reacties: De Golz kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door Hans van der Post. »

Tieme schreef: [.............] Maar als we het dan toch anders doen waarom niet spaarkasten die we met een soort eierkistsluiting naast elkaar aan elkaar kunnen vast klikken. Dan heb je een modulaire platte kast zodat je kleine volkjes niet in een moloch hoeft te huizen.
Best leuk om over na te denken....
Tieme je wordt op je wenken bediend! Twee spaarkast bakken naast elkaar. Als je twintig simplex broedramen gebruikt heb je weinig ruimte voor honing.
Sinds 1982 heb ik mijn kasten omgebouwd 6 cm onder de simplex broedbak en je hebt ruimte voor de DUHOKA ramen.
Dit is de hoogte van twee simplex honingbakken hier passen ramen in van 29 cm hoogte.

De broedruimte voor de "nieuwe" Golz kast is een broedbak waar de duhoka ramen inpassen.
Heb inmiddels zoveel ervaring de duhoka kast dat ik met een gerust "geweten" dit toepas op de nieuwe combi spaarkast.
De ene helft broedruimte (duhoka) en de andere kant is honing ruimte waarvan de 10 ramen de simplex broedraam maat hebben.
De twee ruimtes zijn gescheiden met een moerrooster.
Dit rooster kan worden vervangen door een plaat waar een bijenuitlaat inzit wat blijft zitten tot na de winter.
Je hebt een mooi krachtig wintervolk op de DUHOKA ramen.

Op dit moment staan - hangen - de ramen in de nieuwe combi spaarkast. in koudbouw.
Een bijenvolk slaat zijn voorraad ook naast het broednest op is mijn gedachte.
2013 wordt een spannend bijenjaar!

De kast - op de foto - is door een plaatsgenoot en imker gemaakt.
Hij is in de gelegenheid om alles precies te laten zagen omdat zijn zoon een studenten baantje in een doe-het-zelf-zaak heeft.

Afbeelding kast
Afbeelding moerrooster
!Hans.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door martin b »

Alle eerst Hans, het is een mooie kast en ik hoop dat het goed gaad lukken met deze kast. Misschien bouw ik hem nog na, in het kader wat ik hier onder nog schrijf.

Dit onderwerp had al mijn voledige belangsteling, omdat de rug / ouderdom ook bij mij speelt. Daarom was al gepland om vanaf volgendjaar, samen met een andere oude imker, rug vrindelijke kasten uit te proberen.

Dat wil niet zggen dat we alleen kasten uitproberen waar alle ramen op een verdieping hangen, maar ook kasten waar de honingbak gewoon boven op staat.

Voorbeeld,de nieuwe warmbouwkast die ik gemaakt heb, (de Bekelkast,als het beesje maar een naam heeft)

A. de ramenpjes moesten in de slinger kunnen, dus raammaat is 25 cm breed, 37 cm hoog. 17 stuks in een kast
nadeel ramen zelf maken, en in Duitsland kunstraat bestellen.

B. met zo miniemaal zaag afval en zagen, maximaal gemak met maken, dus kastmaat binnen is 61 cm lang, 26.6 cm breed en 39 cm hoog.
uit een standaard plaat multiplex 61cm maal 122 cm haaal je 1 broedkamer uit.

C. hij moet ook nog makkelijk te hanteren zijn, 2 kasten met reisriem, pak ik tegelijk op en loop er zo mee weg. Zonder honingkamer wel bevolkt.

4 kasten vorige winter gebouwd, 3 bevolk dit jaar, aankomende winter de honingkamers maken.
Maar dan niet 1 lange van 60 cm maar 2 stuks van 30 cm , dus geen zware honingkamer beuren.
Waarom toch honingbak er boven op, extra tillen ?, ze staan er niet het hele jaar er op, alleen met honing oost.
En als ervaren imker hoef je niet elke keer de kast helemaal door te spitten, om te weten wat er speeld in de kast.

Er zijn nog wat andere dingen over deze kast te vertelen, maar dat komt t.z.t. wel.
Ook de andere kasten die we uit gaan proberen, zal in de toekomst wel het een en ander worden verteld, en hoe er mee te werken is, als oudere imker.

We hebben nu 3 verschilende kasttype, maar dat kunnen er nog meer worden( type hans bkast) alle ideeen zijn welkom.
met een groet van martin
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door Tieme »

Ja, dat is een mooie kast Hans. Ik verwacht zeker dat het gaat werken. Je gaar ons vast op de hoogte houden. Dit type kast schijnt ook erg praktisch te zijn voor koninginnenteelt in een moergoed volk. Misschien moet ik de knutselspier ook maar eens opwarmen.....
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door Hans van der Post. »

Tieme schreef: [......]Dit type kast schijnt ook erg praktisch te zijn voor koninginnenteelt in een moergoed volk.
Dit had ik mij nog niet bedacht!

Moerdoppen verzorgen in een moergoed volk - boven het rooster - tot ze gesloten waren was van mij een vast rituweel. Nu is het niet meer nodig om in de eerste honingkamer de aangeblazen doppen te hangen. Geen gezeul meer met honingkamers. Nu ja het wordt dan nu een vol verzegelde broedraam. :be2:
!Hans.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door Tieme »

Wordt het niet moeilijk om broed achter het rooster te hangen? Daar is immers de diepte niet Duhoka?
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door Hans van der Post. »

De duhoka ramen kunnen inderdaad niet in de honing ruimte worden gehangen.
Als je kon. teelt bedrijft heb je toch latten waar de nicot doppen aan vast zitten.
Dan kun je die latten in een leeg standaard simplex raam maken.

Als dan dat geprepareerde raam direct achter het moerrooster in de "honingbak" hangt heb je heel veel jonge voedsterbijen in de "buurt".
Als het werkt zoals ik denk dat gaat werken wordt het een leuk 2013.

Uiteraard eerst de bijen vertellen dat ik het zo wil! :be9:
!Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten