The Rose Hive Method

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » vr 11 jul 2014, 16:20

Heb een mooi stukje uitleg gevonden op de webside van ons forumlid Henk Rostohar...............goed lezen !!! :D

http://buckfastimker.wordpress.com/erfe ... n-inteelt/

Hier laat ik het verder bij wat betreft het inteelt verhaal.
1 ding nog....Kangaroo island bij Australië met een oppervlakte van 4.405 km²+/- 300 volken bij imkers alleen de Italiaaanse bijen ( Ligurische) voorkomen,heeft men geconstateerd dat het aantal sexallelen verminderd is ....hetzelde zal zeker ook aan de hand zijn op Texel met een oppervlakte van 463,3 km² +/- 300 volken bij imkers.

http://fiveldal.yikesite.com/literatuur ... anse-bijen
De bijenweten­schapper Woyke heeft in 1976 de bijen op het eiland onderzocht en vond dat er slechts 6 geslachtsal­lellen circu­leren in de populatie. Dit houdt in dat er gerekend moet worden met een gemiddelde broed­uitval van 20%.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Jaap v.Popering » vr 11 jul 2014, 16:57

FrancA schreef:
zo heb ik gehoord -
Dit is nu juist wat er in de bijenwereld aan scheelt :think: Wat ik schrijf zijn voor het merendeel ervaringen zonder dat deze wetenschappelijk bewezen zijn . :whistle:

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » vr 11 jul 2014, 16:59

:)

Nu is Ierland natuurlijk ook een eiland, maar dan een best GROOT eiland - 69.825 km² - waar ze een eigen soort Ierse inheemse bastaardbij hebben.

Ik mag aannemen dat deze Ierse bijensoort niet snel dezelfde gevolgen zal ondervinden van wat inteelt als de bijenvolken op de door jou genoemde eilandjes..

Daarnaast zijn er ook nog eens veel Ierse bijenhouders die niet-Ierse bastaardbijen houden.
Dat komt dus allemaal helemaal goed als Ierse bastaardbijen de gelegenheid krijgen om het voor een groot zelf uit te zoeken - zoals bijen dat al miljoenen jaren zelf gedaan hebben :D

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » vr 11 jul 2014, 17:06

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef:
zo heb ik gehoord -
Dit is nu juist wat er in de bijenwereld aan scheelt :think: Wat ik schrijf zijn voor het merendeel ervaringen zonder dat deze wetenschappelijk bewezen zijn . :whistle:

Jaap v P
:lol:

Inderdaad! - meet'n is weet'n..

Maar wat wordt er precies gemeten?

Ruime lokale ervaringen met lokale bijensoorten zou wel eens een stuk praktischer kunnen zijn dan wetenschappelijk onderzochte landelijke 'gemiddelden'.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » za 12 jul 2014, 09:20

Vind ik dan toch nog even wat ruimte om hier nog wat dieper op in te gaan :)
Alex Mönch schreef:Heb een mooi stukje uitleg gevonden op de webside van ons forumlid Henk Rostohar...............goed lezen !!! :D

http://buckfastimker.wordpress.com/erfe ... n-inteelt/

Hier laat ik het verder bij wat betreft het inteelt verhaal.
In het stukje wordt nergens iets gezegd over moeren die er op uit trekken om zich door vele darren van buiten de eigen populatie te laten bevruchten. Er lijkt te worden gesuggereerd dat onbevruchte moeren significant slechts met weinig darren paren en dan ook nog eens significant vaak met darren uit de eigen populatie.

Dat klinkt niet best als dat in de praktijk echt zo werkt.
Het is natuurlijk interessant om te weten of bovenstaande bewering gestaafd kan worden met hoe het er in de praktijk werkelijk aan toe gaat als onbevruchte moeren gaan paren met darren:

Paren onbevruchte moeren significant vaak met een beperkt aantal darren uit de eigen populatie als je moeren daartoe de keuzevrijheid geeft?
Dan neemt daardoor de kans op te veel identieke sexallelen binnen de chromosomenparen toe, waardoor het precentage levensvatbaar broed dus afneemt, dat is duidelijk en logisch.

Of is dit met name - of vrijwel uitsluitend - het geval als onbevruchte moeren door telers gedwongen worden om met darren binnen de eigen populatie te paren?
Er is namelijk uit onderzoek bekend dat onbevruchte moeren juist niet met verwante darren willen paren als je ze daartoe de keuzevrijheid geeft.
Alex Mönch schreef:1 ding nog....Kangaroo island bij Australië met een oppervlakte van 4.405 km²+/- 300 volken bij imkers alleen de Italiaaanse bijen ( Ligurische) voorkomen,heeft men geconstateerd dat het aantal sexallelen verminderd is ....hetzelde zal zeker ook aan de hand zijn op Texel met een oppervlakte van 463,3 km² +/- 300 volken bij imkers.

http://fiveldal.yikesite.com/literatuur ... anse-bijen
De bijenweten­schapper Woyke heeft in 1976 de bijen op het eiland onderzocht en vond dat er slechts 6 geslachtsal­lellen circu­leren in de populatie. Dit houdt in dat er gerekend moet worden met een gemiddelde broed­uitval van 20%.
Tsja, maar dan moet daarbij wel even worden vermeld dat het oorspronkelijke op het eiland ingevoerd aantal moeren slechts 20 was!

Toch knap dat het die bijenvolken op dat eiland zelf nog heel goed lukt om zich met zo'n beperkte hoeveelheid genetisch materiaal te handhaven!
:D

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » za 12 jul 2014, 10:54

Klopt,maar op Texel zijn ook niet een paar honderd volken van verschillende afstamming neergezet.
En TR heeft ook geen 100 volken van verschillende afstamming gekocht om mee te werken.
Wat ik met al mijn argumenten heb willen aantonen is,dat inteelt gewoon een rieel gevaar is en veel sneller optreedt dan de meeste denken.
In het filmpje van TR houdt hij op een gegeven moment een pas uitgebouwd raampje met gesloten broed omhoog en het hagelschot patroon wat je ziet is volgens hem ontstaan door een oude koningin of omdat ze een hekel heeft aan de draden die door het raam lopen.
Toen ik dit zag,dacht ik meteen aan inteelt....maar ik kan me vergissen. :D
Vast staat dat door zijn methode van werken met veel strookjes voorbouw,hij zoveel darren per volk krijgt,dat menig bevruchtings-station met darren volken bij hem in het niet valt :)Die van hem zijn ook nog eens voor een groot deel nauw verwant met elkaar net zoals op een bevruchtings-station alle volken verwant zijn aan elkaar.
Eventuele vreemde darren van andere imkers zijn kansloos omdat de verhouding van zijn darren vele malen die van vreemde darren zullen overtreffen......je moet dan als vreemde dar wel een erg grote geluksvogel zijn om 1 van zijn jonge koninginnen tijdens een bruidsvlucht te kunnen verschalken :D

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: The Rose Hive Method

Bericht door hansjochem » za 12 jul 2014, 11:41

Er gaan tegenwoordig stemmen op om alleen hagelschot in t open broed als niet gewenst aan te merken. Hagelschot bij gesloten broed kan ook een teken zijn van verhoogde hygiene immers zieke poppen worden verwijderd
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » za 12 jul 2014, 15:34

Alex Mönch schreef:Klopt,maar op Texel zijn ook niet een paar honderd volken van verschillende afstamming neergezet.
En TR heeft ook geen 100 volken van verschillende afstamming gekocht om mee te werken.
Weet je dat zeker?
Wat ik met al mijn argumenten heb willen aantonen is,dat inteelt gewoon een rieel gevaar is en veel sneller optreedt dan de meeste denken
Maar hoe reeel en dan nog belangrijker: hoe erg zou dat zijn?
Eventuele vreemde darren van andere imkers zijn kansloos omdat de verhouding van zijn darren vele malen die van vreemde darren zullen overtreffen......je moet dan als vreemde dar wel een erg grote geluksvogel zijn om 1 van zijn jonge koninginnen tijdens een bruidsvlucht te kunnen verschalken :D
Je blijft er bij dat een jonge moer zelf niet aan darrenselectie doet?
In dat geval zouden de bijen op het door jou aangehaalde eiland allang uitgestorven zijn.. :|

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Ewout » za 12 jul 2014, 17:11

Alex Mönch schreef:Wat ik met al mijn argumenten heb willen aantonen is,dat inteelt gewoon een rieel gevaar is en veel sneller optreedt dan de meeste denken.
Ik denk dat je gelijk hebt dat inteelt een risico is als het gaat om kleine eilandpopulaties zoals Texel, hoewel juist het feit dat die vrij zijn van 'nieuw bloed' meerwaarde heeft.
Maar als het gaat over imkers aan het vaste land, dan denk ik dat alleen diegenen die met raszuivere koninginnen werken moeten letten op inteelt en niet teveel van 1 enkel volk natelen. Bij bastaardbijen zijn niet alleen de werksters (en de moeren) allemaal genetisch verschillend, maar ook de darren: de moeren zijn immers niet homozygoot. Dat zorgt voor een minder voorspelbare nateelt maar tegelijkertijd voor een veel minder groot risico op inteelt.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » za 12 jul 2014, 19:49

Quote FrancA Je blijft er bij dat een jonge moer zelf niet aan darrenselectie doet?
Hahahahahaha,je maakt er een mooi verhaal van.
Jij denkt dat ze op een takje gaat zitten en ze 1 voor 1 op audiëntie bij haar moeten komen :D
En dat alleen diegene die haar aanstaan haar mogen prikken :be8: :be5: :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten