Lattenkast 3.0

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:
Re: Lattenkast 3.0

Bericht door martin b » do 31 mar 2016, 14:27

Hoi Bart, dat werk prima, ik zelf heb een plankje model kast van boven ongeveer 3/4 naar beneden, dus 1/3 los van onder, gemaakt.
(eerst van piepschuim, na 2 dagen lag dat Buiten de kast, :D )

Pas ik ook toe bij de Berkel kast (halve Bremer) in voorjaar, en voor de hoofd dracht plaats ik 1 honingkamer er op.

Zo lang de moer genoeg plaats voorin heeft, dan is er niets aan de hand en bijft ze voorin.

Door gebrek aan roosters heb ik ook al gewoon dunne plaatjes hout gebruikt, met 2 gaten +- 30 doorsnee, op de broedkamers gelegt, en de honingkamer daar op, van spaarkast.

Gaten aan de achterkant, en alleen honing, en geen broed in de honingkamer, ook toen ik alleen een dun vel plastic, met aan de achterkant 4 cm los, gebruikt heb. was de bedoeling dat ik dat al een keer eerder op het Forum plaatsten, maar niet van gekomen, verschilende proeven gedaan.
Ook plaat met 1 gat in het midden, doorsnee 10 cm, 3 darren cellen aan de onderkant van een raampje, Meer niet.
En de meesten gelukt, met 4 gaten, 2 voor en 2 achter, zat er wel broed in de honingkamer, niet veel maar toch.

Zorg dat de moer genoeg leg ruimte heeft, en het broednest gescheiden, van honingramen, voor het grootste gedeelte, en je bent klaar.

Dat gekruip tusen de stillen van een rooster vinden de bijen ook niet leuk.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Bart de Coo » do 31 mar 2016, 14:37

Voor de goede orde, Martin, mijn lattenkasten hebben 'dichte', aaneengesloten, volledig sluitende latten; ik kan er dus geen honingkamers bovenop plaatsen.

Die tip van die legruimte vind ik ook weer een aardige. Dus zorg ervoor dat je uitgebouwde raten op voorraad houdt, om de moer legruimte te geven.

Als ik het zo lees allemaal, dan moet ik mijn plan om het 'op zijn korfs' aan te pakken - dus volledig mikken op de heidedracht - nog maar even uitstellen. Aan de andere kant, het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Bart

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Tieme » do 31 mar 2016, 14:51

topbar met passage.jpg
Ik heb eens een lattenkast gemaakt waarvan de breedte en de lengte dezelfde maat hadden als een honingkamer. Daarin gebruikte ik de topbars op het plaatje. In de lattenkast ruimte voor 10 natuurbouwramen broed en voer en in de honingkamer 10 raampjes met kunstraat.

Misschien een idee voor je volgende knutselproject.

Groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Bart de Coo » do 31 mar 2016, 14:59

Tieme,

Met zo'n kast die jij beschrijft is niets mis. Ik bezit er zelfs een paar. Maar wat ik zo lollig vind aan de lattenkast, dat is de ontiegelijke primitiviteit ervan, dat hele idee dat je met een decoupeerzaag en wat stukken rommel die je langs de kant van de weg vindt een bijenkast in elkaar flanst. Ik wil dus graag alles leren over de oorspronkelijke 'derdewereldvariant' van deze kast, dus vijf planken, schuine zijden, stel latten erop en de boel afdekken met een stuk golfplaat of zo. Zo'n kast. Prachtig.

Bart

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Tieme » do 31 mar 2016, 15:08

Ruche keniane éclaté.jpg
Die hoek zagen was nog best moeilijk...

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Tieme » do 31 mar 2016, 15:12

Hierbij een handboekje uit Kameroen....... dacht ik, maar het bleek te groot....
Wie het wil ontvangen (engels) moet maar even een PBtje sturen.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door martin b » do 31 mar 2016, 17:08

Bart, voorjaarsdracht haal ik er ook niet uit, te weinig, meestal, en te verdeeld over de ramen. Maar van de zomer,Linde, kun je ook honing oosten, en daarna na de heide. Ik kan er een honing kamer opzetten, maar doe dat meestal niet. Ga voor de raathoning, meer vraag dan ik heb.
tbhraathoninggg.jpg
al wat ouder plaatje, maar blijft mooi om naar te kijken.
met een groet van martin

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Dirk Blanken » do 31 mar 2016, 20:18

Een goed buckfast volk moet zo'n lange kast makkelijk aankunnen.
Ik denk dat de slechte dracht de oorzaak is dat er geen honing komt.
Ik heb een 10 jaar met Golzkasten geimkerd en de kasten zaten vaak vol van links naar rechts.

De broedruimte was eigenlijk te groot 14 ramen schweizerische wabe te vergelijken met het dadant raam wat betreft oppervlakte.
De net zo grote honingkamer had ik in twee gedeelten gedeeld met een afsluitbaar geisoleerd schot ertussen en die 14 lange hoge raampjes zaten dan vol na het voorjaar en dat was ook van mini drachten.

Gewone kasten zoals segebergers en spaarkasten halen toch meer honing als lattenkasten en golzkasten.
De 12 raams dadantkasten halen zonder meer de meeste honing niet voor niets worden die gebruikt door de beroepsimkers, minder werk en meer honing.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Bart de Coo » vr 01 apr 2016, 17:10

Dirk heeft volkomen gelijk denk ik. Dat mijn volken die grote kasten niet vol krijgen zal een kwestie van dracht zijn. Maar je moet niet vergeten dat alles natuurbouw is en dat kost de bijen erg veel energie natuurlijk.

Vandaag de volken overgehangen in de kleinere kasten. Daar gaan vijftien latten in. Eén uitgebouwde lat levert ongeveer een raat op ter grootte van een raam, formaat spaarkast. We gaan het meemaken. Komt nog eens bij dat ik graag broedafleggertjes maak, ook om de volken een beetje lucht te geven. Ik hoop dat het gaat bevallen.

Groet,

Bart
Bijlagen
image.jpeg

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door joselito » do 07 apr 2016, 08:48

Bart de Coo schreef: Dat mijn volken die grote kasten niet vol krijgen zal een kwestie van dracht zijn. Maar je moet niet vergeten dat alles natuurbouw is en dat kost de bijen erg veel energie natuurlijk.
Dit zou ook een oplossing kunnen zijn. Door een opschuifbare wand kan je de ruimte aanpassen aan de bijen.
A propos, hier zie je nog eens dat de bijen de raten vastbouwen ook aan schuine wanden.

Zoiets zou ik wel in mijn tuin willen.
ik herinner me dat hier vermeld werd dat de constructie van een TBH eenvoudiger is, maar hier zou ik toch niet graag aan beginnen :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten