Omgaan met zwermen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Re: Omgaan met zwermen

Bericht door m.kolsters. » ma 21 mei 2012, 19:14

Dag Bart en Hennie de kleine stok is het bovenste stuk van de grote stok.
De pijpen van 30 X 30 mm zit een koppel stuk in van 25 X 25 mm zo kan ik telkens weer 1,50 cm bij plaatsen en de hoogte halen die ik nodig heb.
Als je deze pijpen wil ga dan naar een aluminium bedrijf.
Heb er nog wel liggen op lengte van 5 meter.
Tinus Kolsters

Joost de Vos
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 jan 2011, 20:58
Contacteer:

Re: Omgaan met zwermen

Bericht door Joost de Vos » ma 21 mei 2012, 23:17

Dank voor het leerzame verhaal Bart!
koester de ervaren imker!

ben zo vrij geweest het op mijn blog te plaatsen je leest wel waarom

groeten van een beginner.......

http://imkers.blogspot.com/2012/05/ik-m ... leren.html

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Omgaan met zwermen

Bericht door jomme » wo 23 mei 2012, 22:07

Vandaag mijn tweede zwerm in veertien dagen tijd... (mn tweede productievolk 10 op 10 dus :D )
Deze hing nu in de boom rechtover de bijenhal, handig zo een boompje!
Gelukkig moest onze instructeur niet ver van mijn deur langs want ik zat nog op het werk...
In de korf geborsteld en vanavond in de kast geklopt.

Nu ben ik toch wel eens benieuwd naar je methode om de nesten te verwisselen Bart.
Kun je hier eens dieper op ingaan? Je breekt ook alle doppen vermoed ik?
Wat moeten die bijen met een anders nest? :be2:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Omgaan met zwermen

Bericht door Bart de Coo » wo 23 mei 2012, 22:33

Joost,

Laat ik de verhuizing van mijn verhaal naar die blog maar als een compliment beschouwen, als je me niet te verwaand wilt vinden. Bedankt in dat geval!

Jomme,

Eh, in hoeverre dieper erop ingaan? Ik heb zo mijn best gedaan om een en ander duidelijk uit te leggen. De korfboer deed het als volgt - die hield er al van tevoren rekening mee dat zijn oudemoerzwermen opnieuw zouden gaan zwermen. Hij trommelde twee volken uit de korf: een klein jongemoervolk en de oudemoerzwerm die inmiddels al weer darrenbroed had. Dan gooide hij het jongemoervolk op de korf die uitgebouwd was door de oudemoerzwerm, en de voormalige oudemoerzwerm gooide hij op het kleine nest van het jongemoervolk. De volken ruilden dus van nest en niet van plaats. Capito? Nu had hij twee loeisterke volken, beide zonder zwermneiging.

Dit deed hij natuurlijk ruim op tijd, dat wil zeggen, nog ruim voor het moment dat de voormalige oudemoerzwerm weer doppen wilde gaan maken. Van doppen breken zou dus geen sprake moeten zijn.

Met kasten trommel je niet, maar sla je de raten af. Natuurlijk kun je een volk dat op ramen zit gewoon ramen met broed afnemen, maar op de bovenbeschreven manier hou je de vorm van de nesten dus mooi in tact, wat misschien een voordeel is. Waarvoor weet ik eigenlijk niet. Ik voel dat zo aan.

Alhoewel, nu ik er nog eens over nadenk... Als je raten met broed overhangt bij een klein volk, dan moet dat allemaal nog uitlopen en zo. Is de bovenbeschreven methode niet beter om snel twee sterke volken te krijgen? Misschien. De korfimker deed dit een paar weken voor hij naar de heide ging.

Groet,

Bart

felix
Berichten:85
Lid geworden op:za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gent, België
Contacteer:

Re: Omgaan met zwermen

Bericht door felix » wo 30 mei 2012, 16:41

laatst vroeg ik mij af wat er zou gebeuren als de koningin per ongeluk zou komen te sterven bij het scheppen van een zwerm?
iemand ervaring/idee?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Omgaan met zwermen

Bericht door Hans van der Post. » wo 30 mei 2012, 17:31

Als bij het scheppen van de zwerm de moer verongelukt gaan de bijen zoeken en komen uiteindelijk terug bij het volk waar ze uit is gekomen. Als de zwerm al dagen heeft gehangen zijn ze de oude plek vergeten. Nu dan kun je je lol wel op. Het worden duiveltjes. Het enige wat je kunt doen om "de zaak" in goede banen te leiden is een raam broed in alle stadia aan bieden in de hoop dat ze op het raam aanvliegen. Je kunt ze een beetje helpen door wat bijen op het raam te zetten die gaan stertselen en de rest komt er naar toe.
Mij is dit "lokken" nooit gelukt bij een zwerm met moer.
!Hans.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Omgaan met zwermen

Bericht door A.A. Staals » wo 30 mei 2012, 21:32

Hans van der Post. schreef:Als bij het scheppen van de zwerm de moer verongelukt gaan de bijen zoeken en komen uiteindelijk terug bij het volk waar ze uit is gekomen
Hans
Wat doen ze als de zwerm al eens ergens vertrokken is? Vliegen ze dan km's terug naar hun oorspronkelijke plaats.

Ad Staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Omgaan met zwermen

Bericht door Hans van der Post. » wo 30 mei 2012, 23:02

Ad ik heb het een keer meegemaakt dat een zwerm 500 mrt naar huis (bijenstand) terugvloog omdat ik zo stom was om de moer bij het scheppen van de zwerm te "mollen". Deze zat in een ligusterhaag. Beetje flink schudden komt alles omlaag maar helaas de moer werdt tussen de takken gemageld.
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Omgaan met zwermen

Bericht door Bart de Coo » do 31 mei 2012, 10:22

Gewoon een korf tussen de struiken frommelen en eroverheen zetten? Dat kruipt wel naar binnen. Ik heb wel het geluk dat ik beschik over een kieps waar al zó veel zwermen in hebben gezeten, dat die makkelijk geaccepteerd wordt. Er ontstaat op de bodem van de kieps als een laagje was. Kun je nagaan.

Van het weekeinde ga ik dan eindelijk mijn zwermen maar eens een beetje voeren. Dan is de acacia praktisch voorbij, dan valt de dracht terug en dan is het een stuk kouder dan de laatste weken. Ik heb twee emmers suikerwater gemaakt. Ze zeggen dat je de zwermen nu een beetje dun moet voeren, als je een volk wil stimuleren om te bouwen en te broeden. Dus ik heb twee delen suiker en één deel water gebruikt. Als je het voer flink stroperig maakt, dus met veel minder water, dan zou je de bijen eerder voeren dan stimuleren; dan wordt het voer eerder opgeslagen en niet gebruikt, als je begrijpt wat ik bedoel. Spreek me gerust tegen.

Als over een tijdje de linde gaat bloeien, dan ga ik twee zwermen verenigen met de krantenmethode om zo goede productievolken te krijgen. Ik ga er van zes dus drie maken. Ik heb dus zes (!) zwermen in kasten zitten en nog eens 3 (!!) in twee korven en een lattenkast. Ondertussen heb ik een paar zwermen geschept voor andere verenigingsleden en er één getracteerd aan een imker in Apeldoorn (!!!). Het kan niet op dit jaar. Ik heb er ook nog eentje beloofd aan een imker in Arnhem. Ik zal hem weer eens mailen. Over een tijdje begint namelijk de tweede zwermperiode, als de oude moeren weer op de vleugels gaan. We zullen dan zo in de eerste week van juli zitten. Let op mijn woorden.

Dus collega's, wees er weer tijdig bij a.u.b.

Groet,

Bart

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Omgaan met zwermen

Bericht door A.A. Staals » do 31 mei 2012, 11:46

[quote="Bart de Coo] Ze zeggen dat je de zwermen nu een beetje dun moet voeren, als je een volk wil stimuleren om te bouwen en te broeden. Dus ik heb twee delen suiker en één deel water gebruikt. Als je het voer flink stroperig maakt, dus met veel minder water, dan zou je de bijen eerder voeren dan stimuleren; dan wordt het voer eerder opgeslagen en niet gebruikt, als je begrijpt wat ik bedoel. Spreek me gerust tegen.
Bart[/quote]
Bart
Twee delen suiker en een deel water? Stroperiger kun je het niet krijgen. Om twee kilo suiker in een liter water te krijgen moet je zelfs verwarmen.. Als je met beetjes voert stimuleer je ook met een geconcentreerde oplossing. Spreek me gerust tegen. :)

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten