Raampjes timmeren !

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:
Raampjes timmeren !

Bericht door Franschman » do 31 mei 2012, 14:08

Ja Beste Beeleevers,
Het imkeren omvat niet alleen het 'reguleren' van het bijenvolk, maar ik denk voor veel imkers te spreken al ik zeg dat ook het in elkaar zetten van raampjes tot een leuke bezigheid behoort. Het begint met het inponsen van 'de oogjes' dat is iets dat zich in de huiskamer laat uitvoeren en waarvoor het apparaatje niet zou misstaan bij"Tussen Kunst en Kitsch"( waar dient dit apparaatje voor ?? ).
Het in elkaar spijkeren dient in 'het schuurtje' of in ieder geval 'elders' te gebeuren wil het huwelijksgeluk niet onder grote druk komen te staan ! Ik zal het dus niet hebben over propolisvervuiling op een nieuw overhemd of honing, was en propolis op of aan je goede schoenen :shhh: 'Let nu op ! Raampjes van verschillende producenten ( Bijenhuis, Werkbij) laten zich wat de onderdelen betreft niet combineren. De uitgefreesde openingen corresponderen niet !Hou je dus aan één "merk" !
Het nieuwe raampje heeft een uitgefreesd gleufje om de draadjes aan de zijkanten te beschermen. Of dit echt werkt zal de praktijk leren . Zelf heb ik bij het schoonmaken bij 'gewone' raampjes nooit problemen ondervonden .

Nog een tip voor de beginnende imker. Lijmen van de verbindingen kan geen kwaad en spijker niet in 'kops'hout maar vanaf de zijkanten dus van het raampje.Je trekt immers het raampje verticaal uit de kast .Gebruik wel kleine spijkertjes anders krijg je weer barsten in het dunne uiteinde van de pootjes waaraan de toplat vastzit.
Denk ook bij het lijmen aan je kleren. Imker zijn is ( ook ) ..... denken aan/ lief zijn voor je partner :violin:
Succes met het raampjes timmeren. Wat hebben we toch een leuke hobby !

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Raampjes timmeren !

Bericht door Ewout » do 31 mei 2012, 15:00

Franschman schreef:Het in elkaar spijkeren dient in 'het schuurtje' of in ieder geval 'elders' te gebeuren wil het huwelijksgeluk niet onder grote druk komen te staan !
Franschman, volgens is huwelijksgeluk niet om de raampjes elders in elkaar te spijkeren, maar om in de huiskamer de raampjes met elkaar te spijkeren! :D

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Raampjes timmeren !

Bericht door Fay » do 31 mei 2012, 19:14

Franschman schreef: Denk ook bij het lijmen aan je kleren. Imker zijn is ( ook ) ..... denken aan/ lief zijn voor je partner :violin:
Succes met het raampjes timmeren. Wat hebben we toch een leuke hobby !
Goede tip! (Bij ons thuis doe ik niet zo vaak de was :oops: )
Maar gelukkig heb ik mijn vriend ook besmet met het bijenvirus en is hij nu bij mij in opleiding :dance:
Geen rozengeur en maneschijn maar honinggeur en houtlijm :hive:

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Raampjes timmeren !

Bericht door renske » do 31 mei 2012, 22:23

Nou, raampjes inzetten is niet mijn hobby, insmelten vind ik nog wel leuk, ruikt zo lekker.
Ik heb ook nog wel wat tips om de relaties in het gezin goed te houden. Door ervaring wijs geworden :oops:
Haal in de kringloop een set oude pannen, zeven, pollepels, messen en gebruik alleen die voor bijenactiviteiten;
Doe de vuile spullen niet in de vaatwasser bij andere afwas;
Ook had ik een hangertje gebruikt en nog niet schoongemaakt (weet eigenijk niet meer waarvoor) waar mijn man nietsvermoedend een net gewassen overhemd op hing :evil: . Hangertjes dus meteen merken en in de schuur opruimen na gebruik.
Doe darrenraat in een niet doorzichtige zak in de diepvries, dat voorkomt 'wat ligt er nu weer voor goors in de vrieskist, die moet ontsmet worden!'
Zet geen lege raten, met nog een beetje honing, op een mooie dag bij de deur van de garage. De gezinsleden durven niet meer bij de fietsen te komen 'want er zit een zwerm of zoiets'.
En: laat ze vooral een keer raathoning vers uit de kast proeven, daar maak je vrienden mee!
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Raampjes timmeren !

Bericht door Franschman » vr 01 jun 2012, 13:20

Beste Fay, Ewout en Renske,
Bedankt voor jullie originele reacties. Het is aardig te zien dat onze hobby zelf tot groter huwelijksgeluk aanleiding kan geven door gezamenlijke arbeid. Ook de reactie van vrouwelijke imkers of vrouwen van imkers is leuk om te lezen ;ga door zou ik zeggen. Jullie reacties zijn voor mij herkenbaar ofschoon mijn vrouw niet zo'n timmeraar is en haar haren gaan recht overeind staan als zij het woord 'propolis ' hoort. Je begrijpt wel waarom :lol:
Nog een tip voor de raampjestimmeraar:
Als je een hele stapel raampjes klaar hebt kan je ze op elkaar stapelen op een vlakke ondergrond en van boven verzwaren met een plankje met daarop wat gewicht. Zo blijven de raampjes mooi recht en trekken ze niet krom ( scheluw) :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten