spaarkast in riet, proef

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:
spaarkast in riet, proef

Bericht door martin b » zo 26 jan 2014, 14:45

Hier wat foto's van de spaarkast in riet uitvoering, het betreft proefmodelen van broedbakken en dus zijn er nog wel wat
schoonheid en construtie foutjes, in deze bakken. De bakken kunnen wel gewoon ingezet worden in het komend bijenjaar
maar de foutjes worden in de toekomstige broedbakken er uitgehaald
IMG_8231111.jpg
Deze rode broedbak heeft de zelfde maten als de spaarkast, en voor de foto even een bodem , honingbak en dak erbij gepakt.
De zijwanden zijn 18 mm dik, en voor en achter 30 mm.
IMG_8236666.jpg
De groene broedbak die we nu van de zijkant zien heeft, alle wanden van 30 mm.
In de lengte past hij wel maar aan de zijkanten niet, zij steken wat over, gevolg men moet bij passende bodem en dak maken.
De dikkere wanden heeft wel meer isolatie, en als men de bodem en dak bij de broedbakken houd is het niet
zo'n probleem.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: spaarkast in riet, proef

Bericht door alfa vulgaris » zo 26 jan 2014, 15:30

Jahaa daar is hij...handig voor imker en comfortabel voor bijen.

Ik zou best eens 2 van die dingen willen proberen :)

Ik denk zelf dat het riet wel wat dikker kan.
Het isoleerd niet zo heel best hoor maar het vocht wil er héél gemakkelijk door.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: spaarkast in riet, proef

Bericht door martin b » zo 26 jan 2014, 16:47

Dat Klop Alfa, de zijkanten van de rode zijn maar 18 mm dik, had er ook geen goed gevoel bij.
Als je de rode in een stal zet dan is het geen probleem.
Vandaar dat ik bij de groene ze allemaal 30 mm gemaakt heb. Natuurlijk kan het nog dikker maar een krof heeft meestal ook een wand
dikte van 30 mm, in Nederland.
Puls dun riet gebruik, is bijna net zo dik als stro, alleen sterker.
Zouden de kasten altijd buiten staan dan is het beter om het riet vertikaal te vlechten, om het water beter af te voeren dat kan ook,
heb daar mijn gedachten al overlaten gaan.
Omdat ik dat wil toepassen bij een ander soort bijen onderkomen, maar dat breng ik pas om het forum als ik er daar 1 van klaar heb,
en dat duurt nog wel een week of 4.( tijd tekort, 1 dag zou 72 uur moeten duren :D )
met een groet van martin

peter-koi
Berichten:424
Lid geworden op:ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: spaarkast in riet, proef

Bericht door peter-koi » zo 26 jan 2014, 17:30

Ik vind het er heel mooi uitzien,maar wat kan of is het voordeel hier van zijn ten opzichte van gewoon hout of plaat materiaal.
Vraag ik als LEEK.

Groet Peter.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: spaarkast in riet, proef

Bericht door martin b » zo 26 jan 2014, 19:07

Peter, normaal is het antwoord, niets, voor de bijen, die gaan nog in een vuilnisvat woonen.

Maar ik heb gemerk dat de bijen in een riet-stro-buntkast toch wel voordeel hebben, en dat is vooral als ze de
nectar moeten indikken naar honing. In een houtenkast moeten ze maximaal ventileren, om het vocht naar buiten te krijgen,
ze maken daar zoveel lawaai bij dat je denk dat er een motor in de kast zit.

Bij de r-s-b- kasten draait die moter maar op half gas, er zit een duidelijke verschil in.
Een r-s-b-kast ademt blijkbaar meer, het vocht kan makelijke weg op een of andere manier.
Ook is zo'n kast lichter, al het gewicht wat je niet hoeft te tillen is mooi mee genomen.

En wat je zeg, het is gewoon een mooie kast om te zien. En het geeft een beetje het terug naar de natuur gevoel, ook pretig.

Ook is hij goedkoper, vooral als je het hout wat nodig is,haald uit afval hout, denk aan pallets, bouwafval en restpatijen.
Wat zagen , schaven en schuren en zo'n bak is sport goedkoop.
Maar ook als je het hout in een bouwmarkt koopt, ben je ongeveer de helft goedkoper uit.
Riet en bunt is gratis te snijden, stro kopen of zelf planten.

Tevens heb je veel voldoening als zo'n kast klaar is en er bijen in en uitvliegen, meer dan bij een houten.

En dan nu de maar, het kost veel meer tijd om een r-s-b-kast te maken,voorbeeld om de 4 wanden te maken, mal vullen, vlechten en afwerken,
kost mij 1, 30 uur. Voor die tijd ben je al bezig geweest met het houtwerk klaar te maken en r-s-b te verzamelen.

Maar je doet het dan ook omdat het gewoon leuk is om te doen, even ontspannen, even 1 of 2 wandjes vlechten, tussen de bedrijven door.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: spaarkast in riet, proef

Bericht door maartenkleijne » zo 26 jan 2014, 19:18

Martin, nog een lekenvraag.
Als stro rechtop staat blijft t droger, gaat langer mee en laat t minder regen door. Waarom hier horizontaal? Of staat de kast toch niet buiten zonder afdak?
gr,
m

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: spaarkast in riet, proef

Bericht door alfa vulgaris » zo 26 jan 2014, 20:10

Moet toegeven: Strowandjes even dik maken als de beproefde korf dan zit je veilig.

Je zit ook met vierkant i.p.v. rond.
Dan zou je zeggen voor evenveel ademen kan het dus dikker en voor evenveel isolatie moet het eigenlijk dikker,
Omdat voor hetzelfde volume de bol minder oppervlak heeft.

Uiteindelijk alle korven die ik heb gezien staan ook onder dak.
Ik kreeg een idee als je hem per-se op de vlakte wil hebben kan je er een weerhuisje omheen bouwen :D
Allemaal horizontale plankjes er omheen onder een hoek van 45 graden ofzo. bovenaan een balkje als handgreep.

Ik denk dat dit in mijn beleving heel dicht bij de ideale bijenkast zit.m.b.t. onderhoud heb ik er weinig kijk op.

Blijven ze ook goed haaks? of is dat wat slapjes?

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: spaarkast in riet, proef

Bericht door martin b » zo 26 jan 2014, 20:40

Maarten, de kasten staan inderdaad binnen, maar ook al is vertikaal beter, horizontaal is ook goed.
door de dunnen riet en goed aangedrukt krijgt men toch een waterdichte wand. uitgeprobeer op de badkamer, met 1 wandje,
laat alleen water door als men langer vol spuit met de douchekop, en zo valt de regen niet op ons hooft.

Alfa, ze blijven goed haaks, ten menste de andere kasten in rietvorm, wat belangrijk is hoe de construtie in elkaar zit,
Bij deze op de foto zijn nog een paar kleine foutjes, maar de volgende zijn beter en sterken.
Het zijn de kleine dingen die het doen, bijen zijn ook klein.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: spaarkast in riet, proef

Bericht door Hans van der Post. » zo 26 jan 2014, 23:38

martin b schreef:Maarten, de kasten staan inderdaad binnen, maar ook al is vertikaal beter, horizontaal is ook goed.
[.....................]
Meen dat korven ook horizontaal gevlochten zijn. :)
Verder zijn in het verleden meerdere korfkast vormen horizontaal gevlochten of met riet gemaakt.
!Hans.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: spaarkast in riet, proef

Bericht door marc » ma 27 jan 2014, 00:32

Een groot voordeel is het gewicht en het 'terug naar de korf' gevoel dat je ermee oproept. Een gevlochten korf is toch veel mooier dan eerder welke houten of andere kast. De isolatiewaarde mag je niet overdrijven, daarvoor is er te veel ruimte tussen het materiaal. Het 'verluchtend' effect is met stro-riet heel groot. De bijen gaan dit aan de binnenkant zeker propoliseren waardoor de verluchting langzaamaan wegvalt. Heb je al foto's van de binnenzijde van bv. kasten die 2 jaar in gebruik zijn ?
Zowel het isolerend effect als het wat temperen van de sterke verluchting kan je alleen maar verkrijgen bij grote dikte.
Vergelijk het met de strozolders van vroeger, boven de woonruimten of de beestenstallen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten