broedschuur

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door peter h » wo 02 dec 2015, 09:11

Dirk.
Dit heb je mooi uitgelegd.

Als je de koningin boven het moerenrooster plaats op hoeveel bakken staat je kast dan?
Ik werk met simplex spaarkast met alleen broedbakken.
Als je kast op 2 broedbakken staat zit in de bovenste honing.
Is het dan de bedoeling dat het voer op 2 ramen na eruit gaat en vervangen wordt door 1 raam open broed en de rest opgewerkte en was ramen?

Kan en mag je de broedschuur elke week als er een nieuwe bak met broed bovenop geplaatst wordt behandelen met mierenzuur?
De honing mogen de bijen houden.
Als dat kan en mag kan je elke week jongen bijen aftappen.
Ik doe alleen aan koninginnenkweek dus heb ik veel en goede jongen bijen nodig.

Kan of moet je ook elke week de onderste bak met lege ramen weg halen of wachten tot alles uitgelopen is?
Ook e.v.t. de broedramen verplaatsen zodat de broednest dicht bij elkaar blijft zitten?

De ramen die uit de broedschuur komen altijd en allemaal smelten?
Ik doe graag zoveel mogelijk op nieuwe raat zetten.
gr. Peter

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Dirk Blanken » wo 02 dec 2015, 18:36

Hallo Jelte,

Misschien bij bastaarden bij Buckfast F0 en F1 etc. zelden.

Deze methode om bijna varroa vrije volken in te winteren klopt maar je moet er wel een schemaatje voor maken en dat goed uitvoeren.

Bovendien moet je alle volken die je opgezet hebt voor juli opzetten zonder broed liefst een schudzwerm behandeld met oxaalzuur zodat dit dan schone volk alleen maar een oxaalzuurdruppel methode nodig heeft in december.

Dit vereist discipline het schema afwerken en overzicht.

In het najaar/winter als één volk bijzonder sterk zou vliegen zou ik dat niet vertrouwen en wist ik bijna zeker dat er geroofd werd.
Een afgestorven volk dat beroofd wordt komt bij mij niet voor!
Dat volk heb je ingewinterd zonder goed te kijken wat er aan de hand was.
Dat volk was al aan het kwijnen en had veel slecht broed.

Mijn laatste inspectie is begin september en dan weet je genoeg, discipline Jelte.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 02 dec 2015, 18:54

Hallo Jelte,

Misschien bij bastaarden bij Buckfast F0 en F1 etc. zelden.
Dag Dirk,

dat betwijfel ik. Ik heb ook buckfast gehad en juist die zijn vervangingsgevoelig. Maar goed jij zult vast andere lijnen hebben gehad.
Deze methode om bijna varroa vrije volken in te winteren klopt maar je moet er wel een schemaatje voor maken en dat goed uitvoeren.

Bovendien moet je alle volken die je opgezet hebt voor juli opzetten zonder broed liefst een schudzwerm behandeld met oxaalzuur zodat dit dan schone volk alleen maar een oxaalzuurdruppel methode nodig heeft in december.

Dit vereist discipline het schema afwerken en overzicht.
Dat is zo. Overigens vind ik voor juli wel vroeg. Dit kan best wat later. Tot 1 augustus krijg je nog prima volken. Ik wil geen te grote volken bij het inwinteren. Dat wil weggen niet op twee kamers.

In het najaar/winter als één volk bijzonder sterk zou vliegen zou ik dat niet vertrouwen en wist ik bijna zeker dat er geroofd werd.
Een afgestorven volk dat beroofd wordt komt bij mij niet voor!
Dat volk heb je ingewinterd zonder goed te kijken wat er aan de hand was.
Dat volk was al aan het kwijnen en had veel slecht broed.

Mijn laatste inspectie is begin september en dan weet je genoeg, discipline Jelte.
Ja meester :D . Dit volk is deze week afgestorven, echt nog maar net. Niet gesaneerd. Dit was het volk waar 1000den mijten zijn gevallen. Zoiets krijg je dus niet schoon! Mierenzuur te laat gedaan (en ook geen goede verdampers gebruikt). Dat gaat volgend jaar anders.

Dirk
JP

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Dirk Blanken » wo 02 dec 2015, 20:27

Hallo Peter,

Je koninginnenteelt moet je zoveel mogelijk doen nadat de volken groot zijn dat is eind mei/juni dan maak je schudzwermpjes van elk sterk volk behandeld met een beetje oxaalzuur bijvoorbeeld voor mini-plus.
Koninginnenteelt kan je vanaf 1e helft van mei doen dan heb je rijpe doppen eind mei etc.
Ik heb 50 mini-plus bodempjes en die zijn in het seizoen constant bezet.
Als ik een aangepaarde koningin afneem van een mini-plus volkje gaat het broedbakje op een andere mini-plus tot 4 hoog en die worden ingewinterd of ze worden hetzelfde jaar nog overgezet op Segeberger op één bak afh. van de ontwikkeling en dat zie je aan het vlieggat.
Dit zijn vaak prachtige volkjes op volledige schone raat, alles wit op 7 á 8 ramen wintertros.

Vanaf begin juli doe ik meestal geen koninginnenteelt meer dat is dan de tijd voor het schoonmaken van de volken.

Begin juli heb je meestal de volken op 2 broedbakken staan met een broedhoningkamer op boven een MR, als er in die BHK ruimte is voor 4 á 6 ramen broed dan komt het raam met jong broed in die kamer samen met de oude/jonge koningin, als de BHK bijna vol is zet ik een nieuwe met liefst veel uitgebouwde ramen en neem 4 ramen met honing uit de 1e honingkamer als basis voor de koningin die straks op eigen bodem komt.

De broedschuur zou ik verder met rust laten totdat alles is uit gelopen en er dan een totale schudzwerm van maken die bijen hebben toch al behoorlijk wat voor hun kiezen omdat er veel varroa in zit/zat.
Nu nog jonge bijen afnemen is dom die hebben ze nodig om winterbijen aan te zetten.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 02 dec 2015, 23:55

Dirk,

dan heb ik nog wel een vraag voor jou. Als jij schone volken voor 1 juli maakt, hoe ga jij om met de zwermstemming in mei? Want ik neem aan dat die schudzwermen en zwermstemming niet precies samenvallen.

Gr.
JP

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door peter h » do 03 dec 2015, 09:31

Dirk.

Ik ga alles nog eens goed door lezen.
Als ik nog vragen heb laat ik het weten.

Alvast bedank voor de ruime uitleg.

Als er nog andere hun ervaring willen melden graag.

Peter h.
gr. Peter

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Dirk Blanken » do 03 dec 2015, 19:39

Hallo Jelte.

Die schudzwermen maak je juist om bij de grootste volken eerst en later de iets minder grote volken de zwermstemming te vertragen.
Na de voorjaarsinspectie weet je precies wat de volken in huis hebben.

Een overmaat aan jonge bijen bepaald de overgang naar zwermstemming en die kan je tijdig voorkomen door jonge bijen af te tappen door schudzwermen te maken.

Half juni is de zwermdrift bij de meeste buckfastvolken ook geluwd.
En de dracht is dan ook niet groot meer.

Ik laat ze dan lekker met rust tot de methode die ik eerder beschreef.
Het bijen seizoen is kort je kan niets uitstellen.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Samuel Murray » do 03 dec 2015, 19:46

Dirk Blanken schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Als jij schone volken voor 1 juli maakt, hoe ga jij om met de zwermstemming in mei?
Die schudzwermen maak je juist om bij de grootste volken eerst en later de iets minder grote volken de zwermstemming te vertragen. ... Half juni is de zwermdrift bij de meeste buckfastvolken ook geluwd.
Ik begrijp hier niets van. Mei is toch vóór juni en juli.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Dirk Blanken » do 03 dec 2015, 21:02

Samuel,

Heb je commentaar over de methode die ik beschreven heb dat lijkt me veel beter???

Dirk
dertiende

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Dirk Blanken » vr 04 dec 2015, 19:07

Hallo Samuel,

Sorry Ik was wat kortaf maar ik denk als je alles nog eens doorleest het wel klopt.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten