steeds weer opgesmolten en gezeefd en de hoeveelheid was die ik overhield werd steeds kleiner. Ik kan nu denk ik 1 zeepje of 1 kaarsje maken van de oogst van twintig ramen.

Dus, Els, hoe doe jij dat toch?
Hoi Ati,

Van de week ben ik ook bezig geweest met het smelten van oude raat. Als beginnend imker heb ik daar het boek van Schotman voor geraadpleegd. Omdat ik niet beschik over een stoomwassmelter of een zonnewassmelter, heb ik de was ook gesmolten in een pan. Op advies van Schotman heb het zo aangepakt:

- Alle brokken raat in waszak (zak om fijn goed in te wassen zodat het niet stukgetrokken wordt in de wasmachine. Te koop voor enkele euro's bij de Blokker)
- Een steen erbij om opdrijven te voorkomen.
- De zak met steen onderin in een grote ketel met water op het vuur.
- De was komt bovendrijven en de zak met daarin de steen en het vuil blijven onderin liggen.
- Gebruik wel regenwater of meng iets zuur bij het kraanwater anders gaat de was een verbinding aan met de kalk in het water.

Het vuil in de waszak bevat vrijwel geen was meer. Volgens Schotman blijft er het minst was achter als je de raten van te voren een tijdje in water laat weken.

Met vriendelijke groet,

Aart

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oude raampjes/oude raat

Bericht door Ati » za 03 sep 2005, 20:43

Aart, ik ga het proberen. Dit klinkt heel uitvoerbaar.

Groet,
Ati

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten