segeberger vragen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Maarten Hoogeveen
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 18
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door Maarten Hoogeveen » wo 15 feb 2012, 13:42

ik koop nu 3 jaar lang mijn kunststofkasten bij het Honingmagazijn.
Zijn prima kasten en ik geloof inderdaad dat het warnholz-kasten zijn maar dat durf ik niet met 100% garantie te zeggen.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door p.zwartepoorte » wo 15 feb 2012, 21:28

hoi
ik heb vorig jaar op de markt in veenedaal bij ielgat een segerberger kast gekocht helemaal kompleet
dat was me eerste 10 raams kast nederlandse maat ik heb me volkje toen ik die bij hennie kroese kocht over zet in 6 raams segerbergkastje met voerbak gekocht bij honingmagazijn fraukje (fijn winkeltje ) en dat is ook nederlandse maat
ik als beginner imker vond ik die segerberger van 10 raams niet gemakkelijk als je de raam eruit wil halen want er zit geen ruimte onder de oortjes enen aan gezien dat de buckfast graag doet kitte zaten ze muurvast soms
en de voerbak die heeft gat in het midden waar ze na boven lopen als ze gaan eten van het suiker daar had ik raad zitten met suiker op slag das ook minder
maar die 6 raams vind ik fijn werken maar ik ga over op dadant us de 2de kast word van het weekend in elkaar gezet dan nog 2 te gaan :)
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door Albert Stoter » do 16 feb 2012, 10:17

Een van de nadelen van die piepschuim 6-ramertjes vind ik juist ook dat daar geen ruimte onder de oortjes zit. Heel erg jammer, want verder is het een prima kastje. Ik denk er over om dat zelf handmatig aan te passen.

De Warnholz simplex Segeberger heeft dus wel ruimte onder de oortjes. Ik heb ze zelf zowel bij Warnholz als bij het Honingmagazijn gekocht en die zijn identiek aan elkaar.

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door HeHo » do 16 feb 2012, 10:25

Hallo Albert,

Heb je van de 6 ramer foto's.
Komt dit kastje ook op imkerpedia.

Met vriendelijke groet Henk

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door Albert Stoter » do 16 feb 2012, 11:01

D'r staat (rechtsonder) op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Zesramer al een foto, maar dat kan beslist beter. Ik zal eens kijken of ik een betere kan vinden/plaatsen.

(Overigens, als je op zo'n foto op imkerpedia klikt dan krijg je vaker een groter exemplaar te zien plus de naam van de fotograaf e.d.)

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door HeHo » do 16 feb 2012, 15:13

Hallo Albert,

Hij was zo mooi groen geschilderd dat ik dacht dat hij van hout was.
Ik zie uiteraard dat er geen bijenruimte is onder de ramen.
Lastiger losmaken ramen, bijen pletten,en grotere kans op beschadigen van het kastje.
Maar volgens mij moet het bij fabricage toch mogelijk zijn om daar een sleuf in te maken waar ook een strip ingeduwd kan worden.
Hetzelfde principe als bij de elframer.
Rest me de vraag, als je de ramen de bijenruimte hoger legt kom je dan boven niet in problemen met het deksel.

met vriendelijke groet Henk

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door Albert Stoter » do 16 feb 2012, 15:23

HeHo schreef:Maar volgens mij moet het bij fabricage toch mogelijk zijn om daar een sleuf in te maken waar ook een strip ingeduwd kan worden.
Hetzelfde principe als bij de elframer.
Dat lijkt mij eerlijk gezegd ook.
HeHo schreef:Rest me de vraag, als je de ramen de bijenruimte hoger legt kom je dan boven niet in problemen met het deksel.
Ik ben eigenlijk van plan om (simpel gezegd!) ruimte onder de oortjes weg te halen (en vervolgens wellicht op de een of andere manier - met zo'n sleuf? - een afstandsstrip te monteren), en dus niet om de ramen iets naar boven te halen.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door Paul67 » do 16 feb 2012, 15:56

heren,

ik begrijp eerlijk gezegd met de beste wil van de wereld niet dat jullie zelf geen onderwerp starten als jullie het ergens over willen hebben. Ik ben een beginner, heb een hoop vragen, start hier een onderwerp over segeberger kasten, en wat gebeurd er dan: ik krijg van pakweg 2 lezers antwoorden die over de vragen gaan (hartelijk dank daarvoor!) en daarna beginnen anderen onderling allerlei dingen te vragen en uit te leggen aan elkaar, terwijl het een onderwerp is wat ik heb gestart en waarin ik graag dingen wil leren en weten............ Wat is dat voor een gedoe??

Als iemand bijvoorbeeld een onderwerp start en vraagt "welke kleur kan ik mijn kast het beste verven?" dan ga ik toch ook niet aan een andere beantwoorder vragen welk merk verf hij heeft of welke kwast hij gebruikt???
Dan ga je toch proberen om de vraag van de vragensteller te beantwoorden of ben ik nou gek?

Ik erger me hier behoorlijk aan!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door Oude Essink » do 16 feb 2012, 17:51

Een beetje soepel zijn Paul; je bent hier op een forum waarop imkers voor hun plezier en vrijblijvend met elkaar discussiëren, ideeën en ervaringen uitwisselen of gewoon aankaarten wat hen bezighoudt. Indien wij als beheeerders zulks strak gaan stroomlijnen is voor menigeen de lol er gauw af; deze eerste rubriek (vraagbaak voor beginners) is aanvankelijk opgezet als een soort helpdesk, waarop aanvankelijk één beantwoorder voor de reactie zorgde. Al snel vonden vragenstellers dat te mager en wilden zij ook wel eens andere meningen horen. sindsdien staat het eenieder vrij de vraagsteller te beantwoorden en dat leidt snel tot discussies over het gegeven antwoord. Als er totaal van het onderwerp wordt afgeweken, verzoeken wij als beheerders snel een "nieuw onderwerp" te starten; als de aanvankelijke vraagsteller nader op zijn oorspronkelijke vraag wil ingaan, kan hij dat aangeven als reactie ( geen probleem en beter dan je te ergeren). Hier op het forum reageert eenieder op vrije basis en onbezoldigd. Een strakke instructie kun je op een cursus verwachten met een geschoolde docent.
Jouw vraag ""wat is dat voor gedoe"" heb ik hoop ik hiermee afdoende beantwoord met de constatering, dat wij ( beide) hiermee van de Segerberger zijn afgeweken. Met excuus daarvoor; ik zou nu gewoon herhalen, wat je wilde weten, als ik jou was.
Overigens vind ik, dat de eerste beantwoorder ( Bouna) uitermate zijn best deed je uitgebreid te informeren en bovendien verder te verwijzen waar je je nader kunt oriënteren. vooral ook ten opzichte van hem vind ik jouw ergernis een beetje misplaatst en stel je je met het korte : "waarvoor dank" wel erg gemakkelijk buiten schot.

Afbeelding

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: segeberger vragen

Bericht door HeHo » do 16 feb 2012, 18:44

Beste Paul,

Ik heb met de beste bedoelingen mijn ervaringen met de segeberger beantwoord.
Als je alles goed gelezen hebt en je wil een segeberger kopen, het moge duidelijk zijn wat dan de beste keus is.
Uiteraard gaat het nu over het kleinere broertje de 6 ramer.
Deze is nog vrij nieuw op de markt, maar hoe ik het nu begrijp volgt hij dezelfde weg als zijn grotere broer de tien of elframer.
Deze was eerst ook zonder bijenruimte onder de oren.
Je zou het uiteraard een andere titel kunnen geven maar ik vind het toch ook veel raakvlakken hebben.

Groet Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 56 gasten