Hoesovertrek voor bijenkasten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:
Hoesovertrek voor bijenkasten

Bericht door Bart Maes » wo 17 jan 2007, 18:08

Zijn er imkers die hun kasten vrij hebben staan op een plateau en die deze kasten beschermen met een overtrek of iets anders? Ik denk dat eens gezien te hebben in de Hoge Venen, maar het was te ver en te onduidelijk om goed te bekijken. Het is me niet om de isolatie te doen, maar als bescherming tegen de regen. Een foto is ook welkom.
Mijn kasten staan onder een afdakje maar hebben nog slagregen te verwerken. Dus mocht ik daar iets kunnen aan veranderen.


met imkersgroet!
Bart

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoesovertrek voor bijenkasten

Bericht door Dirk Blanken » wo 17 jan 2007, 18:20

Ik denk Bart dat je beter geen overtrek kunt plaatsen, juist onder die overtrek blijft het konstant vochtig, dan kan de kast nooit drogen.
Je kasten goed behandelen of de kasten 's winters wat verder naar achter plaatsen als je losse bokken hebt lijkt me eerder de oplossing.

Dirk


Bart Maes schreef:
Zijn er imkers die hun kasten vrij hebben staan op een plateau en die deze kasten beschermen met een overtrek of iets anders? Ik denk dat eens gezien te hebben in de Hoge Venen, maar het was te ver en te onduidelijk om goed te bekijken. Het is me niet om de isolatie te doen, maar als bescherming tegen de regen. Een foto is ook welkom.
Mijn kasten staan onder een afdakje maar hebben nog slagregen te verwerken. Dus mocht ik daar iets kunnen aan veranderen.


met imkersgroet!
Bart
dertiende

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Hoesovertrek voor bijenkasten

Bericht door jjmvaningen » wo 17 jan 2007, 18:38

Het negatieve risico zoals Dirk vermeldt (waterafvoer e.d., maximale kans op schimmel) is heel groot bij "inmantelen " van kasten als bescherming tegen koude en/of regen.
Advies: niet doen (tenzij je snel van je kasten en volken afwilt).

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Hoesovertrek voor bijenkasten

Bericht door LWPisa » wo 17 jan 2007, 19:02

Mijn kasten staan vrij open met hun achterkant naar het (zuid)westen. Ik zit aan de kust en heb dit jaar veel wind. Ik heb ze voor driekwart los bedekt met vuilniszakken waarbij de voorkant geen plastic heeft en er bij de zij/achterkant min of meer open ruimte tussen de kastwand en het plastic is. Mijn bodemladen zijn niet bedekt (en er de hele winter in geweest). Alles leeft nog en zag er goed uit.

L.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoesovertrek voor bijenkasten

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 17 jan 2007, 19:05

Op mijn kasten gaan 's winters plastic golfplaten, verzwaard met trottoirtegels tegen het wegwaaien.

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Hoesovertrek voor bijenkasten

Bericht door Bart Maes » wo 17 jan 2007, 19:47

Overtuigende reactie's! Ik ga het zo laten en de wind de kasten laten drogen:D

met imkersgroet!
Bart

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoesovertrek voor bijenkasten

Bericht door Minne Bonnema. » wo 17 jan 2007, 22:06

Liggen er genoeg trottoirtegels op voor de komende storm morgen Els !
Zelf heb ik er maar een paar aan toegevoegd je weet het maar nooit.
Vgr, Minne.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten