bijvoeding in deze periode ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

bijvoeding in deze periode ?

Bericht door marc » wo 23 feb 2005, 14:08

In aug. vorig jaar begonnen met 2 6-ramers, die goed werden ingewinterd (14 kg), normaal zou ik hiermee geen problemen mogen kennen.
De ramen hebben nog voldoende voeding, de bijen zitten in bolvorm onder het deksel vooraan, bij de 2 kasten gelijk, bijenbol +/- diameter 15 cm, dus geen al te sterke volken lijkt mij. Het aantal dode bijen die ik dagelijks tel varieert van 0 tot 2 voor de ene en tot 20 voor de andere.
Bij huidige lange koude periode zit ik met volgende vragen omdat de ervaring mij ontbreekt hierover.
Bijenvolken kunnen in de winter verloren gaan door te weinig voeding of slecht bereikbare voeding, wat het geval zou kunnen zijn voor kast 2. In de literatuur vind ik over bijvoeding nogal wat tegenstrijdigheden, de ene geeft suikerdeeg in deze periode (bv. maandpraatje blad Vlaamse Imkersbond), volgens veel 'bijenbijbels' wordt er niet bijgevoed zolang er niet gevlogen kan worden.
Al doende leert men natuurlijk maar ik offer daar niet graag een volk voor op, dus : kan bijvoeding in een landurige koude periode ?

Marc

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: bijvoeding in deze periode ?

Bericht door Frans vanTongeren » wo 23 feb 2005, 15:47

Dag Marc,
Die bijen blijven maar binnen zitten.
Buiten staan duizenden sneeuwklokjes en winteraconieten, maar bevlogen worden ze niet.
Ook voor schaatsenrijders is het een mindere winter. Wel vriezen, maar te weinig graden onder nul om een rondje in de vrije natuur te kunnen zwieren.
Voor de bijenvoeding is dit niet slecht. De bijen verliezen weinig energie en daardoor verbruiken ze weinig van hun voedselvoorraad
Pas eind maart/begin april zouden ze kunnen verhongeren; dan kan er tekort optreden. De paardebloemen beginnen pas half april te bloeien
Ik zou nu gewoon niks doen; kachel stoken en tv. kijken.
(2 maart..vinger aan de pols b.v.)

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: bijvoeding in deze periode ?

Bericht door LWPisa » wo 23 feb 2005, 15:52

als het echt moet* zou ik het met suikerdeeg doen (apifonda of zoiets) en een bonk ter grootte van een kleine vuist tot een lange dunne strip vervormen zodat je hem in de tros/over een raam kan hangen zonder dat je hoeft te rommelen en de dekplank weer zonder kieren te veroorzaken erop terug kan.

L

* als bij controle op een warme dag, 5 graden celsius ofzo, blijkt dat ze echt niets hebben, veel doden met uitgestoken tong ervoor, lastig te beoordelen.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: bijvoeding in deze periode ?

Bericht door maartenkleijne » wo 23 feb 2005, 18:09

Ik doe bij vrees voor ondervoeding een plastic zak met apifonda of natte suiker, met een gat erin, op z'n kop, het gat precies boven het voergat in de dekplank. Dat gaat prima en geeft vrijwel geen verstoring.
Alleen als ze al echt uitgehongerd zijn en het is te koud om van de tros te komen heb je een probleem.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bijvoeding in deze periode ?

Bericht door marc » wo 23 feb 2005, 20:51

Vanavond geen dode bijen meer in kast 2 gevonden en de onderlade die afgelopen WE werd geplaatst toont mul die toch voedselactiviteit verraadt. Ik denk dan toch maar even de kat uit de boom te kijken en samen met Frans achter de warme kachel te kruipen (als dit dekselse forum en ander bijengedoe me niet weer aan de PC kluistert, want ik merk steeds meer dat bijen verslavend interessant kunnen zijn).
Dit is mijn eerste bijenvoorjaar, ik heb geen besef hoe sterk een volk rond deze periode moet zijn. Ik haalde reeds aan dat ik de grootte van de bijenbal in mijn kasten (bij huidige temp.) op 15 cm (diam.) schat, is dit voldoende om april te halen ? Hoe groot is een voldoende sterk volk nu ?
Marc

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: bijvoeding in deze periode ?

Bericht door LWPisa » wo 23 feb 2005, 21:03

15 cm tros bij dit koude weer...als ze genoeg voer hebben en rustig staan moet het kunnen zou ik zeggen...zolang je ze hoort met je oor voor het vlieggat zonder te kloppen leven ze nog.

L

Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: bijvoeding in deze periode ?

Bericht door Bieboerke » do 24 feb 2005, 13:22

marc schreef:
In aug. vorig jaar werden ingewinterd (14 kg),
Bijenvolken kunnen in de winter verloren gaan door slecht bereikbare voeding, wat het geval zou kunnen zijn voor kast 2.
-14 kg suiker als wintervoeding voor een 6ramer moet voldoende zijn.
-voor het verplaatsen van de bijentros naar de voeding kan je desnoods een handje helpen door isolatie ( kranten, isoma, noppenfolie e.d.) te leggen bovenop de afdekplank of m.a.w. zorg dat er geen warmteverlies is boven de bijen, dit is de plaats waar de warmte het meest kan verloren gaan.
mvg,
Bieboerke

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bijvoeding in deze periode ?

Bericht door heidecap » do 24 feb 2005, 20:32

Bieboerke schreef: -14 kg suiker als wintervoeding voor een 6ramer moet voldoende zijn.
14 kilo suiker in een 6-ramer ????????? In een 6 ramer ?
hoeveel suiker wordt er nou maximaal opgeslagen op een raam. Is dit meer dan 2 kilo per raam? Lijkt mij sterk.
De helft, dus 7 kilo lijkt mij meer dan voldoende als wintervoer. Je wilt de bijen toch ook nog een plekje voor stuifmeel laten ?
Als je de ramen helemaal dicht laat smijten met suiker is er aan het eind van de zomer voor de moer geen ruimte meer over om een leuk broednest te houden. De bijen leggen her en der cellen vol met suiker. Je zult dan enkel nog hagelschotbroed aantreffen. Ongewild, want de moer kan niet anders. Je zult dus ook met relatief weinig winterbijen de winter ingaan. Het lijkt me echt onverstandig zoveel te voeren in een 6-ramer.
Maar wie weet zijn er andere ervaringen ...

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bijvoeding in deze periode ?

Bericht door marc » do 24 feb 2005, 20:58

Thomas,
De 14 kg werd voor 20 september toegediend onder de vorm van een vloeibare siroop uit de handel 'Apisuc', met hoeveel kg suiker dit overeen komt weet ik niet juist, ik meen dat er op de kan sprake was van 75% vaste stof.
De bijen zitten op Dadant Blatt ramen waarop ze toch heel wat kwijt kunnen. Uitgaande van de activiteit van de bijen in het zachte najaar denk ik niet dat deze hoeveelheid voeding ten koste is gegaan van de ontwikkeling van de jonge bijen.
Marc

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bijvoeding in deze periode ?

Bericht door marc » do 24 feb 2005, 22:21

De opmerking van Thomas deed me even aan het rekenen slaan. De 14 kg siroop die ik toediende zat in een 10 liter kan.
Een DB broedraam kan afgerond 3 liter voedsel herbergen wat betekent dat iets meer dan de helft van de ramen (6-ramer) zou volzet zijn met wintervoeding, laat daarbij nog wat jong volk uitlopen en wat stuifmeel en late nectar opgeslagen worden en ik denk dat we goed de winter in gingen.
Voor de in Nederland veel gebruikte Simplex ramen met een opslagcapaciteit van ongeveer 1.6 liter per raam ziet de zaak er natuurlijk heel anders uit en heeft Thomas volledig gelijk want dan zou deze toegediende 10 liter volledig ten koste van jong broed en stuifmeel gaan.
Een pluspunt voor een groter raamtype is dus dat we de bijen met meer wintervoeding de kou kunnen insturen. Een nadeel zou kunnen zijn dat ze op deze grotere ramen misschien sneller geïsoleerd zouden kunnen raken van hun voederrand.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten