Premier Grand Cru

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
Re: Premier Grand Cru

Bericht door Romée van der Zee » vr 10 jan 2003, 15:24

Bedankt Lammert, zeg maar Romée, dat doet iedereen hier.
Ik maak zelf inderdaad gebruik van de pdf files op de site van de Europese Unie ( http://europa.eu.int/eur-lex/nl/index.html ). Een goed bijgehouden overzicht is heel welkom, dus ik maak graag gebruik van je aanbod. Bij voorkeur ontvang ik in dit geval *pdf bestanden, maar tekst of HTML bestanden zijn eveneens mogelijk. Mocht je andere suggesties hebben, dan houd ik me aanbevolen.
Ik plaats ze vervolgens op de dossier/wetgeving pagina van bijenhouden.nl
romee@xs4all.nl
Romée

Harm van de Pas
Berichten:35
Lid geworden op:do 23 nov 2000, 00:00
Locatie:Angeren

Re: Premier Grand Cru

Bericht door Harm van de Pas » vr 10 jan 2003, 18:10

citaat
**********************************************************************
Verder wil ik u er op attenderen dat er nieuwe wetgeving betreffende etikettering en het onder veterinair toezicht stellen van honing op ons afkomt per 2004. Dit heeft grote gevolgen voor de hobbyimker die een potje honing aan de deur verkoopt.
**********************************************************************



Wie kan me hierover iets meer vertellen.

groet,

Harm van de Pas

henkvanderscheer
Berichten:82
Lid geworden op:ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Premier Grand Cru

Bericht door henkvanderscheer » za 11 jan 2003, 11:32

Geachte heer Sligter, beste Lammert,

Jouw reactie op mijn bijdrage komt bij mij nogal recht voor z'n raap over: fel, bot en lekker grof. Kennelijk ligt het gedrag van ene Mr. L.R.J. Ridder van Rappard je nog steeds zwaar op de maag. Dat duidt op een slechte spijsvertering, mogelijk in combinatie met een moeilijke stoelgang en hemorroiden. En nou reageer je dat af door mij als pispaal te gebruiken. Tja, als dat oplucht, dan moet dat maar.
Ik ben gewend om al mijn fanmail te beantwoorden, maar aan jouw mail ben ik helaas nog niet toegekomen. Ik had na het schrijven van de heer Kruit uit Ter Apel toegezegd, om wat over de besteding van EG-gelden, bestemd voor de bevordering van de productie en afzet van honing in ons land, op papier te zetten en dat heb ik eerst gedaan. Wat bij mij in het vat zit, verzuurt echter niet. Ik kom nog op je uitbarsting terug na een wat gedegener bestudering van je epistel.

Hartelijke groeten en beterschap.

Henk

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Premier Grand Cru

Bericht door wilde » za 11 jan 2003, 19:05

Heer Sligter,
Als het door u genoemde optreden in Hilvarenbeek van hetzelfde gehalte is als uw reacties op dit forum, verbaast mij eerlijk gegegd de uitkomst niet. Je vangt nu eenmaal meer vliegen met stroop (honing?) dan met azijn. U giet wat kwistig met die laatste vloeistof. Voorlopig lijkt me de kans op succes voor u omgekeerd evenredig aan het aantal taalfouten dat u meent zich te kunnen permitteren. Probeer dat aub. eens wat te verbeteren, want dan is het gekerm tenminste nog te lezen. Nu is het een hele opgaaf. Wat mij betreft mag u er ook mee stoppen, want ik heb niet kunnen ontdekken aan welk belang van de imkerij het bijdraagt.
Albert de Wilde



Bijgewerkt door - wilde op 11/01/2003 19:07:09

Bijgewerkt door - wilde op 11/01/2003 19:08:31

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Premier Grand Cru

Bericht door Romée van der Zee » zo 12 jan 2003, 13:04

Voorlopig lijkt me de kans op succes voor u omgekeerd evenredig aan het aantal taalfouten dat u meent zich te kunnen permitteren. Probeer dat aub. eens wat te verbeteren, want dan is het gekerm tenminste nog te lezen. Albert de Wilde
Albert,
Er zijn mensen met veel verstand van bijen en bijenhouden, maar door wat voor een oorzaak ook, op het gebied van spelling of stijl van minder vaardigheden voorzien. Jouw opmerking kan onbedoeld voor hen als een drempel werken.
Romée

henkvanderscheer
Berichten:82
Lid geworden op:ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Premier Grand Cru

Bericht door henkvanderscheer » di 14 jan 2003, 14:30

Harm,

Europese regelgeving en andere zaken zijn op het web te vinden via:
http://europa.eu.int/geninfo/query_en.htm
Daar kun je trefwoorden invullen. Vul honey in en je krijgt de gewenste informatie Alles daar is dus in het engels.

Groet,
Henk

henkvanderscheer
Berichten:82
Lid geworden op:ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Premier Grand Cru

Bericht door henkvanderscheer » wo 15 jan 2003, 12:31

Geachte heer Sligter, beste Lammert,

Je snijdt in je twee reacties diverse zaken aan. Wat mij bijzonder opvalt, is een wrok tegen (hoofd)bestuursleden. Die zaten je naar jouw idee dwars, met name als het ging om besteding van gelden richting onderzoek. Dat alles moet zich voor mijn tijd hebben afgespeeld, want ik kan me een aanvaring in deze met jouw niet herinneren. Ik heb ook geen inzicht in wat er vroeger in deze allemaal heeft gespeeld. In je tweede reactie noem je van al je onderzoekvoorstellen er twee concreet: (hybride) koolzaad en mierenzuurverdampers. Wat dat koolzaad betreft: daarover heb je zelf een duidelijk stuk geschreven in 'Bijen' (blz 165, juni-nummer, 1998). Daarin vermeld je onderzoekresultaten uit Celle. Wat zou de Ambrosiushoeve daar dan nog verder aan moeten doen? In je stuk van toen roep je de Ambrosiushoeve en het IKC op, om samen met jouw de Groningse boeren voor te lichten. Uit je reactie nu maak ik op, dat dat kennelijk niet is gebeurd. Zou Albert de Wilde misschien gelijk hebben? Als dat zo is, dan is de reactie van de Ambrosiushoeve (en/of bestuursleden) natuurlijk niet goed te praten, maar wel begrijpelijk. Wat die mierenzuurverdampers betreft, daar heeft de Ambrosiushoeve bij mijn weten nou juist heel veel aan gedaan en daar kwam de Ambrosiushoeve tot het duidelijke advies om Nassenheider-verdampers te gebruiken daar die de beste zouden zijn.

Als ik je reacties inhoudelijk goed lees, dan zijn we het, tot mijn stomme verbazing, eigenlijk op alle punten eens. Slechts op een paar kleine details verschillen we van mening, maar dat mag mijns inziens nauwelijks naam hebben.
Zo ben ik met jouw van mening, dat:

1. het verdwijnen en de sterfte van volken in de herfst en winter van 2002/2003 vermoedelijk te wijten is aan een combinatie van factoren. Dat Celle in specifieke gevallen (bijvoorbeeld Schiermonnikoog) iets heeft gezegd over varroa en secundaire infecties, laat ik geheel voor rekening van Celle. Ik stel geen diagnoses (ik heb geen bel, laat staan een klepel); daar ben ik niet voor ingehuurd. Wel denk ik dat resistentie van varroamijten tegen synthetische pyrethroïden, zoals fluvalinaat in de Apistan-strips, één (let wel ÉÉN) van de oorzaken is. De mening dat er een combinatie van factoren in het spel is, delen we met gerenommeerde Duitse bijenteeltonderzoekers zoals von der Ohe, Otten en Ritter. Pikant detail bij von der Ohe is dat hij opmerkt, dat nogal wat imkers "beratungsresistent" zijn; m.a.w. niet meer luisteren naar de adviezen dat er al enige jaren een sluipende toename is van resistentie bij varroamijten tegen synthetische pyrethroïden. Ook in Nederland is dat gesluip het geval zoals de onderzoekers van PPO-bijen vast stelden (zie juli/augustusnummer 2002 van 'Bijen').

2. het inderdaad een treurige zaak is, dat die onderzoekers van PPO-bijen je in 2002 tevoren niet persoonlijk hebben gewaarschuwd en het hebben gelaten bij een algemene waarschuwing in 'Bijen". Zou zo'n persoonlijke brief overigens hebben geholpen om de sterfte te voorkomen, gezien de opmerking van von der Ohe? Let wel, ik zeg niet dat jij "beratungsresistent" bent; zo goed ken ik je nu ook weer niet. Put troost uit het gegeven, dat ook ik geen persoonlijke waarschuwing heb gehad van die PPO-onderzoekers en met ons vele (zo niet alle) Nederlandse mede-imkers. Gedeelde smart, is halve smart en in dit geval slechts ongeveer 1/7000ste smart. Dat neemt niet weg dat verlies van bijenvolken smartelijk is en blijft en dat je dat verlies niet zo maar in de schoenen kunt schuiven van die PPO-onderzoekers.
Dat je in dit verband de Bedrijfsraad en het hoofdbestuur van de VBBN ook beticht van nalatigheid, is voor mij een verrassende wending. Of de Bedrijfsraad voor het geven van waarschuwingen is ingehuurd, weet ik niet. Ik houd niet zo van die stichting, maar daarover zo meer. Het hoofdbestuur is bij mijn weten niet voor die klus ingehuurd. Ik heb er mijn aanstellingsbrief en de statuten van de VBBN nog eens op nagezien, maar kan daarover niets vinden. Misschien speelt het door jou gesignaleerde "pettenvirus" daarbij een rol.

3. die onderzoekers van PPO-bijen informatie vooral uit het buitenland halen. Dat doen die onderzoekers van de buitenlandse proefstations overigens ook (en dat is niet meesmuilend bedoeld, maar de vaststelling van een feit). Het wetenschappelijke denken laten ze gewoonlijk over aan wetenschappers verbonden aan universiteiten. Zo dachten Beetsma, Boot en Calis van de Landbouwuniversiteit Wageningen iets moois uit over een darrenraatmethode en die werd vervolgens door al die "praktijkjongens" in gans Europa omarmd, verfijnd en "pasklaar" voorgehouden aan de imkers. Voor het pasklaar maken van andermans ideeën zijn ze namelijk ingehuurd. Als ze zo af en toe ook zelf eens met wat nieuws komen (onderzoek naar stuifmeelvervangende middelen; zeer actueel!), is dat extra en dus mooi meegenomen.

4. die Bedrijfsraad moet worden opgedoekt. Alleen over de termijn waarop, verschillen we van mening, maar dat is voor mij slechts een ondergeschikt detail. Je hebt volkomen gelijk dat die Bedrijfsraad ons is opgedrongen door de overheid. Die ambtenaren hadden geen zin alles 5x te moeten herhalen; ze hadden liever één aanspreekpunt en zeg nou zelf, daar hadden ze toch ook volkomen gelijk in. Het is toch waanzin om in een klein land 5 verenigingen/bonden te hebben voor slechts 7.000 imkers. De grootste fout die we met z'n allen gemaakt hebben is, dat we toen niet meteen fuseerden. Dan hadden we wat krachtiger kunnen optreden en mogelijk had dat veel problemen kunnen voorkomen. Maar ja, een eigen identiteit en nestgeur is natuurlijk wel aantrekkelijk. Je weet dat wij (de VBBN) het de afgelopen tijd nog weer eens een keer hebben geprobeerd, maar het enige wat die anderen deden was ons een loer proberen te draaien. We mochten meedoen in een federatie waarin wij voor 70% van de kosten mochten opdraaien en voor 30% medezeggenschap kregen, zonder enig uitzicht op fusie. Zeg nou zelf, had ik daar ja op moeten zeggen? Zo af en toe moet je toch eens met elkaar praten, net als wij nu, en daarom is er nog steeds die Bedrijfsraad als rudiment (net zoiets als het wormvormig aanhangsel van de blinde darm) uit een lang vervlogen tijd. Een noodzakelijk kwaad dus in mijn ogen.

5. de bijenhouderij niet meer is wat ze in het verleden was: niet meer een gerespecteerde sector van het agrarisch bedrijfsleven. Over hoe dat is gekomen, verschillen we van mening, maar dat is m.i. een detail en draagt verder niet veel bij aan een oplossing. Misschien was de oorzaak labbekakkerigheid en populisme van regent-bestuurderen, zoals jij denkt, misschien de economisch en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals ik denk, en misschien wel een combinatie van factoren. Hoe het ook zei, meer dan 99% van de imkers is tegenwoordig hobbyist en houdt bijen voor de lol en met liefst ook nog een potje honing uit die hobby gepeurd. Ik ben het volkomen met je eens, dat je dat niet hardop in Den Haag en in Brussel moet zeggen. Den Haag subsidieert geen hobbyisten (zie kanariekwekers en duivenmelkers) en in Brussel wil men alleen verder met beroepsimkers die ten minste 150 volken hebben. Als je zoiets al in Den Haag wilt roepen, moet je dat doen bij de natuurpoot van MLNV. Die subsidieert wel allerlei natuur-zaken, ook kleinschalige.

6. de leden moeten beslissen wat er met hun geld dient te gebeuren. Daarvoor houden we nu elk jaar een algemene ledenvergadering. Sinds ik achter de tafel mag zitten, valt het me op dat het wat dat betreft vaak oorverdovend stil is op een enkele uitzondering na. Helaas "sanctificetur nomen tuum", heerst er bij ons in die uitzonderlijke gevallen democratie en bepaalt de meerderheid van de leden wat er gebeurt. Ik wil dan nog wel eens roepen dat er ook naar minderheden moet worden geluisterd, maar dat valt niet altijd in goede aarde. Zou die meerderheid niet wat toeschietelijker worden met een fraaie fles Premier Grand Cru of een Hooghoudt oet Grunn?
Jouw idee om een groep voor beroepsimkers in het leven te roepen is nog niet zo gek. Die zou dan met den Haag en Brussel moeten gaan praten en de subsidies uit den Haag en Brussel moeten verdelen over de bijenhouders in Nederland. Of denk je meer aan een verdeling onder de aangesloten beroepsgroep-imkers? Neem in dat geval maar vast een krat Hooghoudt mee.


Over drank gesproken: ik vind het nogal flauw dat je begint te druppelen over mijn drankgewoonten. Ik roep binnen (en buiten) de familie steeds, dat iedereen het recht heeft om 1x per jaar dronken te zijn. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar mijn beide schoonzoons, waarvan er één oet Grunn komt (om precies te zijn oet Saauwerd), zijn het daar gelukkig wel mee eens. Overigens staat die Premier Grand Cru nog steeds bij mij thuis. Het afgelopen oud en nieuw heb ik met die schoonzoon oet Grunn een fles ordinaire Champagne soldaat gemaakt zonder dronken te worden. Mocht je zin hebben, dan ben je welkom om samen met mij één van die Premier Grand Cru's in te nemen.

De hartelijke groeten,
van een Zwolse Blauwvinger die al jaren woont tussen zunige Zeeuwen en die met veel genoegen luistert naar Grunnse troubadours zoals Ede Staal en het duo P.Daalemmer en Rooie Rinus. Machtig mooi dat lied van Staal over "door bluit mien eerappellaand" op de CD "Mien Toentje". De champagne smaakte d'r extra lekker door.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten