Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:
Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » di 26 jul 2016, 12:07

de vos roger schreef:
Lippe schreef:Hier ook hetzelfde probleem. Spaarkast BK formaat. Beide kasten hagelschot. Wel 50% uitval. Hier worden de larven wel verzorgd en pas na het sluiten worden de poppen getrokken.

Groeten,
Raymond
Misschien zit je met bijen die broed ruimen waar varroa inzit? Dat kan dat hagelschot verklaren,dan is dat een goede zaak nietwaar :-)
De varroa krijgt de kans daar niet toe, er zijn amper larven

chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door chaussie » di 26 jul 2016, 21:21

hierbij een foto van 2 ramen naast elkaar in 1 kast, 1 met kunstraat van vorig jaar en een met kunstraat dit jaar gekocht, ditzelfde beeld zie ik hier in veel meer kasten...........

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Hans van der Post. » di 26 jul 2016, 23:41

Kijk chaussie dit geeft een helder beeld.

Ik heb deze zomer van een collega imker ramen met kunstraat gekregen en die werden door de bijen (zwerm) weg geknaagd.
Weet niet de oorsprong. De kunstraad van de werkbij en bijenhuis heb ik/de bijen geen problemen.

Heeft kunstraat een houdbaarheid datum/tijd??
!Hans.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door szx2js » wo 27 jul 2016, 00:02

Hans en anderen,
Ik heb dezelfde problematiek met eigen kringloopwas dat door een bedrijf in Nederland is verwerkt tot kunstraat, zowel i dadant als simplexformaat, maar het probleem zit volgens mij in het losmiddel. Overigens andere cursisten van mij hebben hier ook last van.
Hans kun je mij een PB sturen of rechtstreeks naar mijn e-mailadres, ik hoor graag de naam van dat bedrijf, dan kunnen we verder afstemmen.

Bedankt!
Ben

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » wo 27 jul 2016, 01:01

Als het niet IN de was zit maar OP de was en het is wateroplosbaar dan zit het bijgevolg waarschijnlijk ook in de honing...
In tegenstelling tot vetoplosbare pesticiden in de was, die niet in de honing komen.
Alex Mönch schreef:Als proef zou ik het gedeelte met eitjes schoon spuiten met een douchekop,dan goed uitschudden en weer terug hangen zodat het snel belegd wordt .Als er een residu op de celbodem ligt van de vloeistof waarmee de wasplaat van de pers gelost/gekoeld wordt ben je die kwijt.
En is mogelijk het probleem opgelost..
szx2js schreef:Hans en anderen,
Ik heb dezelfde problematiek met eigen kringloopwas dat door een bedrijf in Nederland is verwerkt tot kunstraat, zowel i dadant als simplexformaat, maar het probleem zit volgens mij in het losmiddel.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » wo 27 jul 2016, 03:40

szx2js schreef: maar het probleem zit volgens mij in het losmiddel.
Wordt er nog losmiddel gebruikt? Bij de oude gietvormen werd er een soort zeepoplossing gebruikt. anders kreeg je er de wasraat niet uit. Maar bij de moderne vormen gemaakt van siliconen is dat niet meer nodig.
Ik maak mijn wasraat zelf en gebruik niets, ze komen er vanzelf uit.

Lippe

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Lippe » wo 27 jul 2016, 07:34

Bijgaand mijn beeldmateriaal:
Bijlagen
image.jpg

frankwillems
Berichten:82
Lid geworden op:do 18 feb 2016, 09:12
Imker sinds:2014
Aantal volken:9
Bijenras(sen):carnica
Locatie:overpelt
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door frankwillems » wo 27 jul 2016, 10:16

Beste,

even een vraag over deze vervuilde raat;
ik heb al mijn kasten (slechts 3) gevuld met raat van een leverancier uit België en ook zie dit patroon. lotnummers heb ik niet gezien alles is geleverd ingesloten in ramen.

Volken komen ook slecht hierdoor tot ontwikkeling zelfs geen zwermcellen gehad. Wat moet ik nu doen als beginnend imker? alles omsmelten en weer laten opbouwen? wel laat in het jaar lijkt me.

Grt Frank

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » wo 27 jul 2016, 12:23

Frank,

Het is even doorbijten maar naar mijn mening is het het beste om alle verdachte ramen te verwijderen en nieuwe kunstraat te geven. Momenteel ben ik bezig hetzelfde te doen. Als je die vervuilde ramen laten hangen zullen de volken zeker niet meer kunnen aansterken tegen de winter.
Ik ben deze morgen naar Calais gereden om daar waswafels te halen. Alle afleggers heb ik gesaneerd, voeder bakje erop en dagelijks beetje voeren. Vanaf nu kan het weer beter gaan met die volkjes. In het najaar ga ik verenigen om toch nog voldoende grote volken te hebben.

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » wo 27 jul 2016, 12:59

Ik ben halfweg. Nu alles smelten, dat worden veel kaarsjes[WHITE SMILING FACE]. Dan nieuwe was erin en klaar voor de tweede helft.Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten