waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Bericht door FerryB » zo 03 apr 2016, 19:35

Sluit me aan bij ErikS. Ik heb nu 10 DB plus kasten en ik vind het eindeloos fijn werken. Ik had voorheen Segebergers ging ook goed maar koste me toch te veel tijd elke keer 2 broedkamers controleren. En een mooi groot broednest in de DBplus verder is er heel goed over nagedacht en eigen ervaring dat zelfs na de winter er geen braamraat in de kast zit ook niet bovenop de ramen en dat je alle maar dan ook alle ramen er zo uit kunt halen worden niet vastgekit omdat er bijenruimte is rond de oren. Worden ook bijna geen bijen geplet bij het opzetten van honingkamers of sluiten van de kast.Hele goede vocht regulatie kortom ik vind het een hele fijne kast om mee te werken maar moet er wel bij zeggen dat ik geen ervaring heb met andere DB kasten maar alleen met segebergers.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Bericht door joselito » zo 03 apr 2016, 20:28

één grote broedbak heeft ook het voordeel dat de kasten beter ontwikkelen. De koningin moet niet telkens over een barrière.
Vandaag nog gemerkt met mini plus. Deze staan op 2 bakjes. In het bovenste bakje hadden ze allemaal broed op 4 raampjes. in het onderste had geen enkel kastje broed alhoewel ze wel vol zaten met bijen, enkel stuifmeel daar. Moest het één groot raampje zijn in plaats van 2 kleine dan had de koningin wel door gelegd tot in het onderste bakje.

maphilib
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 okt 2015, 22:43
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Locatie: België Zuiderkempen
Contacteer:

Re: waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Bericht door maphilib » vr 29 apr 2016, 21:13

Ivm de BPlus-kasten:

"Het punt is dat er door personen overgestapt wordt naar een grotere maat bk maar dat ze dan hk maat gaan nemen en dan nog de renson methode toe gaan passen."

.... heeft dit niet te maken dat er bepaalde roosters niet te verkrijgen zijn voor de grote BK en wel voor de kleinere HK ??? :think:
Ik moet dit nog eens nakijken.

Mvg
Marc

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Bericht door FerryB » za 30 apr 2016, 00:29

maphilib schreef:Ivm de BPlus-kasten:

"Het punt is dat er door personen overgestapt wordt naar een grotere maat bk maar dat ze dan hk maat gaan nemen en dan nog de renson methode toe gaan passen."

.... heeft dit niet te maken dat er bepaalde roosters niet te verkrijgen zijn voor de grote BK en wel voor de kleinere HK ??? :think:
Ik moet dit nog eens nakijken.

Mvg
Marc
Dat laatste is zeker zo. Als die roosters ook verkrijgbaar zouden zijn voor de grote BK zou ik die zeker gaan gebruiken. Ik ben overgestapt naar DB pl;us om dan een mooi groot broednest te hebben maar helaas de materialen voor renson zijn alleen verkrijgbaar voor de DB honingkamers. erg jammer vind ik. Het zal wel in de loop van de tijd zo gegroeid zijn maar ik vind het niet handig.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten